Hallituksen esitys merenkulun ympäristönsuojelulain ja eräiden muiden lakien muuttamisesta sekä Hongkongin yleissopimuksesta ja MARPOL-yleissopimuksen ja Lontoon pöytäkirjan muutoksista

Merenkulun ympäristönsuojelulain muutokset

Hallituksen esitys merenkulun ympäristönsuojelulain ja eräiden muiden lakien muuttamisesta sekä Hongkongin yleissopimuksesta ja MARPOL-yleissopimuksen ja Lontoon pöytäkirjan muutoksista

LVM056:00/2023 Statute drafting

Eduskunnalle esitetään merenkulun ympäristönsuojelulakiin hallitusohjelman mukaisia aluspäästökieltoja Suomen aluevesillä, nk. FuelEU Maritime -asetusta ja jakeluinfra-asetusta täydentävää sääntelyä sekä Hongkongin yleissopimuksen hyväksymistä ja MARPOL-yleissopimuksen ja Lontoon pöytäkirjan muutosten hyväksymistä.

Basic information In progress

Project number LVM056:00/2023

Case numbers VN/22626/2023

Set by Ministry of Transport and Communications

Task class Preparation of a government proposal

Project stage Bill approval

Term/schedule 10.10.2023 – 31.7.2025

Date of appointment 10.10.2023

Relation to the Government Programme

Orpo

Chapter 7 Puhtaan energian Suomi

Subchapter 7.6 Kiertotaloudella pidetään Suomen puhtaasta ympäristöstä huolta

Law drafting

Government proposal to Parliament for acts amending the Act on Environmental Protection in Maritime Transport and certain other acts, the Hong Kong Convention and amendments to the MARPOL Convention and the London Protocol

Parliamentary reply EV 139/2024

Eduskunnalle esitetään merenkulun ympäristönsuojelulakiin hallitusohjelman mukaisia aluspäästökieltoja Suomen aluevesillä, nk. FuelEU Maritime -asetusta ja jakeluinfra-asetusta täydentävää sääntelyä sekä Hongkongin yleissopimuksen hyväksymistä ja MARPOL-yleissopimuksen ja Lontoon pöytäkirjan muutosten hyväksymistä. Lisäksi esitetään mainittuihin kansainvälisiin velvoitteisiin liittyviä kansallisia säännöksiä merenkulun ympäristönsuojelulakiin ja eräisiin muihin lakeihin. Muutosten on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2025. Osalle aluspäästökieltoja esitetään siirtymäaikaa. Hongkongin yleissopimukseen liittyvien muutosten on tarkoitus tulla voimaan sopimuksen tullessa voimaan 26.6.2025.

Minister in chargeLiikenne-, viestintä- ja sisäministeri Ranne

Project status

Goals and results

Hankkeen tavoitteena on tehdä merenkulun ympäristönsuojelulakiin ja eräisiin muihin lakeihin muutoksia hallitusohjelmasta sekä viime vuosien IMO- ja EU-sääntelykehityksestä johtuen:

1) Hallitusohjelman mukaisesti esitetään rikkipesureiden puhdistamattomien pesuvesien ja erottelemien jäämien, harmaiden vesien ja käsitellyn käymäläjäteveden päästökieltoja Suomen aluevesille.

2) Uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käyttöä meriliikenteessä koskeva nk. FuelEU Maritime -asetus edellyttää kansallista sääntelyä viranomaisista ja seuraamuksista. Kansallisen sääntelyn on oltava voimassa vuoden 2025 alkuun mennessä. Samalla säädettäisiin siitä, että Suomi soveltaa täysimääräisesti asetuksen sallimaa saaripoikkeusta, ja osoitettaisiin maasähkön käyttöön liittyviä tehtäviä sataman hallinnointielimelle.

3) Vaihtoehtoisten polttoaineiden jakeluinfrastuktuurin käyttöönottoa koskeva nk. jakeluinfra-asetus (Alternative Fuels Infrastructure Regulation; AFIR) edellyttää jäsenvaltioiden varmistavan, että asetuksessa määritellyissä TEN-T-verkon satamissa otetaan käyttöön tasoltaan riittävä maasähkön ja nesteytetyn metaanin syöttö. Tämä esitetään varmistettavan osoittamalla velvoite merenkulun ympäristönsuojelulain säännöksillä sataman pitäjille.

4) Kansainvälisessä merenkulkujärjestössä IMOssa neuvoteltu aluskierrätystä koskeva nk. Hongkongin yleissopimus tulee kansainvälisesti voimaan kesäkuussa 2025. Sopimuksen tavoitteena on varmistaa, ettei alusten purkaminen aiheuta vaaraa ihmisterveydelle tai ympäristölle. Hallituksen esityksellä yleissopimus on tarkoitus tuoda eduskunnan hyväksyttäväksi. Lisäksi annettaisiin kansalliset säädöksen yleissopimuksen voimaansaattamisesta ja velvoitteiden sisällyttämisestä kansalliseen lainsäädäntöön.

5) IMOssa muutetaan vuosittain alusten aiheuttaman meren pilaantumisen ehkäisemisestä tehtyä nk. MARPOL-yleissopimusta. Suomen perustuslaki edellyttää muutosten nimenomaista hyväksymistä ja voimaansaattamista. Jos sopimusmuutokset kuuluvat lainsäädännön alaan eivätkä ne kuulu EU:n yksinomaiseen toimivaltaan, ne tulee saattaa eduskunnan hyväksyttäviksi. Lisäksi ne tulee saattaa lailla voimaan. Nyt esitetään eduskunnan hyväksyttäväksi MARPOL-yleissopimuksen vuonna 2021 muutoksia, jotka koskevat alusten ilmapäästöjä ja raskaan polttoöljyn käytön ja kuljetuksen kieltoa arktisilla alueilla sekä 2022 hyväksytyt muutokset, joilla laajennetaan velvoite pitää jätepäiväkirjaa nykyistä pienempiin aluksiin (400 GT -> 100 GT).

6) Hallituksen esityksellä on tarkoitus esittää eduskunnan hyväksyttäväksi ja voimaansaatettavaksi jätteen dumppaamista mereen koskevan Lontoon pöytäkirjan muutokset, joilla kielletään viemäriliejun laskeminen mereen.

7) Muut muutokset: Poliisin aluksille esitetään mahdollisuutta poiketa merenkulun ympäristönsuojelulain vaatimuksista, kun se on tarpeen toiminnallisista syistä. Sataman jätehuoltosuunnitelman hyväksyvän viranomaisen ei tarvitsisi toimittaa sataman pitäjälle otetta rekisteriin tehdystä merkinnästä.

Starting points

Hankkeen taustalla on hallitusohjelma, EU-sääntelyä ja IMOssa sovittuja kansainvälisiä velvoitteita.

Additional information

Developing and statute drafting in the Government

The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.

All ministries' projects are available on the Government website valtioneuvosto.fi/en/projects