Rakennussuojelun prosessien sujuvoittaminen

Hallituksen esitys laeiksi rakennusperinnön suojelemisesta annetun lain ja rikoslain 48 luvun 6 §:n muuttamisesta

YM017:00/2019 Statute drafting

Esityksessä ehdotetaan rakennusperintölain muuttamista siten, että suojelupäätösten vahvistamismenettelystä luovuttaisiin. Lakiin myös lisättäisiin säännökset suojelupäätöksestä poikkeamisesta sekä täydennettäisiin ja selkeytettäisiin muita menettelysäännöksiä. Rikoslain muutoksella otettaisiin huomioon poikkeamismenettely.

Basic information Completed

Project number YM017:00/2019

Case numbers VN/5698/2019

Set by Ministry of the Environment

Task class Preparation of a government proposal

Term/schedule 1.9.2019 – 31.12.2020

Date of appointment 28.8.2019

Law drafting

HE laeiksi rakennusperinnön suojelemisesta annetun lain ja rikoslain 48 luvun 6 §:n muuttamisesta
  • 1

    Under preparation

    Adopted in the plan for the session period on 4.2.2020
  • 2

    Estimated week of presentation

    Estimated new week of presentation 42/2020
  • 3

    Current stage: Submitted to Parliament

  • 4

    Statute adopted

Parliamentary reply EV 185/2020

Esityksessä ehdotetaan rakennusperintölain muuttamista siten, että suojelupäätösten vahvistamismenettelystä luovuttaisiin. Lakiin myös lisättäisiin säännökset suojelupäätöksestä poikkeamisesta sekä täydennettäisiin ja selkeytettäisiin muita menettelysäännöksiä. Rikoslain muutoksella otettaisiin huomioon poikkeamismenettely.

Minister in chargeMinister of the Environment and Climate Change Ohisalo

Legislative plan for autumn session 2020

Contact person
Matleena Haapala, Hallitussihteeri
tel. +358 40 350 1181
[email protected]

Goals and results

Rakennusperintölakiin ehdotettavien muutosten keskeisinä tavoitteina on edistää rakennussuojelun menettelyjen sujuvuutta sekä selkeyttää eri viranomaisten rooleja ja toimivallan rajoja rakennussuojeluasioissa.

Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen rooli suojelupäätöksen tekijänä ja vastuullisena valvontaviranomaisena painottuisi. Menettelysäännöksiä täsmentämällä ja täydentämällä tuettaisiin päätöksenteon sujuvuutta.

Ympäristöministeriön rooli alistus- ja valitusviranomaisena päättyisi. Tämä mahdollistaisi ministeriön keskittymisen rakennusperinnön säilyttämisen yleiseen kehittämiseen ja ohjaamiseen lainsäädäntötyön, viranomaisohjauksen ja yleisen informaatio-ohjauksen keinoin. Samalla yhden viranomaisvaiheen poistuminen nopeuttaisi rakennussuojeluprosessia.

Rakennussuojeluasioiden osallisten kannalta muutoksilla pyritään ensinnäkin selkeyttämään sitä, ketkä ovat kulloinkin asianosaisia ja kenellä on oikeus valittaa päätöksistä. Toiseksi tarkoitus on luoda suojelupäätöksistä poikkeamista varten menettely, jonka avulla voidaan olosuhteiden muuttuessa hakea rakennuksen säilymisen turvaavaa ratkaisua ilman, että joudutaan käymään läpi enemmän aikaa vievä suojelupäätöksen muuttamismenettely. Lisäksi tavoitteena on parantaa sitä, missä tilanteissa noudatetaan korvaussääntelyä, poikkeamislupasääntelyä tai suojelupäätöksen muuttamissääntelyä.

Summary

Esityksessä ehdotetaan rakennusperintölain muuttamista siten, että suojelupäätösten vahvistamismenettelystä luovuttaisiin. Lakiin myös lisättäisiin säännökset suojelupäätöksestä poikkeamisesta sekä täydennettäisiin ja selkeytettäisiin muita menettelysäännöksiä. Rikoslain muutoksella otettaisiin huomioon poikkeamismenettely.

Starting points

Lakiin rakennusperinnön suojelemisesta (498/2010) perustuvien suojelumenettelyjen vuotuinen määrä on lain voimassaoloaikana kasvanut ja toisaalta yksittäisen suojeluasian kesto pidentynyt.

Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten tekemät suojelupäätökset alistetaan ympäristöministeriön vahvistettaviksi. Ministeriö on siten myös ensimmäinen muutoksenhakuaste. Ministeriön päätökseen haetaan muutosta valittamalla alueelliseen hallinto-oikeuteen, jonka päätöksestä voi edelleen hakea valituslupaa korkeimmalta hallinto-oikeudelta. Suojeluasioiden määrän kasvun seurauksena alistusmenettely pidentää suojeluasian käsittelyn kestoa nykyisin 1-2 vuodella.

Hallinnon sisäisiä alistus- ja muutoksenhakumenettelyjä on viime vuosina vähennetty. Vuoden 2020 alussa voimaan tullutta lakia oikeudenkäynnistä hallintoasioissa (808/2019) ei sovelleta hallintoviranomaiselle tehtävään valitukseen, toisin kuin aiempaa hallintolainkäyttölakia. Tarkoituksena on, että hallinnon sisäisestä muutoksenhausta pyrittäisiin luopumaan.

Lainsäädäntöympäristön muutosten ohella ympäristöministeriössä on havaittu lakiin liittyviä täydennys- ja selkeyttämistarpeita.

Hankkeet - hankkeen ajankohtaisaineistojen listaus - Hankeikkuna is temporarily unavailable.