Hallituksen esitys laiksi liikenteen palveluista annetun lain muuttamisesta (ilman kuljettajaa vuokrattujen ajoneuvojen käyttämisestä maanteiden tavaraliikenteessä annetun muutosdirektiivin (EU) 2022/738 täytäntöönpano)
LVM001:00/2022 Säädösvalmistelu
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta
Hankkeella saatetaan kansallisesti voimaan ilman kuljettajaa vuokrattujen ajoneuvojen käyttämisestä maanteiden tavaraliikenteessä annetun direktiivin 2006/1/EY muuttamisesta annetun direktiivin (EU) 2022/738 edellyttämät muutokset.
Hankkeen eteneminen
Lausuntopyyntö
18.5.2022 – 8.6.2022 Lausuntokierros
Asiakirjat
-
Poliisihallituksen lausunto PDF
9.6.2022 Poliisihallitus
-
8.6.2022 Verohallinto
-
Logistiikkayritysten Liitto ry; lausunto PDF
8.6.2022 Logistiikkayritysten Liitto Ry
-
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry; lausunto PDF
8.6.2022 Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry
-
Autotuojat ja -teollisuus ry ja Autoalan Keskusliitto ry; lausunto PDF
8.6.2022 Autotuojat ja -teollisuus ry ja Autoalan Keskusliitto ry
-
Lausuntopyyntökirje_Vuokratut tavaraliikenteen ajoneuvot PDF
23.5.2022 Liikenne- ja viestintäministeriö
Direktiivin notifiointi komissiolle
1.3.2023 – 6.4.2023 Säädös
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero LVM001:00/2022
Asianumerot VN/260/2022
Asettaja liikenne- ja viestintäministeriö
Tehtäväluokka Hallituksen esityksen valmistelu
Toimikausi/aikataulu 16.5.2022 – 31.8.2023
Asettamispäivä 16.5.2022
Lainvalmistelu
HE laiksi liikenteen palveluista annetun lain muuttamisesta
- 1
Valmistelussa
Hyväksytty istuntokauden suunnitelmaan 31.1.2022 -
Ei annettu istuntokaudella
Esityksen tarkoituksena on ilman kuljettajaa vuokrattujen ajoneuvojen käyttämisestä maanteiden tavaraliikenteessä annetun direktiivin 2006/1/EY muuttamisesta annetun direktiivin kansallinen täytäntöönpano. Direktiivimuutoksen tavoitteena on vähentää yrityksille aiheutuvaa hallinnollista taakkaa sekä varmistaa liikenteenharjoittajille eri puolella EU:ta tasapuolinen pääsy ilman kuljettajaa vuokrattujen tavaraliikenteen ajoneuvojen markkinoille.
VastuuministeriLiikenne- ja viestintäministeri Harakka
Tavoitteet ja tuotokset
Direktiivimuutosten tavoitteena on vähentää yrityksille aiheutuvaa hallinnollista taakkaa sekä varmistamaan liikenteenharjoittajille eri puolella EU:ta tasapuolinen pääsy ilman kuljettajaa vuokrattujen tavaraliikenteen ajoneuvojen markkinoille.
Hankkeen tarkoituksena on ilman kuljettajaa vuokrattujen ajoneuvojen käyttämisestä maanteiden tavaraliikenteessä annetun direktiivin 2006/1/EY muuttamisesta annetun direktiivin (EU) 2022/738 kansallinen voimaansaattaminen liikenteen palveluista annettuun lakiin (320/2017).
Tiivistelmä
Hankkeella saatetaan kansallisesti voimaan ilman kuljettajaa vuokrattujen ajoneuvojen käyttämisestä maanteiden tavaraliikenteessä annetun direktiivin 2006/1/EY muuttamisesta annetun direktiivin (EU) 2022/738 edellyttämät muutokset.
Lähtökohdat
Euroopan komission ehdotus ilman kuljettajaa vuokrattujen ajoneuvojen käytöstä maanteiden tavaraliikenteessä annetun direktiivin muuttamisesta annettiin 31.5.2017 EU:n tieliikenteen liikkuvuuspaketti I:n yhteydessä. Ehdotus irrotettiin myöhemmin liikkuvuuspaketista omaksi erilliseksi ehdotukseksi. Direktiivi (EU) 2022/738 julkaistiin Euroopan unionin virallisessa lehdessä 16.5.2022. Muutosdirektiiviä koskeva kansallinen sääntely tulee olla voimassa 14 kuukauden kuluttua sen julkaisemisesta.
Lisätietoja
Muutosdirektiivin (EU) 2022/738 mukaisesti jäsenvaltion on jatkossa sallittava omalla alueellaan toiseen jäsenvaltioon sijoittautuneiden yritysten vuokraamien ajoneuvojen käyttö tietyin edellytyksin. Jäsenvaltio saa rajoittaa toisesta jäsenvaltiosta ilman kuljettajaa ulkomailta vuokratun ajoneuvon käyttöä omien liikenteenharjoittajien osalta direktiivin sallimalla tavalla.
