Ehdotus ammatillisen koulutuksen uudeksi laatustrategiaksi: Ammatillisen koulutuksen laatua kehitettävä pitkäjänteisesti
Opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmä on valmistellut ehdotuksen ammatillisen koulutuksen laatustrategiaksi ja sen toimenpide-esityksiksi. Työryhmä on ehdotuksessaan määritellyt ammatilliselle koulutukselle ja sen laadunhallinnalle vision ja ehdottaa, että visiota toteutetaan viiden vaikuttavuustavoitteen avulla.
Tavoitteena on, että: 1) oppilaitosten laadunhallinta on kokonaisvaltaista, 2) asiakaslähtöisyys on toiminnan lähtökohtana, 3) jatkuva parantaminen kohti erinomaisuutta on kiinteä osa toimintaa, ja päätöksentekoa, 4) ohjaus ja johtaminen perustuvat tietoon sekä 5) toiminnan laadulle ja vaikuttavuudelle asetetaan selkeät tavoitteet.
Työryhmä esittää kuhunkin vaikuttavuustavoitteeseen liittyen tarkempia linjauksia sekä näiden pohjalta konkreettisia kehittämistoimia, jotka jaksottuisivat seuraavalle kolmelle vuodelle (2020–2022). Laatustrategian toteutumista seurattaisiin ja arvioitaisiin kolmivuotiskauden päättyessä ja tehtäisiin tarvittavat muutokset strategisiin linjauksiin ja kehittämistoimiin.
Laatustrategian keskeisenä tavoitteena on luoda yhdensuuntaiset periaatteet sekä puitteet ammatillisen koulutuksen eri toimijoiden laadunhallinnalle ja sen johtamiselle. Lisäksi tavoitteena on tukea systemaattista ja kokonaisvaltaista laadunhallintaa kaikilla ammatillisen koulutuksen toimijatasoilla, palveluverkostoissa ja kumppanuusyhteistyössä.
Laatustrategia on tarkoitettu työvälineeksi ammatillisen koulutuksen järjestäjille ja niiden henkilöstölle, opetushallinnolle, Kansallisen koulutuksen arviointikeskukselle (Karvi) sekä muille ammatillisen koulutuksen toimijoille. Laatustrategian linjaukset ohjaavat ja tukevat myös koulutuksen järjestäjien muodostamien palveluverkostojen toimintaa, kumppanuuksia ja muuta yhteistyötä laadunhallinnassa.
Lisätietoja:
- Ylijohtaja Mika Tammilehto (OKM), puh. 02953 30308
- opetusneuvos Jukka Lehtinen (OKM), puh.02953 300183
Kohti huippulaatua. Ammatillisen koulutuksen laatustrategia vuoteen 2030