Hallituksen esitys eduskunnalle Suomen ja Ukrainan välisen perhe- ja puolisosopimuksen hyväksymiseksi ja voimaansaattamiseksi
UM017:00/2021 Statute drafting
The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.
All ministries' projects are available on the Government website
Hallituksen esitys koskee diplomaattisen edustuston, konsuliedustuston tai kansainvälisissä hallitustenvälisissä järjestöissä toimivien edustuston työntekijöiden perheenjäsenten ansiotyön tekemisestä tehdyn Suomen tasavallan hallituksen ja Ukrainan hallituksen välisen sopimuksen hyväksymistä ja voimaansaattamista.
Project status
Lausuntokierros
14.6.2024 – 5.8.2024 Round for comments
Lausuntoja on pyydetty 5.8.2024 mennessä lausuntopalvelussa. Lausuntopyynnön diaarinumero on UM017:00/2021.
Lausuntoja voi olla sekä lausuntopalvelu.fi:ssä että hankkeen asiakirjoissa.
Eduskunnan vastaus
12.11.2024 Other
HE 138/2024 vp annettiin eduskunnalle 26.9.2024. Se ilmoitettiin täysistunnossa 27.9.2024, minkä jälkeen lähetekeskustelu käytiin 8.-9.10.2024. Mietintö pantiin pöydälle 5.11.2024 täysistuntoon.
Eduskunta hyväksyi hallituksen esitykseen sisältyvän lakiehdotuksen sisällön mietinnön mukaisena 5.11. lakiehdotuksen ensimmäisessä käsittelyssä. Eduskunta hyväksyi hallituksen esityksessä HE 138/2024 vp tarkoitetun sopimuksen ja siihen sisältyvän lakiehdotuksen 8.11.2024.
Eduskunta antoi 12.11.2024 vastauksensa EV 98/2024 vp asiaan.
Additional information
Lain vahvistaminen
21.11.2024 Other
Basic information In progress
Project number UM017:00/2021
Case numbers VN/13489/2022
Set by ministry for Foreign Affairs of Finland
Task class Preparation of a government proposal
Term/schedule 21.12.2021 – 31.12.2024
Date of appointment
Law drafting
HE diplomaattisten tai konsuliedustustojen tai kansainvälisissä hallitustenvälisissä järjestöissä toimivien edustustojen työntekijöiden perheenjäsenten ansiotyöstä Ukrainan kanssa tehdyn sopimuksen hyväksymiseksi ja voimaansaattamiseksi
- 1
Under preparation
Adopted in the plan for the session period on 4.9.2024 - 2
Estimated week of presentation
Original estimated week of presentation 20/2022Estimated new week of presentation 39/2024 - 3
Current stage: Submitted to Parliament
26.9.2024HE 138/2024 Information on parliamentary proceedings - 4
Statute adopted
Parliamentary reply EV 98/2024
Hallituksen esitys koskee diplomaattisen edustuston, konsuliedustuston tai kansainvälisissä järjestöissä toimivan edustuston työntekijän perheenjäsenen ansiotyön tekemisestä Ukrainan kanssa tehdyn sopimuksen hyväksymistä ja voimaansaattamista.
Minister in chargeMinister for Foreign Affairs Valtonen
Goals and results
Ukrainan kanssa tehdyn perhe- ja puolisosopimuksen tavoitteena on mahdollistaa diplomaattisen edustuston, konsuliedustuston sekä kansainvälisessä järjestössä toimivan edustuston henkilöstön perheenjäsenten työnteko Ukrainassa ilman, että heidän tarvitsee luopua diplomaattistatuksestaan niissä tapauksissa, joissa diplomaattistatuksesta luopuminen vastaanottajavaltion noudattaman käytännön mukaan muutoin olisi työskentelyn edellytyksenä. Vastaavasti Suomi takaa sopimuksessa työnteon edellytykset Ukrainan vastaavassa asemassa oleville perheenjäsenille Suomessa.
Summary
Hallituksen esitys koskee diplomaattisen edustuston, konsuliedustuston tai kansainvälisissä hallitustenvälisissä järjestöissä toimivien edustuston työntekijöiden perheenjäsenten ansiotyön tekemisestä tehdyn Suomen tasavallan hallituksen ja Ukrainan hallituksen välisen sopimuksen hyväksymistä ja voimaansaattamista.
Starting points
Kahdenvälisillä sopimuksilla diplomaattisen edustuston, konsuliedustuston sekä kansainvälisessä järjestössä toimivan edustuston henkilöstön perheenjäsenten ansiotyön tekemisestä, jäljempänä perhe- ja puolisosopimus tai sopimus, on tarkoitus helpottaa perheenjäsenten työskentelyä asemamaassa ja mahdollistaa työskentely ilman, että heidän tarvitsee luopua diplomaattistatuksestaan niissä tapauksissa, joissa diplomaattistatuksesta luopuminen vastaanottajavaltion noudattaman käytännön mukaan muutoin olisi työskentelyn edellytyksenä.
