Regeringens proposition med förslag till lagar om ändring av lagen om skyddande av byggnadsarvet och 48 kap. 6 § i strafflagen
Flytande procedurer för byggnadsskydd
Regeringens proposition med förslag till lagar om ändring av lagen om skyddande av byggnadsarvet och 48 kap. 6 § i strafflagen
YM017:00/2019 Lagstiftningsprojekt
Det föreslås att ändra lagen om skyddande av byggnadsarvet med att avskaffa fastställelse av skyddsbeslut. Till lagen skulle även fogas nya bestämmelser om möjligheten att avvika från skyddsbeslutet. Dessutom skulle bestämmelserna om förfarande kompletteras och förtydligas. Ändringen i strafflagen gäller tillståndet att avvika.
Projektets basuppgifter Avslutat
Projektets nummer YM017:00/2019
Ärendenummer VN/5698/2019
Projektets arrangör miljöministeriet
Uppgiftsklass Regeringens proposition bereds
Mandattid 1.9.2019 – 31.12.2020
Datum för tillsättande 28.8.2019
Lagberedning
RP med förslag till lagar om ändring av lagen om skyddande av byggnadsarvet och 48 kap. 6 § i strafflagen
- 1
Under beredning
Godkänd i planen för sessionsperioden 4.2.2020 - 2
Uppskattad föredragningsvecka
Uppskattning av ny föredragningsvecka 42/2020 - 3
Nuvarande nivå: Överlämnad till riksdagen
15.10.2020HE 182/2020 Uppgifter om behandlingen i riksdagen - 4
Författningen har antagits
Riksdagens svar EV 185/2020
I denna proposition föreslås det att lagen om skyddande av byggnadsarvet ska ändras så att förfarandet för fastställelse av skyddsbeslut slopas. Det ska i lagen också tas in bestämmelser om avvikelser från skyddsbeslut, och bestämmelserna om förfarandena och ersättningar ska preciseras. Ändringen av strafflagen gäller överträdelser av villkoren i undantagsbeslut.
Ansvarig ministerMiljö- och klimatminister Ohisalo
Kontaktperson
Matleena Haapala, Hallitussihteeri
tel. +358 40 350 1181
[email protected]
Mål och resultat
Det främsta målet med de ändringar som föreslås i byggnadsarvslagen är att främja smidiga förfaranden inom byggnadsskyddet samt att skapa större klarhet i de olika myndigheternas roll och behörighetsområden i byggnadsskyddsfrågor.
NTM-centralens roll som den som fattar beslut om skydd och som ansvarig tillsynsmyndighet betonas. Genom att precisera och komplettera procedurbestämmelserna stöds ett smidigt beslutsfattande.
Miljöministeriets roll som underställnings- och besvärsmyndighet upphör. Detta gör att ministeriet ska kunna ägna sig åt allmän utveckling och styrning inom bevarandet av byggnadsarvet genom lagstiftningsarbete, myndighetsstyrning och allmän informationsstyrning. Det att ett myndighetsmoment faller bort innebär samtidigt att processen för byggnadsskydd förenklas.
För parterna i byggnadsskyddsärenden är syftet med ändringarna för det första att skapa större klarhet i fråga om vem som är part i varje situation och vem som har rätt att överklaga besluten. För det andra är det meningen att inrätta ett förfarande för undantag från skyddsbeslut så att man i händelse av förändrade förhållanden kan söka en lösning som tryggar bevarandet av byggnaden utan att själva skyddsbeslutet behöver ändras, vilket är en mer tidskrävande process. Samtidigt förtydligas det, i vilka situationer bestämmelserna om ersättning, tillstånd att avvika eller ändring av skyddsbeslut ska iakttas.
Utgångspunkter
Det årliga antalet skyddsförfaranden som baserar sig på lagen om skyddande av byggnadsarvet (498/2010) har ökat under lagens giltighetstid och å andra sidan har det enskilda skyddsärendet förlängts.
Närings-, trafik- och miljöcentralernas skyddsbeslut underställs miljöministeriet för fastställelse. Ministeriet är således också den första besvärsinstansen. Ministeriets beslut får överklagas genom besvär hos den regionala förvaltningsdomstolen, vars beslut fortfarande kan överklagas genom besvär hos högsta förvaltningsdomstolen. Till följd av det ökade antalet skyddsärenden förlänger underställningsförfarandet för närvarande behandlingen av skyddsärenden med 1–2 år.
