Merenkulun ympäristönsuojelulain muutokset

Hallituksen esitys merenkulun ympäristönsuojelulain ja eräiden muiden lakien muuttamisesta sekä Hongkongin yleissopimuksesta ja MARPOL-yleissopimuksen ja Lontoon pöytäkirjan muutoksista

LVM056:00/2023 Statute drafting

Eduskunnalle esitetään merenkulun ympäristönsuojelulakiin hallitusohjelman mukaisia aluspäästökieltoja Suomen aluevesillä, nk. FuelEU Maritime -asetusta ja jakeluinfra-asetusta täydentävää sääntelyä sekä Hongkongin yleissopimuksen hyväksymistä ja MARPOL-yleissopimuksen ja Lontoon pöytäkirjan muutosten hyväksymistä.

Project status

Basic information In progress

Project number LVM056:00/2023

Case numbers VN/22626/2023

Set by Ministry of Transport and Communications

Task class Preparation of a government proposal

Term/schedule 10.10.2023 – 31.12.2024

Date of appointment 10.10.2023

Relation to the Government Programme

Orpo

Luku 7 Puhtaan energian Suomi

Alaluku 7.6 Kiertotaloudella pidetään Suomen puhtaasta ympäristöstä huolta

Law drafting

Government proposal to Parliament for acts amending the Act on Environmental Protection in Maritime Transport and certain other acts, the Hong Kong Convention and amendments to the MARPOL Convention and the London Protocol
  • 1

    Under preparation

    Adopted in the plan for the session period on 4.9.2024
  • 2

    Estimated week of presentation

    Original estimated week of presentation 39/2024
    Estimated new week of presentation 42/2024
  • 3

    Current stage: Submitted to Parliament

  • 4

    Statute adopted

Eduskunnalle esitetään merenkulun ympäristönsuojelulakiin hallitusohjelman mukaisia aluspäästökieltoja Suomen aluevesillä, nk. FuelEU Maritime -asetusta ja jakeluinfra-asetusta täydentävää sääntelyä sekä Hongkongin yleissopimuksen hyväksymistä ja MARPOL-yleissopimuksen ja Lontoon pöytäkirjan muutosten hyväksymistä. Lisäksi esitetään mainittuihin kansainvälisiin velvoitteisiin liittyviä kansallisia säännöksiä merenkulun ympäristönsuojelulakiin ja eräisiin muihin lakeihin. Muutosten on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2025. Osalle aluspäästökieltoja esitetään siirtymäaikaa. Hongkongin yleissopimukseen liittyvien muutosten on tarkoitus tulla voimaan sopimuksen tullessa voimaan 26.6.2025.

Minister in chargeMinister of Transport, Communications and the Interior Ranne

Legislative plan for autumn session 2024

Contact person
Laura Sarlin, Neuvotteleva virkamies
tel. +358 295 342 063
[email protected]

Goals and results

Hankkeen tavoitteena on tehdä merenkulun ympäristönsuojelulakiin ja eräisiin muihin lakeihin muutoksia hallitusohjelmasta sekä viime vuosien IMO- ja EU-sääntelykehityksestä johtuen:

1) Hallitusohjelman mukaisesti esitetään rikkipesureiden puhdistamattomien pesuvesien ja erottelemien jäämien, harmaiden vesien ja käsitellyn käymäläjäteveden päästökieltoja Suomen aluevesille.

2) Uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käyttöä meriliikenteessä koskeva nk. FuelEU Maritime -asetus edellyttää kansallista sääntelyä viranomaisista ja seuraamuksista. Kansallisen sääntelyn on oltava voimassa vuoden 2025 alkuun mennessä. Samalla säädettäisiin siitä, että Suomi soveltaa täysimääräisesti asetuksen sallimaa saaripoikkeusta, ja osoitettaisiin maasähkön käyttöön liittyviä tehtäviä sataman hallinnointielimelle.

3) Vaihtoehtoisten polttoaineiden jakeluinfrastuktuurin käyttöönottoa koskeva nk. jakeluinfra-asetus (Alternative Fuels Infrastructure Regulation; AFIR) edellyttää jäsenvaltioiden varmistavan, että asetuksessa määritellyissä TEN-T-verkon satamissa otetaan käyttöön tasoltaan riittävä maasähkön ja nesteytetyn metaanin syöttö. Tämä esitetään varmistettavan osoittamalla velvoite merenkulun ympäristönsuojelulain säännöksillä sataman pitäjille.

4) Kansainvälisessä merenkulkujärjestössä IMOssa neuvoteltu aluskierrätystä koskeva nk. Hongkongin yleissopimus tulee kansainvälisesti voimaan kesäkuussa 2025. Sopimuksen tavoitteena on varmistaa, ettei alusten purkaminen aiheuta vaaraa ihmisterveydelle tai ympäristölle. Hallituksen esityksellä yleissopimus on tarkoitus tuoda eduskunnan hyväksyttäväksi. Lisäksi annettaisiin kansalliset säädöksen yleissopimuksen voimaansaattamisesta ja velvoitteiden sisällyttämisestä kansalliseen lainsäädäntöön.

5) IMOssa muutetaan vuosittain alusten aiheuttaman meren pilaantumisen ehkäisemisestä tehtyä nk. MARPOL-yleissopimusta. Suomen perustuslaki edellyttää muutosten nimenomaista hyväksymistä ja voimaansaattamista. Jos sopimusmuutokset kuuluvat lainsäädännön alaan eivätkä ne kuulu EU:n yksinomaiseen toimivaltaan, ne tulee saattaa eduskunnan hyväksyttäviksi. Lisäksi ne tulee saattaa lailla voimaan. Nyt esitetään eduskunnan hyväksyttäväksi MARPOL-yleissopimuksen vuonna 2021 muutoksia, jotka koskevat alusten ilmapäästöjä ja raskaan polttoöljyn käytön ja kuljetuksen kieltoa arktisilla alueilla sekä 2022 hyväksytyt muutokset, joilla laajennetaan velvoite pitää jätepäiväkirjaa nykyistä pienempiin aluksiin (400 GT -> 100 GT).

6) Hallituksen esityksellä on tarkoitus esittää eduskunnan hyväksyttäväksi ja voimaansaatettavaksi jätteen dumppaamista mereen koskevan Lontoon pöytäkirjan muutokset, joilla kielletään viemäriliejun laskeminen mereen.

7) Muut muutokset: Poliisin aluksille esitetään mahdollisuutta poiketa merenkulun ympäristönsuojelulain vaatimuksista, kun se on tarpeen toiminnallisista syistä. Sataman jätehuoltosuunnitelman hyväksyvän viranomaisen ei tarvitsisi toimittaa sataman pitäjälle otetta rekisteriin tehdystä merkinnästä.

Summary

Eduskunnalle esitetään merenkulun ympäristönsuojelulakiin hallitusohjelman mukaisia aluspäästökieltoja Suomen aluevesillä, nk. FuelEU Maritime -asetusta ja jakeluinfra-asetusta täydentävää sääntelyä sekä Hongkongin yleissopimuksen hyväksymistä ja MARPOL-yleissopimuksen ja Lontoon pöytäkirjan muutosten hyväksymistä.

Starting points

Hankkeen taustalla on hallitusohjelma, EU-sääntelyä ja IMOssa sovittuja kansainvälisiä velvoitteita.

Additional information