Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om transportservice (genomförande av ändringsdirektivet (EU) 2022/738 om användning av fordon hyrda utan förare för godstransporter på väg)
LVM001:00/2022 Lagstiftningsprojekt
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats
Genom projektet sätts de ändringar i kraft nationellt som föranleds av direktiv (EU) 2022/738 om ändring av direktiv 2006/1/EG om användning av fordon som hyrts utan förare för godstransporter på väg.
Projektets framskridande
Lausuntopyyntö
18.5.2022 – 8.6.2022 Remissbehandling
Dokument
-
Poliisihallituksen lausunto PDF
9.6.2022 Poliisihallitus
-
8.6.2022 Verohallinto
-
Logistiikkayritysten Liitto ry; lausunto PDF
8.6.2022 Logistiikkayritysten Liitto Ry
-
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry; lausunto PDF
8.6.2022 Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry
-
Autotuojat ja -teollisuus ry ja Autoalan Keskusliitto ry; lausunto PDF
8.6.2022 Autotuojat ja -teollisuus ry ja Autoalan Keskusliitto ry
-
Lausuntopyyntökirje_Vuokratut tavaraliikenteen ajoneuvot PDF
23.5.2022 Kommunikationsministeriet
Direktiivin notifiointi komissiolle
1.3.2023 – 6.4.2023 Författning
Projektets basuppgifter Avslutat
Projektets nummer LVM001:00/2022
Ärendenummer VN/260/2022
Projektets arrangör kommunikationsministeriet
Uppgiftsklass Regeringens proposition bereds
Mandattid 16.5.2022 – 31.8.2023
Datum för tillsättande 16.5.2022
Lagberedning
RP med förslag till lag om ändring av lagen om transportservice
- 1
Under beredning
Godkänd i planen för sessionsperioden 31.1.2022 -
Överlämnades inte under sessionsperioden
I denna proposition föreslås det att lagen om transportservice. Syftet med propositionen är att nationellt genomföra direktivet om ändring av direktiv 2006/1/EG om användning av fordon hyrda utan förare för godstransporter på väg. Syftet med ändringen av direktivet är att minska den administrativa bördan för företag och säkerställa att trafikidkarna i hela EU har lika tillträde till marknaden för fordon som hyrs ut utan förare.
Ansvarig ministerTrafik- och kommunikationsminister Harakka
Mål och resultat
Direktiivimuutosten tavoitteena on vähentää yrityksille aiheutuvaa hallinnollista taakkaa sekä varmistamaan liikenteenharjoittajille eri puolella EU:ta tasapuolinen pääsy ilman kuljettajaa vuokrattujen tavaraliikenteen ajoneuvojen markkinoille.
Hankkeen tarkoituksena on ilman kuljettajaa vuokrattujen ajoneuvojen käyttämisestä maanteiden tavaraliikenteessä annetun direktiivin 2006/1/EY muuttamisesta annetun direktiivin (EU) 2022/738 kansallinen voimaansaattaminen liikenteen palveluista annettuun lakiin (320/2017).
Sammandrag
Genom projektet sätts de ändringar i kraft nationellt som föranleds av direktiv (EU) 2022/738 om ändring av direktiv 2006/1/EG om användning av fordon som hyrts utan förare för godstransporter på väg.
Utgångspunkter
Euroopan komission ehdotus ilman kuljettajaa vuokrattujen ajoneuvojen käytöstä maanteiden tavaraliikenteessä annetun direktiivin muuttamisesta annettiin 31.5.2017 EU:n tieliikenteen liikkuvuuspaketti I:n yhteydessä. Ehdotus irrotettiin myöhemmin liikkuvuuspaketista omaksi erilliseksi ehdotukseksi. Direktiivi (EU) 2022/738 julkaistiin Euroopan unionin virallisessa lehdessä 16.5.2022. Muutosdirektiiviä koskeva kansallinen sääntely tulee olla voimassa 14 kuukauden kuluttua sen julkaisemisesta.
Ytterligare uppgifter
Muutosdirektiivin (EU) 2022/738 mukaisesti jäsenvaltion on jatkossa sallittava omalla alueellaan toiseen jäsenvaltioon sijoittautuneiden yritysten vuokraamien ajoneuvojen käyttö tietyin edellytyksin. Jäsenvaltio saa rajoittaa toisesta jäsenvaltiosta ilman kuljettajaa ulkomailta vuokratun ajoneuvon käyttöä omien liikenteenharjoittajien osalta direktiivin sallimalla tavalla.