Suomella on voimassa perhe- ja puolisosopimus Kanadan (SopS 12/1989), Britannian (SopS 24/1990), Yhdysvaltojen (SopS 13/1996), Unkarin (SopS 20/2003), Chilen (SopS 85/2005), Serbian (SopS 30 ja 31/2016), Vietnamin (SopS 34 ja 35/2016), Israelin (SopS 40 ja 41/2016), Argentiinan (SopS 56 ja 57/2016), Etelä-Afrikan (SopS 2 ja 3/2018), Kolumbian (SopS 8 ja 9/2019), Perun (SopS 10 ja 11/2019), Intian (SopS 13 ja 14/2019), Brasilian (SopS 16 ja 17/2019) ja Namibian (SopS 47 ja 48/2022) kanssa. Sopimukset on tehty vastavuoroisuuden perusteella yleisen luvan antamiseksi edustuston henkilöstön perheenjäsenille, jotta he voisivat tehdä ansiotyötä vastaanottajavaltiossa. Sopimusneuvottelut on saatu päätökseen myös Uruguayn kanssa, mutta sopimusta ei ole vielä allekirjoitettu. Kazakstanin kanssa on päätetty käynnistää sopimusneuvottelut keväällä 2024.
Kriteereinä sopimuskumppanien valinnassa on pidetty valtion jo tekemää ehdotusta Suomelle neuvottelujen aloittamisesta. Toiseksi on edellytetty, että valtiosopimus on kyseisessä maassa edellytyksenä perheenjäsenen diplomaattistatuksen säilyttämisessä asemamaassa työskennellessään. Kolmanneksi on edellytetty, että Suomella on erityinen intressi saada sopimus aikaiseksi kyseisen maan kanssa huomioiden erityisesti se, että työskentely olisi muutoin mahdollista kyseisessä maassa ja perheenjäsenillä olisi halukkuutta ja edellytyksiä työskennellä kyseisessä maassa.
Uusien perhe- ja puolisosopimusten tekemiselle on edelleen tarvetta. Useissa maissa edustustojen henkilökunnan puolisoiden työskentely on periaatteessa mahdollista, mutta työllistymisen edellytyksenä on diplomaattistatuksesta ja immuniteetista luopuminen, ellei sopimusta tehdä. Ulkomaanedustustossa työskentelevien puolisoiden työllistyminen on haaste, johon ulkoministeriö pyrkii aktiivisesti vaikuttamaan. Puolison työskentelymahdollisuus ulkomaankierroksen aikana koetaan merkittäväksi kannustimeksi, joka vaikuttaa virkamiehen edell-tyksiin siirtyä ulkomaanedustukseen.
Additional information
Esityksellä ei ole suoranaisia taloudellisia vaikutuksia.
Perhe- ja puolisosopimuksilla poistetaan ennakolta esteitä diplomaattisen edustuston, konsuliedustuston tai kansainvälisessä järjestössä toimivan edustuston henkilöstön perheenjäsenten työnteolta niissä vastaanottajavaltioissa, joissa työnteon edellytyksenä on valtiosopimus. Sopimukset helpottavat myös Suomessa olevien vieraiden valtioiden edustustojen henkilökunnan perheenjäsenten työskentelyä. Suomessa tämän arvioidaan vähentävän asiaan osallisena olevien viranomaisten (ulkoministeriö, työ- ja elinkeinotoimistot, Maahanmuuttovirasto) neuvonta- ja selvitystyötä. Niiden valtioiden kohdalla, joiden kanssa Suomella on voimassa oleva perhe- ja puolisosopimus, saatavuusharkinnan poistuminen vähentää viranomaisten työtä ja sujuvoittaa lupakäsittelyä. Lisäksi sopimukset selkeyttävät mahdollisissa tulkintatilanteissa henkilön työskentelyyn liittyvää lainkäytöllistä koskemattomuutta. Toisaalta sopimusten arvioidaan helpottavan Suomen ulkomailla olevien edustustojen henkilöstön tarvetta selvittää yksittäistapauksissa työnteon edellytyksiä.
Perhe- ja puolisosopimuksilla edistetään osaltaan Suomen ulkomailla olevan diplomaattisen edustuston, konsuliedustuston tai kansainvälisessä järjestössä toimivan edustuston henkilöstön perheenjäsenten työntekoa asemamaassa sekä vastavuoroisesti Suomessa toimivien sopimusvaltioiden edustustojen lähetetyn henkilöstön perheenjäsenten työntekoa Suomessa. Sopimuksilla on myönteinen vaikutus myös Suomen edustustoissa työskentelevien puolustushallinnon ja muiden hallinnonalojen virkamiesten perheenjäsenten työllistymiseen.
Sopimukset vaikuttavat yksittäisten henkilöiden työllistymiseen Suomessa ja/tai sopimusvaltiossa. On kuitenkin huomattava, että puolison työllistymisen esteenä on usein myös sellaisia asemamaan tilanteeseen liittyviä tekijöitä, jotka eivät ole poistettavissa perhe- ja puolisosopimuksin. Voimassa olevia sopimuksia on sovellettu 1990-luvulta lähtien arvioiden mukaan muutamiin kymmeniin Suomessa työtä tekeviin henkilöihin. Sopimusten perusteella työllistyneistä suomalaisista ei ole saatavissa tarkkoja lukuja, mutta kyse on yksittäisistä henkilöistä.
