Valtioneuvoston verkkosivusto uudistuu. Sivustolla saattaa tilapäisesti olla toimimattomia linkkejä, häiriöitä ja puutteita.
Risikko: Raskaan liikenteen kilpailukykyyn ja turvallisuuteen parannuksia
Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko pitää tärkeänä, että Suomi pysyy logistisesti kilpailukykyisenä. Raskaan liikenteen massojen nostamisen myötä edellytykset pärjätä ovat parantuneet, mutta jotkut yksityiskohdat kaipaavat vielä tarkastelua.
- Olen käynnistänyt valmistelun, jonka tavoitteena on muuttaa kolmiakselisen kuorma-auton kokonaismassa pysyvästi 26 tonnista 28 tonniin, toteaa Risikko.
- Tällä muutoksella on suuri merkitys kuljetusyrityksille, ja tärkeänä pidän sen vaikutuksia myös liikenneturvallisuuteen, sanoo Risikko.
Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko puhui SKAL suoritusalat ry:n vuosikokouksessa Tampereella 28. maaliskuuta.
Myös raskaan liikenteen talviajan rengasvaatimusten muutoksen valmistelu etenee liikenne- ja viestintäministeriössä. Asetusmuutoksen tarkoituksena on kiristää raskaan liikenteen renkaiden urasyvyysvaatimuksia nykyisestä.
- Molemmat muutokset ovat tärkeitä kilpailukyvyn ja liikenneturvallisuuden kannalta. Pidän tärkeänä, että suomalaisilla kuljetusyrityksillä on hyvät edellytykset toimia ja pärjätä kilpailussa. Turvallisuus on kuitenkin kaiken a ja o, toteaa Risikko.
Ministeri Risikko totesi maanteiden tavaraliikenteen toimivuuden olevan hyvinvointimme perusedellytys.
- Aika muuttaa tehtäviä myös tavarankuljetusten alalla. Digitalisaatio ja automatisoitumisen kasvu ovat uudempia haasteita.
Lisätietoja:
erityisavustaja Hanna Tapala, p. 041 544 9500
yksikön johtaja Mikael Nyberg, p. 040 837 8794