De interna förfarandena för underställning och ändringssökande inom förvaltningen har minskats under de senaste åren. Den lag om rättegång i förvaltningsärenden (808/2019) som trädde i kraft vid ingången av 2020 tillämpas inte på besvär som anförs hos förvaltningsmyndigheten, till skillnad från den tidigare förvaltningsprocesslagen. Avsikten är ett försök att frångå ändringssökande inom förvaltningen.
Vid sidan av ändringarna i lagstiftningsmiljön har det vid miljöministeriet upptäckts behov av kompletteringar och förtydliganden i anknytning till lagen.
Som helhet betraktat skulle den föreslagna minskningen av förfarandefaserna i ett skyddsärende och inrättandet av ändringssökande genom ett sedvanligt förvaltningsbesvärsförfarande försnabba behandlingen av ärenden och innebära en besparing av de resurser som används för behandlingen med tanke på såväl de delaktiga som de myndigheter som behandlar ärendet. Ur de delaktigas synvinkel blir byggnadsskyddsförfarandet också enklare och klarare.
Utkast för regeringens proposition var på remiss 13.5.-24.6.2020. Regeringens proposition har givits i oktober. Lagarna stadfästes i december och träder i kraft den 1 januari 2021.
Tiivistelmä annetuista lausunnoista PDF
28.7.2020 Miljöministeriet
-
30.6.2020 Verohallinto
Helsingin hallinto-oikeuden lausunto PDF
20.5.2020 Helsingin hallinto-oikeus
Maanmittauslaitoksen lausunto PDF
18.5.2020 Maanmittauslaitos
-
13.5.2020 Miljöministeriet
-
13.5.2020 Miljöministeriet
-
13.5.2020 Miljöministeriet
Lausuntokierros
13.5.2020 – 24.6.2020 Remissbehandling
Dokument
Lausuntokierros
13.5.2020 – 24.6.2020 Remissbehandling
Dokument
Tiivistelmä annetuista lausunnoista PDF
28.7.2020 Miljöministeriet
-
30.6.2020 Verohallinto
Helsingin hallinto-oikeuden lausunto PDF
20.5.2020 Helsingin hallinto-oikeus
Maanmittauslaitoksen lausunto PDF
18.5.2020 Maanmittauslaitos
-
13.5.2020 Miljöministeriet
-
13.5.2020 Miljöministeriet
-
13.5.2020 Miljöministeriet
Perusvalmistelu: Valmisteluelimen asettaminen
Säädöshankkeen asettaminen: Rakennussuojelun prosessien sujuvoittaminen PDF
26.8.2019 Miljöministeriet
Lausuntomenettely
Tiivistelmä annetuista lausunnoista PDF
28.7.2020 Miljöministeriet
Korkein hallinto-oikeus; lausunto PDF
5.7.2020 Korkein hallinto-oikeus
Liite_1_Saamelaiskarajat_lausunto_2018 PDF
29.6.2020 Saamelaiskäräjät
SaKa_lausunto_rakennusperintosuojelulaki_2020 PDF
29.6.2020 Saamelaiskäräjät
Lappeenrannan kaupungin lausunto PDF
26.6.2020 Lappeenrannan kaupunki (1)
Valtiovarainministeriön lausunto PDF
26.6.2020 Finansministeriet
Invalidiliitto ry:n lausunto PDF
25.6.2020 Invalidiliitto ry
Oikeusministeriön lausunto PDF
25.6.2020 Justitieministeriet
Suomen Kulttuuriperinnön Tuki ry:n lausunto PDF
25.6.2020 Suomen kulttuuriperinnön tuki ry
Kuopion kulttuurihistoriallisen museon lausunto PDF
25.6.2020 Kuopion kulttuurihistoriallinen museo
Pirkanmaan liiton lausunto PDF
25.6.2020 Pirkanmaan liitto
Suomen kulttuuriperintökasvatuksen seuran lausunto PDF
25.6.2020 Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura ry
Suomen Kuntaliitto ry:n lausunto PDF
25.6.2020 Suomen Kuntaliitto ry
Arkkitehtuurimuseon lausunto PDF
25.6.2020 Arkkitehtuurimuseo
Suomen Ympäristöoikeustieteen Seura ry:n lausunto PDF
25.6.2020 Suomen Ympäristöoikeustieteen Seura ry
Suomen Kotiseutuliiton lausunto PDF
25.6.2020 Suomen kotiseutuliitto
