Koronavirus: valtioneuvoston  tietoa ja neuvontaa koronaviruksesta sekä thl.fi

Oppimisympäristöjä ja -pelejä esitellään Oppimisteknologia koulun arjessa -minimessuilla 18.7. Porissa

Opetus- ja kulttuuriministeriö 15.7.2014 15.23
Uutinen

Perusopetuksen päivittäminen ja oppimisteknologia koulujen arjessa ovat aiheina opetus- ja kulttuuriministeriön minimessuilla Porissa Hotelli Vaakunan Kallela-kabinetissa perjantaina 18.7. klo 12–15.

Koulun päivitys – oppimisteknologia koulun arjessa -minimessuilla oppimisympäristöjä ja -pelejä esittelevät Skillpixels, Unelmakoulu Kauniaisista, Kaarinan kaupungin tablet-hanke, Pelikoulu (Games to Schools) ja FlowFactory, Rovio ja Sanoma Pro. Mukana on myös oppimisteknologian tutkijoita. Lisäksi esillä ovat Tekesin Oppimisratkaisut-ohjelma sekä opetus- ja kulttuuriministeriön Tulevaisuuden peruskoulu ja Koulutuksen pilviväylä -hankkeet.

Opetus- ja kulttuuriministeriön Koulutuksen pilviväylä -projektin tavoitteena on helpottaa pilvipalveluiden syntymistä, hankintaa ja käyttöönottoa oppimisympäristöissä ja näin uudistaa ja monipuolistaa oppimisen ja opettamisen tapoja.

Suomen Akatemian Tulevaisuuden oppiminen ja osaaminen -ohjelmasta rahoitettu Games to Schools -hankkeessa tutkitaan, kuinka tehokkaita oppimismenetelmiä pelien tekeminen ja pelaaminen ovat, sekä liikunnallisia käyttöliittymäratkaisuja. Flow Factory on suomalainen yritys, joka kehittää liikunnallisia oppimispelejä ja työmuistipelejä. Tilaisuudessa Flow Factory esittelee TeamBoost, Brain Farmer ja Sporty Fish -pelit.

Rovio Entertainment Ltd on Suomessa perustettu globaali mediayritys ja Angry Birds™ hahmojen luoja. Angry Birds Playground on 3–6-vuotiaille suunnattu esiopetuksen opetussuunnitelmaan perustuva ohjelma, joka edesauttaa lasten monipuolista ja luovaa oppimista monipuolisten materiaalien avulla.

Sanoma Pro on johtava oppimateriaalien ja digitaalisten opetusratkaisujen tarjoaja. Yritys esittelee messuilla oppimisratkaisuja perusopetukseen ja toiselle asteelle sekä Sanoma Pro Oppimisympäristön toiminnallisuuksia, jotka koostuvat painetuista ja sähköisistä sisällöistä sekä työkaluista, jotka tukevat opettajan työtä ja tarjoavat personoitua oppimateriaalia.

SkillPixels on tutkimuspainotteinen opetusteknologiayritys, jonka tavoitteena on tarjota lapsille uusia työkaluja oppimiseen. Tabletille kehitetty Math Elements -matematiikkapeli on suunnattu esikoululaisille ja peruskoulun 1.—2. luokkalaisille ja perustuu matematiikan opetusohjelmaan.

Tekes tarjoaa rahoitusta ja yhteisön oppimisratkaisuja kehittäville yrityksille. Oppimisratkaisut-ohjelma kokoaa oppimisteknologian ja -tutkimuksen projekteja. Ohjelman tavoitteena on kehittää kansainvälisesti kilpailukykyisiä oppimisratkaisuja alan toimijoiden kanssa.

Kaarinan kaupungin projekti tutkii tablet-tietokoneiden ja sähköisten oppimisympäristöjen käyttöä yläkoulun opetuksessa. Tabletit otetaan käyttöön tulevana syksynä 2014. Hankkeessa kiinnitetään erityistä huomiota opettajien koulutukseen.

Tulevaisuuden peruskoulu on opetus- ja kulttuuriministeriön kehittämishanke, jonka tavoitteena on perusopetuksen uudistamiseksi selvittää opetuksen nykytilaa sekä löytää keinoja oppilaiden kouluviihtyvyyden ja motivaation parantamiseen.

Unelmakoulu on vuodesta 2008 toiminut koulujen yhteistyöverkosto, joka keskittyy tuomaan kouluihin oppilaskeskeisyyttä ja viihtyvyyttä lisääviä toimintamalleja ja tutkittua tietoa. Pilvenkevyt reppu on online-oppimisalusta, joka tarjoaa mahdollisuuden oppia yhteistoiminnallisesti huomioiden yksilölliset tavat oppia. Projektia koordinoi Kauniaisten suomenkielinen perusopetus.

Koulun päivitys - oppimisteknologia koulun arjessa -minimessut 18.7. klo 12–15, Sokos Hotel Vaakuna, Kallela, Gallen-Kallelankatu 7, Pori
_ _ _

Lisätietoja minimessuista:
- viestintäjohtaja Marjo Merivirta, puh. 040 701 95 25
_ _ _

Koulun päivitys - oppimisteknologia koulun arjessa -minimessujen esittelijät