Valtioneuvoston kirjelmä VM/2022/138
« Valtioneuvoston yleisistunto 18.8.2022 13.00
Valtiovarainministeriö
Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle komission ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi asetuksen (EU) 2021/241 muuttamisesta elpymis- ja palautumissuunnitelmien REPowerEU-lukujen osalta sekä asetusten 2021/1060, 2021/2115, direktiivin 2003/87/EY ja päätöksen – KOM(2022) 231 muuttamisesta
U 62/2022Käsittelytiedot eduskunnan verkkosivuilla
Ministeri
Annika Saarikko
Esittelijä
Finanssiasiantuntija, esittelijä Hanna Oraheimo, p. +35 8295530137
Asia
Euroopan komissio antoi 18 päivänä toukokuuta 2022 tiedonannon niin kutsutusta REPowerEU-suunnitelmasta (”REPowerEU Plan”), jonka tavoitteena on katkaista mahdollisimman pian riippuvuus fossiilisten polttoaineiden tuonnista Venäjältä sekä vauhdittaa siirtymää puhtaaseen energiaan. Suunnitelman osana komissio on antanut asetusehdotuksen, jolla esitetään muutoksia elpymis- ja palautumistukivälinettä (RRF-väline) koskevaan asetukseen ((EU) 2021/241), CPR-yleisasetukseen ((EU) 2021/1060), CAP-strategiasuunnitelma-asetuksen ((EU) 2021/2115), päästökauppadirektiiviin (2003/87/EY) ja markkinavakausvarantopäätökseen ((EU) 2015/1814). REPowerEU:n rahoitus kanavoitaisiin RRF-välineen kautta, mikä edellyttäisi muutoksia kansallisiin elpymis- ja palautumissuunnitelmiin. Komission ehdotuksen mukaan RRF-välineen REPowerEU-hankkeiden rahoitus kanavoitaisiin eri rahoituslähteistä. Komissio esittää uutta 20 mrd. rahoitusta, joka siirrettäisiin päästökaupan markkinavarausvarannon päästöoikeuksien myymisestä saaduista tuloista. Komissio esittää rakennerahastovarojen käyttösääntöihin uutta vapaaehtoista mahdollisuutta siirtää RRF-välineen RePowerEU-lukuun 7,5 %:n määräosuus Euroopan aluekehitysrahaston ja Euroopan sosiaalirahasto plussan kansallisista määrärahoista. Komissio esittää myös vapaaehtoista mahdollisuutta siirtää maaseudun kehittämisrahaston jäsenmaakohtaista rahoitusta RRF-välineen REPower-lukuun. Jäsenvaltiot voisivat lisäksi hyödyntää REPowerEU-hankkeisiin RRF-välineen käyttämättä olevaa lainamuotoista tukea (n. 225 mrd. euroa).
Esitys
Valtioneuvosto päättää lähettää eduskunnalle valtioneuvoston kirjelmän liitteineen
Vaikutukset
Komission ehdotuksella ei olisi vaikutusta Suomen avustus- tai lainamuotoiseen saantoon EU:n elpymisvälineestä (NGEU). Suomi voisi saada lisärahoituksesta n. 100 miljoonaa euroa rahoitusta REPowerEU-tavoitteita tukeviin toimenpiteisiin. REPowerEU-ehdotuksen mukainen päästöoikeusmäärän lisääminen markkinoille normaalin huutokauppamäärän päälle todennäköisesti laskisi päästöoikeuden hintaa ainakin väliaikaisesti, mikä vastaavasti laskisi niiden huutokauppatulojen määrää, jonka Suomi saisi ilman REPower-ehdotuksen toteuttamista ja joita voidaan käyttää myös ilmastotoimien tukemiseen. Tämän vuoksi on myös kyseenalaista, saavutettaisiinko REPowerEU:n ETS- ja MSR-ehdotuksilla komission esittämä tavoite vihreän siirtymän kiihdyttämisestä, sillä päästöoikeuden hinnan laskeminen voi hidastaa vihreiden investointien tekemistä ETS-sektoreilla ja siten hidastaa päästövähennyksien aikaansaamista. Vähintään REPowerEU-ehdotus lisää epävarmuutta markkinoille, mikä osaltaan todennäköisesti hidastaa toimijoiden investointihalukkuutta. Komission ehdotus on ristiriidassa markkinavakausvarannon toimintaperiaatteiden kanssa. Markkinavakausvarannon tarkoituksena on varmistaa päästökauppamarkkinan vakautta, poistamalla ylimääräisiä päästöoikeuksia tai tietyissä tilanteissa vapauttaa näitä ennalta sovittujen sääntöjen puitteissa. Markkinavakausvarantoa ei ole luotu huutokauppatulojen keräämiseksi.
Päätös
Valtioneuvosto hyväksyi esityksen