Maa- ja metsätalousministeriön lausunto PDF
25.6.2020 Jord- och skogsbruksministeriet
Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen lausunto PDF
24.6.2020 Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Etelä-Savon ELY-keskuksen lausunto PDF
24.6.2020 Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Suomen luonnonsuojeluliiton lausunto PDF
24.6.2020 Suomen luonnonsuojeluliitto ry (1)
Kuopion kaupungin lausunto PDF
24.6.2020 Kuopion kaupunki (3)
ICOMOSin Suomen Osasto Ry:n lausunto PDF
24.6.2020 ICOMOSin Suomen Osasto Ry
-
24.6.2020 Museovirasto
Museoviraston lausunnon liite PDF
24.6.2020 Museovirasto
Kolttien kyläkokouksen lausunto PDF
24.6.2020 Kolttien kyläkokous
Alvar Aalto -säätiön lausunto PDF
24.6.2020 Alvar Aalto Säätiö
Alvar Aalto -säätiön lausunnon liite PDF
24.6.2020 Alvar Aalto Säätiö
Turun museokeskuksen lausunto PDF
24.6.2020 Turun museokeskus, Varsinais-Suomen maakuntamuseo
-
24.6.2020 Aalto-yliopisto
Helsingin kaupungin lausunto PDF
24.6.2020 Helsingin kaupunki
Suomen museoliitto ry:n lausunto PDF
24.6.2020 Suomen museoliitto ry
Keski-Pohjanmaan liiton lausunto PDF
24.6.2020 Keski-Pohjanmaan liitto
Digi- ja väestötietoviraston lausunto PDF
24.6.2020 Digi- ja väestötietovirasto
Lahden kaupunginmuseon lausunto PDF
24.6.2020 Lahden kaupunginmuseo
-
24.6.2020 Espoon kaupunki (1)
Tietosuojavaltuutetun toimiston lausunto PDF
24.6.2020 Tietosuojavaltuutetun toimisto
Puolustusministeriön lausunto (ei lausuttavaa) PDF
24.6.2020 Försvarsministeriet
Hämeen ELY-keskuksen lausunto PDF
24.6.2020 Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Suomen Omakotiliitto ry:n lausunto PDF
24.6.2020 Suomen Omakotiliitto ry
Puolustusministeriön lausunto PDF
24.6.2020 Försvarsministeriet
Länsi-Uudenmaan museon lausunto PDF
24.6.2020 Länsi-Uudenmaan maakuntamuseo
Suomen Kiinteistöliitto ry:n lausunto PDF
24.6.2020 Suomen Kiinteistöliitto ry
Suomen Kiinteistöliitto ry:n lausunnon liite PDF
24.6.2020 Suomen Kiinteistöliitto ry
K.H.Renlundin museon lausunto PDF
24.6.2020 Keski-Pohjanmaan maakuntamuseo (K.H. Renlundin museo)
Suomen Arkkitehtiliiton lausunto PDF
24.6.2020 Suomen Arkkitehtiliitto
Suomen Arkkitehtiliiton lausunnon liite PDF
24.6.2020 Suomen Arkkitehtiliitto
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen lausunnon liite PDF
24.6.2020 Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen lausunto PDF
24.6.2020 Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Turun hallinto-oikeuden lausunto PDF
24.6.2020 Turun hallinto-oikeus
Liikenne- ja viestintäministeriön lausunto (ei lausuntoa) PDF
24.6.2020 Kommunikationsministeriet
Maanomistajain Liitto - Jordägarnas Förbund ry:n lausunto PDF
24.6.2020 Maanomistajain Liitto
Helsingin yliopiston lausunto PDF
24.6.2020 Helsingin yliopisto
Oikeusministeriön lausunto PDF
24.6.2020 Justitieministeriet
-
23.6.2020 Valtakunnansyyttäjän toimisto
Savonlinnan kaupunki, tekninen lautakunta, lausunto PDF
23.6.2020 Savonlinnan kaupunki (1)
-
23.6.2020 Metsähallitus
Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK r.y., lausunto PDF
23.6.2020 Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
Satakunnan Museo, lausunto PDF
23.6.2020 Satakunnan museo
Pohjois-Suomen hallinto-oikeus, lausunto PDF
23.6.2020 Pohjois-Suomen hallinto-oikeus
Jyväskylän kaupunki / Kaupunkirakennepalvelut; lausunto PDF