Sopimuksilla on merkitystä yksittäisen henkilön oikeussuojan kannalta, koska täydellistä luopumista diplomaattistatuksesta ei ole pidettävä suositeltavana edustuston henkilöstön puolisoiden työllistymisen mahdollistamiseksi. Täydellinen luopuminen voisi johtaa siihen, että diplomaattistatuksestaan luopuneeseen perheenjäseneen kohdistuvia vastaanottajavaltion toimia voitaisiin käyttää Wienin diplomaattisopimuksen tai Wienin konsulisopimuksen tarkoituksen ja päämäärän sivuuttamiseksi. Sopimuksen myötä työtätekevä puoliso ei luovu diplomaattistatuksestaan, mutta häntä ei ole vapautettu siviilioikeudellisesta ja hallinnollisesta lainkäyttövallasta kyseiseen ansiotyöhön liittyvissä kysymyksissä, minkä voidaan katsoa palvelevan työnantajan etua sekä yhteiskunnan kokonaisetua. Rikosoikeudellisesta koskemattomuudesta luopuminen tapahtuisi tapauskohtaisesti ansiotyöhön liittyvissä tapauksissa ulkoministeriön harkinnan mukaan.
Perhe- ja puolisosopimusten tekeminen edistää osaltaan naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta annetun lain (609/1986) ja yhdenvertaisuuslain (1325/2014) tavoitteiden ja ulkoministeriön perhepoliittisten tavoitteiden toteutumista. Perheen kokonaistilanteen vaikuttaessa yhä selvemmin siirtymishalukkuuteen, tavoitteena on löytää lisää siirtohalukkuutta ja sukupuolten tasa-arvoa tukevia käytäntöjä.
Keskusteluja perhe- ja puolisosopimuksen tarpeesta Ukrainan kanssa on käyty 2010-luvun alkupuolelta lähtien. Suomen tasavallan hallituksen ja Ukrainan hallituksen väliset neuvottelut saatiin päätökseen kesällä 2021. Sopimus allekirjoitettiin Brysselissä 3.4.2024. Luonnos hallituksen esitykseksi oli lausuntokierroksella 14.6-5.8.2024. Lausuntoja saatiin viisi kappaletta. Hallituksen esitys on suunnitteilla annettavaksi syksyllä 2024.
Lausuntokierros
14.6.2024 – 5.8.2024 Round for comments
Lausuntoja on pyydetty 5.8.2024 mennessä lausuntopalvelussa. Lausuntopyynnön diaarinumero on UM017:00/2021.
Lausuntoja voi olla sekä lausuntopalvelu.fi:ssä että hankkeen asiakirjoissa.
Lausuntokierros
14.6.2024 – 5.8.2024 Round for comments
Lausuntoja on pyydetty 5.8.2024 mennessä lausuntopalvelussa. Lausuntopyynnön diaarinumero on UM017:00/2021.
Lausuntoja voi olla sekä lausuntopalvelu.fi:ssä että hankkeen asiakirjoissa.
Lausuntomenettely
-
Maahanmuuttoviraston lausunto PDF
30.7.2024 Maahanmuuttovirasto
Preparatory working group
Person
Role, Term
Oravisto Gomes, Liisa
Ulkoasiainsihteeri
ministry for Foreign Affairs of Finland
Role: Project contact person
1.4. – 31.12.2023
Ungrouped
Person
Role, Term
Järvilehto, Jemina
Ulkoasiainsihteeri
ministry for Foreign Affairs of Finland
Role: Person in charge
30.6. – 31.12.2024
Naskila, Annika
lainsäädäntösihteeri
ministry for Foreign Affairs of Finland
Role: Presenting officer
21.12.2021 – 31.12.2024
Bogdan, Helena
Avustaja
ministry for Foreign Affairs of Finland
Role: Project contact person
21.12.2021 – 31.12.2022
Bogdan, Helena
Avustaja
ministry for Foreign Affairs of Finland
Role: Person in charge
21.12.2021 – 31.12.2022
Fokin, Katja
Lainsäädäntöneuvos
ministry for Foreign Affairs of Finland
Role: Presenting officer
21.12.2021 – 31.12.2022
Guseff, Maria
Lainsäädäntöneuvos
ministry for Foreign Affairs of Finland
Role: Project contact person
21.12.2021 – 31.12.2022
van der Velde, Anna
Avustaja
ministry for Foreign Affairs of Finland
Role: Person in charge
21.9.2021 – 31.12.2022
van der Velde, Anna
Avustaja
ministry for Foreign Affairs of Finland
Role: Project contact person
21.12.2021 – 31.12.2022
Tiedot tuottaa ministeriöiden Hankeikkuna - valtioneuvoston sisäinen hankehallinnan palvelu. Toivomme palautetta osoitteeseen info.hankeikkuna(at)gov.fi.
Hankeikkunan avoin rajapinta
api.hankeikkuna.fi