Valtion palvelu- ja toimitilaverkon uudistaminen 2020-luvulla (toimikausi 2, 1.2.2024-31.1.2027)

VM148:00/2023 Kehittäminen

Uudistuksen tavoitteena on luoda yksi yhteinen valtionhallinnon ja Kelan asiakaspalveluverkko vuoteen 2030 mennessä yhteistyössä kuntien kanssa sekä tiivistää toimitilojen määrää vuonna 2021 valmistuneen valtion toimitilastrategian mukaisesti. Tavoitteena on mahdollistaa nykyistä asiakaslähtöisempi ja kustannustehokkaampi toiminta asiakkaan eteen.

Hankkeen perustiedot Käynnissä

Hankenumero VM148:00/2023

Asianumerot VN/32136/2023

Asettaja valtiovarainministeriö

Toimikausi/aikataulu 19.3.2024 – 31.1.2027

Asettamispäivä 19.3.2024

Toteuttaa hallitusohjelman tavoitteita

Orpo

Luku 3 Kunnat, kaupungit ja valtion aluehallinto

Alaluku 3.3 Yleinen hallintopolitiikka

Luku 6 Kasvun kaava

Alaluku 6.4 Kasvua datataloudesta ja digitalisaatiosta

Yhteyshenkilö
Jaana Salmi, Neuvotteleva virkamies
puh. +358 295 530 286
[email protected]

Hankkeen vaiheet

Tavoitteet ja tuotokset

Hankkeen tavoitteena on vastata nopeasti muuttuvan toimintaympäristön tarpeisiin kokoamalla käyntiasiointia julkisen hallinnon yhteisiin asiakaspalvelupisteisiin ja tiivistämällä valtionhallinnon toimitilaverkkoa.

Toisen vaiheen asettamispäätöksen mukaan tehtävänä on:
1. toimeenpanna hankkeen ensimmäisessä väliraportissa hyväksyttyjä jatkoehdotuksia
2. viedä läpi alueellinen suunnittelu kaikissa maakunnissa ja käynnistää suunnittelun
pohjalta toimeenpano
3. käynnistää tehtyjen linjausten mukaisesti valtion yhteisen asiakaspalvelutoiminnan
vastuutahon toiminta vuonna 2026
4. laatia väliraportti uudistuksen toisen vaiheen toiminnasta, kokemuksista ja tuloksista
31.01.2027 mennessä
5. tehdä esitys uudistuksen kolmannen ja viimeisen vaiheen toteuttamisesta ja siihen
liittyvistä linjaustarpeista sekä organisoinnista 31.01.2027 mennessä.

Lähtökohdat

Valtion palvelu- ja toimitilaverkkouudistus vastaa toimintaympäristön muutoksiin: sähköisten palvelujen tarjonnan ja käytön lisääntyminen, mikä on johtanut käyntiasioinnin merkittävään vähentymiseen, väestön keskittyminen kaupunkikeskuksiin ja niiden läheisyyteen, paikkariippumattoman työn lisääntyminen ja julkisen talouden niukkenevat resurssit. Lisäksi uudistus toimeenpanee julkisen hallinnon strategiaa, valtion toimitilastrategiaa ja alueellisen läsnäolon strategiaa sekä palvelujen saatavuutta ja toimintojen sijoittamisen perusteita koskevan lain (728/2021) mukaista valtakunnallista suunnitelmaa. Lähtökohtana on, että palveluita annetaan kansalaisille monikanavaisesti.

Rajaukset: Hanke koskee ensisijaisesti niiden valtion viranomaisten asiakaspalvelu- ja toimistotiloja, joilla on käyntiasiointipisteitä eri puolella maata. Näitä viranomaisia ovat aluehallintovirastot, Digi- ja väestötietovirasto, elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset, Maahanmuuttovirasto, Maanmittauslaitos, oikeusapu- ja edunvalvontatoimistot, Poliisin lupahallinto, Rikosseuraamuslaitoksen yhdyskuntaseuraamustoimistot, TE-toimistot, Ulosottolaitos ja Verohallinto. Asiakaspalvelu- ja toimitilojen osalta tavoitellaan laajaa yhteistyötä Kansaneläkelaitoksen ja kuntien ja soveltuvin osin hyvinvointialueiden kanssa. Tilayhteistyötä voidaan tehdä myös yksityisten palveluiden kanssa.

Lisätietoja

Säädösvalmistelu ja kehittäminen valtioneuvostossa

Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.

Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta valtioneuvosto.fi/hankkeet