Direktiivimuutokset antavat lisää liikkumavaraa kuljetusyrityksille, joilla on tarvetta käyttää vuokrattuja ajoneuvoja kuljetustoiminnassaan. Komission mukaan kyseiset vuokratut ajoneuvot ovat yleensä myös uudempia ja ympäristöystävällisempiä, joten muutoksen arvioidaan edistävän jonkin verran EU:n ilmastotavoitteiden saavuttamista.
Liikenteenharjoittajien on ilmoitettava toisesta jäsenvaltiosta vuokrattujen ajoneuvojen käytöstä liikennelupaviranomaiselle, mikä raportoidaan edelleen liikennelupajärjestelmän rajapinnan (ERRU) kautta muiden maiden viranomaisille. Kuljettajan on lisäksi pidettävä ajoneuvossaan tarvittavat vuokraus-asiakirjat joko paperisessa tai sähköisessä muodossa. Muutoksen arvioidaan tehostaa rajat ylittävää valvontaa.
Komission tulee raportoida Euroopan unionin jäsenvaltioille ja parlamentille neljän vuoden kuluttua soveltamisen aloittamisesta vuokrattujen tavaraliikenteen ajoneuvojen käytön vaikutuksista liikenneturvallisuuteen, ympäristöön, verokertymään sekä EU:n tavaraliikennelupa-asetuksen mukaisen kabotaasiliikenteen valvontaan. Kirjauksen tavoitteena on kerätä kattavaa ja vertailtavaa tietoa direktiivin 2006/1/EY vaikutuksista pitkällä aikavälillä.
Hallituksen esitys yhdistetty jo annettuun esitykseen HE 263/2022 (VM026:00/2022).
-
Poliisihallituksen lausunto PDF
9.6.2022 Poliisihallitus
-
8.6.2022 Verohallinto
-
Logistiikkayritysten Liitto ry; lausunto PDF
8.6.2022 Logistiikkayritysten Liitto Ry
-
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry; lausunto PDF
8.6.2022 Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry
-
Autotuojat ja -teollisuus ry ja Autoalan Keskusliitto ry; lausunto PDF
8.6.2022 Autotuojat ja -teollisuus ry ja Autoalan Keskusliitto ry
-
Lausuntopyyntökirje_Vuokratut tavaraliikenteen ajoneuvot PDF
23.5.2022 Kommunikationsministeriet
Lausuntopyyntö
18.5.2022 – 8.6.2022 Remissbehandling
Dokument
Lausuntopyyntö
18.5.2022 – 8.6.2022 Remissbehandling
Dokument
-
Poliisihallituksen lausunto PDF
9.6.2022 Poliisihallitus
-
8.6.2022 Verohallinto
-
Logistiikkayritysten Liitto ry; lausunto PDF
8.6.2022 Logistiikkayritysten Liitto Ry
-
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry; lausunto PDF
8.6.2022 Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry
-
Autotuojat ja -teollisuus ry ja Autoalan Keskusliitto ry; lausunto PDF
8.6.2022 Autotuojat ja -teollisuus ry ja Autoalan Keskusliitto ry
-
Lausuntopyyntökirje_Vuokratut tavaraliikenteen ajoneuvot PDF
23.5.2022 Kommunikationsministeriet
Lausuntomenettely
-
Lausuntoyhteenveto_arviomuistio_Ilman kuljettajaa vuokratut tavaraliikenteen ajoneuvot PDF
15.7.2022 Kommunikationsministeriet
-
Poliisihallituksen lausunto PDF
9.6.2022 Poliisihallitus
-
8.6.2022 Verohallinto
-
Logistiikkayritysten Liitto ry; lausunto PDF
8.6.2022 Logistiikkayritysten Liitto Ry
-
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry; lausunto PDF
8.6.2022 Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry
-
Autotuojat ja -teollisuus ry ja Autoalan Keskusliitto ry; lausunto PDF
8.6.2022 Autotuojat ja -teollisuus ry ja Autoalan Keskusliitto ry
-
Lausuntopyyntökirje_Vuokratut tavaraliikenteen ajoneuvot PDF
23.5.2022 Kommunikationsministeriet
Övriga dokument och promemorior
-
Säädöshankepäätös_Vuokratut tavaraliikenteen ajoneuvot PDF
11.5.2022
Ogrupperade
Person
Roll, Mandattid
Vornanen, Elisa
Erityisasiantuntija
kommunikationsministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
16.5.2022 – 31.8.2023
Tiedot tuottaa ministeriöiden Hankeikkuna - valtioneuvoston sisäinen hankehallinnan palvelu. Toivomme palautetta osoitteeseen info.hankeikkuna(at)gov.fi.
Hankeikkunan avoin rajapinta
api.hankeikkuna.fi