Valtion palvelu- ja toimitilaverkon uudistaminen 2020-luvulla (toimikausi 2, 1.2.2024-31.1.2027)

VM148:00/2023 Development

Uudistuksen tavoitteena on luoda yksi yhteinen valtionhallinnon ja Kelan asiakaspalveluverkko vuoteen 2030 mennessä yhteistyössä kuntien kanssa sekä tiivistää toimitilojen määrää vuonna 2021 valmistuneen valtion toimitilastrategian mukaisesti. Tavoitteena on mahdollistaa nykyistä asiakaslähtöisempi ja kustannustehokkaampi toiminta asiakkaan eteen.

Basic information In progress

Project number VM148:00/2023

Case numbers VN/32136/2023

Set by Ministry of Finance

Term/schedule 19.3.2024 – 31.1.2027

Date of appointment 19.3.2024

Relation to the Government Programme

Orpo

Chapter 3 Kunnat, kaupungit ja valtion aluehallinto

Subchapter 3.3 Yleinen hallintopolitiikka

Chapter 6 Kasvun kaava

Subchapter 6.4 Kasvua datataloudesta ja digitalisaatiosta

Contact person
Jaana Salmi, Neuvotteleva virkamies
tel. +358 295 530 286
[email protected]

Project status

Goals and results

Hankkeen tavoitteena on vastata nopeasti muuttuvan toimintaympäristön tarpeisiin kokoamalla käyntiasiointia julkisen hallinnon yhteisiin asiakaspalvelupisteisiin ja tiivistämällä valtionhallinnon toimitilaverkkoa.

Toisen vaiheen asettamispäätöksen mukaan tehtävänä on:
1. toimeenpanna hankkeen ensimmäisessä väliraportissa hyväksyttyjä jatkoehdotuksia
2. viedä läpi alueellinen suunnittelu kaikissa maakunnissa ja käynnistää suunnittelun
pohjalta toimeenpano
3. käynnistää tehtyjen linjausten mukaisesti valtion yhteisen asiakaspalvelutoiminnan
vastuutahon toiminta vuonna 2026
4. laatia väliraportti uudistuksen toisen vaiheen toiminnasta, kokemuksista ja tuloksista
31.01.2027 mennessä
5. tehdä esitys uudistuksen kolmannen ja viimeisen vaiheen toteuttamisesta ja siihen
liittyvistä linjaustarpeista sekä organisoinnista 31.01.2027 mennessä.

Starting points

Valtion palvelu- ja toimitilaverkkouudistus vastaa toimintaympäristön muutoksiin: sähköisten palvelujen tarjonnan ja käytön lisääntyminen, mikä on johtanut käyntiasioinnin merkittävään vähentymiseen, väestön keskittyminen kaupunkikeskuksiin ja niiden läheisyyteen, paikkariippumattoman työn lisääntyminen ja julkisen talouden niukkenevat resurssit. Lisäksi uudistus toimeenpanee julkisen hallinnon strategiaa, valtion toimitilastrategiaa ja alueellisen läsnäolon strategiaa sekä palvelujen saatavuutta ja toimintojen sijoittamisen perusteita koskevan lain (728/2021) mukaista valtakunnallista suunnitelmaa. Lähtökohtana on, että palveluita annetaan kansalaisille monikanavaisesti.

Rajaukset: Hanke koskee ensisijaisesti niiden valtion viranomaisten asiakaspalvelu- ja toimistotiloja, joilla on käyntiasiointipisteitä eri puolella maata. Näitä viranomaisia ovat aluehallintovirastot, Digi- ja väestötietovirasto, elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset, Maahanmuuttovirasto, Maanmittauslaitos, oikeusapu- ja edunvalvontatoimistot, Poliisin lupahallinto, Rikosseuraamuslaitoksen yhdyskuntaseuraamustoimistot, TE-toimistot, Ulosottolaitos ja Verohallinto. Asiakaspalvelu- ja toimitilojen osalta tavoitellaan laajaa yhteistyötä Kansaneläkelaitoksen ja kuntien ja soveltuvin osin hyvinvointialueiden kanssa. Tilayhteistyötä voidaan tehdä myös yksityisten palveluiden kanssa.

Additional information

Developing and statute drafting in the Government

The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.

All ministries' projects are available on the Government website valtioneuvosto.fi/en/projects