Opetusministeri Andersson YK:n kestävän kehityksen -seurantakokouksessa:
”Globaaliin oppimisen kriisiin on löydettävä ratkaisut”

Opetus- ja kulttuuriministeriö 18.7.2019 9.34
Tiedote

Opetusministeri Li Andersson ilmaisi YK:n kestävän kehityksen foorumissa pitämässään puheenvuorossa voimakkaan huolensa maailmanlaajuisesta oppimisen kriisistä. Andersson johtaa foorumissa Suomen delegaatiota ja piti Suomen pääpuheenvuoron myöhään Suomen aikaa keskiviikkona 17.7.

Opetusministeri Li Andersson ilmaisi puheenvuorossaan voimakkaan huolensa maailmanlaajuisesta oppimisen kriisistä. Ympäri maailman yhä useampi lapsi ja nuori pääsee kouluun, mutta oppimistulokset eivät nouse yhtä nopeasti. Yli puolet maailman lapsista ja nuorista ei opi tätä näkyä lukemisen ja laskemisen perustaitoja.

Ministeri painotti puheenvuorossaan koulutuksen merkitystä maailmanlaajuisten haasteiden, kuten ilmastonmuutoksen ja eriarvoisuuden ratkaisemisessa.

- Koulutus on elintärkeää ihmisten hyvinvoinnin kannalta, mutta sillä tuetaan myös luovuutta, kriittistä ajattelua ja innovaatioita. Se on siis perusta, jonka avulla muut kestävän kehityksen tavoitteet voidaan saavuttaa. Sen vuoksi globaaliin oppimisen kriisiin on löydettävä ratkaisut, opetusministeri Andersson vaati.

Andersson valotti puheenvuorossaan myös Suomen uuden hallituksen pyrkimystä nostaa koko väestön osaamistasoa esimerkiksi panostamalla jatkuvaan oppimiseen ja ulottamalla oppivelvollisuuden toiselle asteelle, sekä tekemällä toisesta asteesta maksuttoman.

- Me näemme koulutuksen onnellisen ja tasa-arvoisen yhteiskunnan elintärkeänä perustana. Koulutus on myös tehokkain keino selvitä nopean teknologisen muutoksen keskellä, opetusministeri Andersson sanoi.

Kestävän kehityksen foorumi seuraa YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden toteutumista

YK:n korkean tason kestävän kehityksen poliittinen foorumi (High Level Political Forum on Sustainable Development – HLPF) kokoontuu New Yorkissa 9. –18.7.2019. Vuosittainen kokous arvioi maailmanlaajuista edistymistä vuonna 2015 sovitun YK:n kestävän kehityksen toimintaohjelma Agenda 2030:n tavoitteiden saavuttamiseksi. Tänä vuonna osallistuvia maita on 140, joista lähes sata ministeri- tai varaministeritasolla.

Foorumin yhteydessä julkaistiin YK:n vuosittainen Agenda 2030 -edistystä mittaava raportti, The Sustainable Development Goals 2019 Report, jonka mukaan yli puolet maailman lapsista ja nuorista ei hallitse lukemisen ja laskemisen perustaitoja. Tilanne on kriittisin Saharan eteläpuolisessa Afrikassa, jossa peräti 88 prosenttia lapsista ja nuorista ei osaa lukea. Alhainen osaamistaso uhkaa estää kokonaisia kansakuntia pääsemästä pois köyhyyden loukusta.

Tänä vuonna laadukasta koulutusta koskeva tavoite on ensimmäistä kertaa erityistarkastelussa, ihmisarvoista työtä, eriarvoisuuden vähentämistä, ilmastotekoja, rauhaa, oikeudenmukaisuutta ja hyvää hallintoa koskevien tavoitteiden lisäksi. Foorumin keskustelut valmistelevat osaltaan myös syyskuussa järjestettävää YK:n päämiestason kokousta, jossa maiden on tarkoitus uusia sitoutumisensa 2030 Agendan tavoitteisiin.

Ministeri puhuu myös EU komission ja Suomen järjestämässä tapahtumassa, jossa EU esittelee omaa työtään Agenda 2030 –tavoitteiden saavuttamiseksi. Lisäksi ministeri puhuu kansalaisjärjestöjen kattojärjestön Fingon, Bridge 47 -verkoston ja Fidzin kanssa järjestettävässä sivutapahtumassa, jossa pohditaan keinoja edistää globaalia kansalaisuutta.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

Opetusministerin erityisavustaja Touko Sipiläinen (New Yorkin aikavyöhyke -7), puh. 0295 3 30143, [email protected]

Lisätietoja HLPF-foorumista:

Suunnittelija Kati Anttalainen (OKM), p. +358 40 736 2889

Kansainvälisten asiain johtaja Jaana Palojärvi (OKM), p. +358 40 511 6897

Yksikön päällikön sijainen Mikael Långström (UM), p. +358 50 349 8352 (TBC)

Koulutus Li Andersson