Direktiivimuutokset antavat lisää liikkumavaraa kuljetusyrityksille, joilla on tarvetta käyttää vuokrattuja ajoneuvoja kuljetustoiminnassaan. Komission mukaan kyseiset vuokratut ajoneuvot ovat yleensä myös uudempia ja ympäristöystävällisempiä, joten muutoksen arvioidaan edistävän jonkin verran EU:n ilmastotavoitteiden saavuttamista.
Liikenteenharjoittajien on ilmoitettava toisesta jäsenvaltiosta vuokrattujen ajoneuvojen käytöstä liikennelupaviranomaiselle, mikä raportoidaan edelleen liikennelupajärjestelmän rajapinnan (ERRU) kautta muiden maiden viranomaisille. Kuljettajan on lisäksi pidettävä ajoneuvossaan tarvittavat vuokraus-asiakirjat joko paperisessa tai sähköisessä muodossa. Muutoksen arvioidaan tehostaa rajat ylittävää valvontaa.
Komission tulee raportoida Euroopan unionin jäsenvaltioille ja parlamentille neljän vuoden kuluttua soveltamisen aloittamisesta vuokrattujen tavaraliikenteen ajoneuvojen käytön vaikutuksista liikenneturvallisuuteen, ympäristöön, verokertymään sekä EU:n tavaraliikennelupa-asetuksen mukaisen kabotaasiliikenteen valvontaan. Kirjauksen tavoitteena on kerätä kattavaa ja vertailtavaa tietoa direktiivin 2006/1/EY vaikutuksista pitkällä aikavälillä.
Hallituksen esitys yhdistetty jo annettuun esitykseen HE 263/2022 (VM026:00/2022).
-
Poliisihallituksen lausunto PDF
9.6.2022 Poliisihallitus
-
8.6.2022 Verohallinto
-
Logistiikkayritysten Liitto ry; lausunto PDF
8.6.2022 Logistiikkayritysten Liitto Ry
-
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry; lausunto PDF
8.6.2022 Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry
-
Autotuojat ja -teollisuus ry ja Autoalan Keskusliitto ry; lausunto PDF
8.6.2022 Autotuojat ja -teollisuus ry ja Autoalan Keskusliitto ry
-
Lausuntopyyntökirje_Vuokratut tavaraliikenteen ajoneuvot PDF
23.5.2022 Liikenne- ja viestintäministeriö
Lausuntopyyntö
18.5.2022 – 8.6.2022 Lausuntokierros
Asiakirjat
Lausuntopyyntö
18.5.2022 – 8.6.2022 Lausuntokierros
Asiakirjat
-
Poliisihallituksen lausunto PDF
9.6.2022 Poliisihallitus
-
8.6.2022 Verohallinto
-
Logistiikkayritysten Liitto ry; lausunto PDF
8.6.2022 Logistiikkayritysten Liitto Ry
-
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry; lausunto PDF
8.6.2022 Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry
-
Autotuojat ja -teollisuus ry ja Autoalan Keskusliitto ry; lausunto PDF
8.6.2022 Autotuojat ja -teollisuus ry ja Autoalan Keskusliitto ry
-
Lausuntopyyntökirje_Vuokratut tavaraliikenteen ajoneuvot PDF
23.5.2022 Liikenne- ja viestintäministeriö
Lausuntomenettely
-
Lausuntoyhteenveto_arviomuistio_Ilman kuljettajaa vuokratut tavaraliikenteen ajoneuvot PDF
15.7.2022 Liikenne- ja viestintäministeriö
-
Poliisihallituksen lausunto PDF
9.6.2022 Poliisihallitus
-
8.6.2022 Verohallinto
-
Logistiikkayritysten Liitto ry; lausunto PDF
8.6.2022 Logistiikkayritysten Liitto Ry
-
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry; lausunto PDF
8.6.2022 Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry
-
Autotuojat ja -teollisuus ry ja Autoalan Keskusliitto ry; lausunto PDF
8.6.2022 Autotuojat ja -teollisuus ry ja Autoalan Keskusliitto ry
-
Lausuntopyyntökirje_Vuokratut tavaraliikenteen ajoneuvot PDF
23.5.2022 Liikenne- ja viestintäministeriö
Muut asiakirjat ja muistiot
-
Säädöshankepäätös_Vuokratut tavaraliikenteen ajoneuvot PDF
11.5.2022
Ryhmittelemättömät
Henkilö
Rooli, Toimikausi
Vornanen, Elisa
Erityisasiantuntija
liikenne- ja viestintäministeriö
Rooli: Hankkeen yhteyshenkilö
16.5.2022 – 31.8.2023
Tiedot tuottaa ministeriöiden Hankeikkuna - valtioneuvoston sisäinen hankehallinnan palvelu. Toivomme palautetta osoitteeseen info.hankeikkuna(at)gov.fi.
Hankeikkunan avoin rajapinta
api.hankeikkuna.fi