Hallituksen esitys laiksi liikenteen palveluista annetun lain muuttamisesta (ilman kuljettajaa vuokrattujen ajoneuvojen käyttämisestä maanteiden tavaraliikenteessä annetun muutosdirektiivin (EU) 2022/738 täytäntöönpano)
LVM001:00/2022 Statute drafting
The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.
All ministries' projects are available on the Government website
Hankkeella saatetaan kansallisesti voimaan ilman kuljettajaa vuokrattujen ajoneuvojen käyttämisestä maanteiden tavaraliikenteessä annetun direktiivin 2006/1/EY muuttamisesta annetun direktiivin (EU) 2022/738 edellyttämät muutokset.
Project status
Lausuntopyyntö
18.5.2022 – 8.6.2022 Round for comments
Documents
-
Poliisihallituksen lausunto PDF
9.6.2022 Poliisihallitus
-
8.6.2022 Verohallinto
-
Logistiikkayritysten Liitto ry; lausunto PDF
8.6.2022 Logistiikkayritysten Liitto Ry
-
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry; lausunto PDF
8.6.2022 Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry
-
Autotuojat ja -teollisuus ry ja Autoalan Keskusliitto ry; lausunto PDF
8.6.2022 Autotuojat ja -teollisuus ry ja Autoalan Keskusliitto ry
-
Lausuntopyyntökirje_Vuokratut tavaraliikenteen ajoneuvot PDF
23.5.2022 Ministry of Transport and Communications
Direktiivin notifiointi komissiolle
1.3.2023 – 6.4.2023 Statute
Basic information Completed
Project number LVM001:00/2022
Case numbers VN/260/2022
Set by Ministry of Transport and Communications
Task class Preparation of a government proposal
Term/schedule 16.5.2022 – 31.8.2023
Date of appointment 16.5.2022
Law drafting
HE laiksi liikenteen palveluista annetun lain muuttamisesta
- 1
Under preparation
Adopted in the plan for the session period on 31.1.2022 -
Not issued during the session
Esityksen tarkoituksena on ilman kuljettajaa vuokrattujen ajoneuvojen käyttämisestä maanteiden tavaraliikenteessä annetun direktiivin 2006/1/EY muuttamisesta annetun direktiivin kansallinen täytäntöönpano. Direktiivimuutoksen tavoitteena on vähentää yrityksille aiheutuvaa hallinnollista taakkaa sekä varmistaa liikenteenharjoittajille eri puolella EU:ta tasapuolinen pääsy ilman kuljettajaa vuokrattujen tavaraliikenteen ajoneuvojen markkinoille.
Minister in chargeMinister of Transport and Communications Harakka
Goals and results
Direktiivimuutosten tavoitteena on vähentää yrityksille aiheutuvaa hallinnollista taakkaa sekä varmistamaan liikenteenharjoittajille eri puolella EU:ta tasapuolinen pääsy ilman kuljettajaa vuokrattujen tavaraliikenteen ajoneuvojen markkinoille.
Hankkeen tarkoituksena on ilman kuljettajaa vuokrattujen ajoneuvojen käyttämisestä maanteiden tavaraliikenteessä annetun direktiivin 2006/1/EY muuttamisesta annetun direktiivin (EU) 2022/738 kansallinen voimaansaattaminen liikenteen palveluista annettuun lakiin (320/2017).
Summary
Hankkeella saatetaan kansallisesti voimaan ilman kuljettajaa vuokrattujen ajoneuvojen käyttämisestä maanteiden tavaraliikenteessä annetun direktiivin 2006/1/EY muuttamisesta annetun direktiivin (EU) 2022/738 edellyttämät muutokset.
Starting points
Euroopan komission ehdotus ilman kuljettajaa vuokrattujen ajoneuvojen käytöstä maanteiden tavaraliikenteessä annetun direktiivin muuttamisesta annettiin 31.5.2017 EU:n tieliikenteen liikkuvuuspaketti I:n yhteydessä. Ehdotus irrotettiin myöhemmin liikkuvuuspaketista omaksi erilliseksi ehdotukseksi. Direktiivi (EU) 2022/738 julkaistiin Euroopan unionin virallisessa lehdessä 16.5.2022. Muutosdirektiiviä koskeva kansallinen sääntely tulee olla voimassa 14 kuukauden kuluttua sen julkaisemisesta.
Additional information
Muutosdirektiivin (EU) 2022/738 mukaisesti jäsenvaltion on jatkossa sallittava omalla alueellaan toiseen jäsenvaltioon sijoittautuneiden yritysten vuokraamien ajoneuvojen käyttö tietyin edellytyksin. Jäsenvaltio saa rajoittaa toisesta jäsenvaltiosta ilman kuljettajaa ulkomailta vuokratun ajoneuvon käyttöä omien liikenteenharjoittajien osalta direktiivin sallimalla tavalla.
