Flytande procedurer för byggnadsskydd

Regeringens proposition med förslag till lagar om ändring av lagen om skyddande av byggnadsarvet och 48 kap. 6 § i strafflagen

YM017:00/2019 Lagstiftningsprojekt

Det föreslås att ändra lagen om skyddande av byggnadsarvet med att avskaffa fastställelse av skyddsbeslut. Till lagen skulle även fogas nya bestämmelser om möjligheten att avvika från skyddsbeslutet. Dessutom skulle bestämmelserna om förfarande kompletteras och förtydligas. Ändringen i strafflagen gäller tillståndet att avvika.

Projektets basuppgifter Avslutat

Projektets nummer YM017:00/2019

Ärendenummer VN/5698/2019

Projektets arrangör miljöministeriet

Uppgiftsklass Regeringens proposition bereds

Mandattid 1.9.2019 – 31.12.2020

Datum för tillsättande 28.8.2019

Lagberedning

RP med förslag till lagar om ändring av lagen om skyddande av byggnadsarvet och 48 kap. 6 § i strafflagen
  • 1

    Under beredning

    Godkänd i planen för sessionsperioden 4.2.2020
  • 2

    Uppskattad föredragningsvecka

    Uppskattning av ny föredragningsvecka 42/2020
  • 3

    Nuvarande nivå: Överlämnad till riksdagen

    15.10.2020
  • 4

    Författningen har antagits

Riksdagens svar EV 185/2020

I denna proposition föreslås det att lagen om skyddande av byggnadsarvet ska ändras så att förfarandet för fastställelse av skyddsbeslut slopas. Det ska i lagen också tas in bestämmelser om avvikelser från skyddsbeslut, och bestämmelserna om förfarandena och ersättningar ska preciseras. Ändringen av strafflagen gäller överträdelser av villkoren i undantagsbeslut.

Ansvarig ministerMiljö- och klimatminister Ohisalo

Lagstiftningsplan för höstsessionen 2020

Kontaktperson
Matleena Haapala, Hallitussihteeri
tel. +358 40 350 1181
[email protected]

Mål och resultat

Det främsta målet med de ändringar som föreslås i byggnadsarvslagen är att främja smidiga förfaranden inom byggnadsskyddet samt att skapa större klarhet i de olika myndigheternas roll och behörighetsområden i byggnadsskyddsfrågor.

NTM-centralens roll som den som fattar beslut om skydd och som ansvarig tillsynsmyndighet betonas. Genom att precisera och komplettera procedurbestämmelserna stöds ett smidigt beslutsfattande.

Miljöministeriets roll som underställnings- och besvärsmyndighet upphör. Detta gör att ministeriet ska kunna ägna sig åt allmän utveckling och styrning inom bevarandet av byggnadsarvet genom lagstiftningsarbete, myndighetsstyrning och allmän informationsstyrning. Det att ett myndighetsmoment faller bort innebär samtidigt att processen för byggnadsskydd förenklas.

För parterna i byggnadsskyddsärenden är syftet med ändringarna för det första att skapa större klarhet i fråga om vem som är part i varje situation och vem som har rätt att överklaga besluten. För det andra är det meningen att inrätta ett förfarande för undantag från skyddsbeslut så att man i händelse av förändrade förhållanden kan söka en lösning som tryggar bevarandet av byggnaden utan att själva skyddsbeslutet behöver ändras, vilket är en mer tidskrävande process. Samtidigt förtydligas det, i vilka situationer bestämmelserna om ersättning, tillstånd att avvika eller ändring av skyddsbeslut ska iakttas.

Sammandrag

Det föreslås att ändra lagen om skyddande av byggnadsarvet med att avskaffa fastställelse av skyddsbeslut. Till lagen skulle även fogas nya bestämmelser om möjligheten att avvika från skyddsbeslutet. Dessutom skulle bestämmelserna om förfarande kompletteras och förtydligas. Ändringen i strafflagen gäller tillståndet att avvika.

Utgångspunkter

Det årliga antalet skyddsförfaranden som baserar sig på lagen om skyddande av byggnadsarvet (498/2010) har ökat under lagens giltighetstid och å andra sidan har det enskilda skyddsärendet förlängts.

Närings-, trafik- och miljöcentralernas skyddsbeslut underställs miljöministeriet för fastställelse. Ministeriet är således också den första besvärsinstansen. Ministeriets beslut får överklagas genom besvär hos den regionala förvaltningsdomstolen, vars beslut fortfarande kan överklagas genom besvär hos högsta förvaltningsdomstolen. Till följd av det ökade antalet skyddsärenden förlänger underställningsförfarandet för närvarande behandlingen av skyddsärenden med 1–2 år.

De interna förfarandena för underställning och ändringssökande inom förvaltningen har minskats under de senaste åren. Den lag om rättegång i förvaltningsärenden (808/2019) som trädde i kraft vid ingången av 2020 tillämpas inte på besvär som anförs hos förvaltningsmyndigheten, till skillnad från den tidigare förvaltningsprocesslagen. Avsikten är ett försök att frångå ändringssökande inom förvaltningen.

Vid sidan av ändringarna i lagstiftningsmiljön har det vid miljöministeriet upptäckts behov av kompletteringar och förtydliganden i anknytning till lagen.

Hankkeet - hankkeen ajankohtaisaineistojen listaus - Hankeikkuna är tillfälligt borta.