22.6.2020 Jyväskylän kaupunki
Pirkanmaan liiton lausunto PDF
22.6.2020 Pirkanmaan liitto
Poliisihallituksen lausunto PDF
22.6.2020 Poliisihallitus
Seinäjoen kaupunki, Museopalvelut, lausunto PDF
22.6.2020 Seinäjoen kaupunki (1)
Docomomo Suomi Finland ry, lausunto PDF
22.6.2020 Docomomo Suomi Finland ry
Varsinais-Suomen liiton ilmoitus, ei lausuttavaa DOC
20.6.2020 Varsinais-Suomen liitto
Hämeenlinnan hallinto-oikeuden lausunto (ei lausuttavaa) PDF
18.6.2020 Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Hämeenlinnan kaupungin lausunto PDF
18.6.2020 Hämeenlinnan kaupunki (1)
Senaatti-kiinteistöjen lausunto (ei lausuttavaa) PDF
18.6.2020 Senaatti-kiinteistöt
Korkeimman hallinto-oikeuden lausunto PDF
18.6.2020 Korkein hallinto-oikeus
Pohjois-Savon ELY-keskuksen lausunto PDF
18.6.2020 Pohjois-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen lausunto PDF
18.6.2020 Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Suomen Omakotiliitto ry:n lausunto PDF
18.6.2020 Suomen Omakotiliitto ry
Pirkanmaan maakuntamuseon lausunnon liite PDF
18.6.2020 Pirkanmaan maakuntamuseo
Itä-Suomen hallinto-oikeuden lausunto (ei lausuttavaa) PDF
18.6.2020 Itä-Suomen hallinto-oikeus
-
18.6.2020 Lapin liitto
Pohjois-Savon liiton lausunto PDF
18.6.2020 Pohjois-Savon liitto
-
18.6.2020 Kainuun liitto
Suomen ortodoksisen kirkon lausunto PDF
18.6.2020 Suomen ortodoksinen kirkko
Lapin elinkeino- liikenne- ja ympäristökeskuksen lausunto PDF
18.6.2020 Lapin elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Tornionlaakson maakuntamuseon lausunto PDF
18.6.2020 Tornionlaakson maakuntamuseo
Varsinais-Suomen elinkeino- liikenne- ja ympäristökeskuksen lausunto PDF
18.6.2020 Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Pohjois-Karjalan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen lausunto PDF
15.6.2020 Pohjois-Karjalan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Opetushallituksen lausunto PDF
15.6.2020 Opetushallitus
Jyväskylän kaupunki/museopalvelut lausunto PDF
12.6.2020 Jyväskylän kaupunki
Etelä-Savon maakuntaliiton lausunto PDF
11.6.2020 Etelä-Savon maakuntaliitto
Pohjanmaan liiton lausunto PDF
8.6.2020 Pohjanmaan liitto
Etelä-Pohjanmaan liiton lausunto PDF
4.6.2020 Etelä-Pohjanmaan liitto
Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus; lausunto PDF
1.6.2020 Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Helsingin hallinto-oikeuden lausunto PDF
20.5.2020 Helsingin hallinto-oikeus
Maanmittauslaitoksen lausunto PDF
18.5.2020 Maanmittauslaitos
-
13.5.2020 Miljöministeriet
-
13.5.2020 Miljöministeriet
-
13.5.2020 Miljöministeriet
Lausuntomenettely: Lausuntopyyntöön vastaavan ministeriön lausuntopyyntö muille tahoille
Pirkanmaan ELY-keskuksen lausunto PDF
24.6.2020 Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Övriga dokument och promemorior
-
30.6.2020 Verohallinto
Ogrupperade
Person
Roll, Mandattid
Haapala, Matleena
Hallitussihteeri
miljöministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
19.8.2019 –
Lagberedning och utveckling i statsrådet
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats valtioneuvosto.fi/sv/projekt
Tiedot tuottaa ministeriöiden Hankeikkuna - valtioneuvoston sisäinen hankehallinnan palvelu. Toivomme palautetta osoitteeseen info.hankeikkuna(at)gov.fi.
Hankeikkunan avoin rajapinta
api.hankeikkuna.fi