Direktiivimuutokset antavat lisää liikkumavaraa kuljetusyrityksille, joilla on tarvetta käyttää vuokrattuja ajoneuvoja kuljetustoiminnassaan. Komission mukaan kyseiset vuokratut ajoneuvot ovat yleensä myös uudempia ja ympäristöystävällisempiä, joten muutoksen arvioidaan edistävän jonkin verran EU:n ilmastotavoitteiden saavuttamista.
Liikenteenharjoittajien on ilmoitettava toisesta jäsenvaltiosta vuokrattujen ajoneuvojen käytöstä liikennelupaviranomaiselle, mikä raportoidaan edelleen liikennelupajärjestelmän rajapinnan (ERRU) kautta muiden maiden viranomaisille. Kuljettajan on lisäksi pidettävä ajoneuvossaan tarvittavat vuokraus-asiakirjat joko paperisessa tai sähköisessä muodossa. Muutoksen arvioidaan tehostaa rajat ylittävää valvontaa.
Komission tulee raportoida Euroopan unionin jäsenvaltioille ja parlamentille neljän vuoden kuluttua soveltamisen aloittamisesta vuokrattujen tavaraliikenteen ajoneuvojen käytön vaikutuksista liikenneturvallisuuteen, ympäristöön, verokertymään sekä EU:n tavaraliikennelupa-asetuksen mukaisen kabotaasiliikenteen valvontaan. Kirjauksen tavoitteena on kerätä kattavaa ja vertailtavaa tietoa direktiivin 2006/1/EY vaikutuksista pitkällä aikavälillä.
Hallituksen esitys yhdistetty jo annettuun esitykseen HE 263/2022 (VM026:00/2022).
-
Poliisihallituksen lausunto PDF
9.6.2022 Poliisihallitus
-
8.6.2022 Verohallinto
-
Logistiikkayritysten Liitto ry; lausunto PDF
8.6.2022 Logistiikkayritysten Liitto Ry
-
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry; lausunto PDF
8.6.2022 Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry
-
Autotuojat ja -teollisuus ry ja Autoalan Keskusliitto ry; lausunto PDF
8.6.2022 Autotuojat ja -teollisuus ry ja Autoalan Keskusliitto ry
-
Lausuntopyyntökirje_Vuokratut tavaraliikenteen ajoneuvot PDF
23.5.2022 Ministry of Transport and Communications
Lausuntopyyntö
18.5.2022 – 8.6.2022 Round for comments
Documents
Lausuntopyyntö
18.5.2022 – 8.6.2022 Round for comments
Documents
-
Poliisihallituksen lausunto PDF
9.6.2022 Poliisihallitus
-
8.6.2022 Verohallinto
-
Logistiikkayritysten Liitto ry; lausunto PDF
8.6.2022 Logistiikkayritysten Liitto Ry
-
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry; lausunto PDF
8.6.2022 Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry
-
Autotuojat ja -teollisuus ry ja Autoalan Keskusliitto ry; lausunto PDF
8.6.2022 Autotuojat ja -teollisuus ry ja Autoalan Keskusliitto ry
-
Lausuntopyyntökirje_Vuokratut tavaraliikenteen ajoneuvot PDF
23.5.2022 Ministry of Transport and Communications
Lausuntomenettely
-
Lausuntoyhteenveto_arviomuistio_Ilman kuljettajaa vuokratut tavaraliikenteen ajoneuvot PDF
15.7.2022 Ministry of Transport and Communications
-
Poliisihallituksen lausunto PDF
9.6.2022 Poliisihallitus
-
8.6.2022 Verohallinto
-
Logistiikkayritysten Liitto ry; lausunto PDF
8.6.2022 Logistiikkayritysten Liitto Ry
-
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry; lausunto PDF
8.6.2022 Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry
-
Autotuojat ja -teollisuus ry ja Autoalan Keskusliitto ry; lausunto PDF
8.6.2022 Autotuojat ja -teollisuus ry ja Autoalan Keskusliitto ry
-
Lausuntopyyntökirje_Vuokratut tavaraliikenteen ajoneuvot PDF
23.5.2022 Ministry of Transport and Communications
Other documents and memorandums
-
Säädöshankepäätös_Vuokratut tavaraliikenteen ajoneuvot PDF
11.5.2022
Ungrouped
Person
Role, Term
Vornanen, Elisa
Erityisasiantuntija
Ministry of Transport and Communications
Role: Project contact person
16.5.2022 – 31.8.2023
Tiedot tuottaa ministeriöiden Hankeikkuna - valtioneuvoston sisäinen hankehallinnan palvelu. Toivomme palautetta osoitteeseen info.hankeikkuna(at)gov.fi.
Hankeikkunan avoin rajapinta
api.hankeikkuna.fi