Hallituksen esitys YM/2022/94
« Valtioneuvoston yleisistunto 5.1.2023 13.15
Ympäristöministeriö
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ympäristönsuojelulain muuttamisesta
HE 321/2022Käsittelytiedot eduskunnan verkkosivuilla
Ministeri
Maria Ohisalo
Esittelijä
Lainsäädäntöneuvos Katariina Haavanlammi, p. +35 8295250072
Asia
Esityksessä ehdotetaan tehtäväksi ympäristönsuojelulakiin eräitä lähinnä teknisluonteisia muutoksia ilmanlaatua koskevan Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin kansallisen täytäntöönpanon täydentämiseksi. Pääkaupunkiseutuun kohdistettua pienhiukkaspitoisuuksien mittausvelvollisuutta koskevaa sääntelyä täsmennettäisiin, jotta siitä ilmenisi yhteys kansallisen pienhiukkasaltistuksen arviointiin ja velvollisuus tarkistaa kyseiseen tarkoitukseen käytettävien mittausasemien lukumäärää koko Suomen alueella tarvittaessa vastaamaan väestömäärään perustuvaa direktiivin edellyttämää vähimmäislukumäärää. Vähimmäislukumäärää koskevasta laskukaavasta säädettäisiin lain nojalla. Valtioiden rajat ylittävään ilman pilaantumiseen liittyvässä sääntelyssä täsmennettäisiin kuntien ja ympäristöministeriön velvollisuuksia ja toimivaltuuksia. Täsmennykset koskisivat erityisesti direktiivin edellyttämien toisten jäsenvaltioiden kanssa laadittavien yhteisten ilmanlaatuun liittyvien suunnitelmien valmistelua ja toimeenpanoa. Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian sen hyväksymisen ja vahvistamisen jälkeen.
Esitys
Valtioneuvosto antaa eduskunnalle hallituksen esityksen laiksi ympäristönsuojelulain muuttamisesta
Vaikutukset
Pienhiukkaspitoisuuksien mittausvelvollisuutta koskevan sääntelyn täsmennykset eivät aiheuttaisi välitöntä tarvetta lisätä kansallisen pienhiukkasaltistuksen arviointiin käytettävien kaupunkitausta-asemien lukumäärää pääkaupunkiseudulla tai muuallakaan Suomessa. Kaupunkitausta-asemien lukumäärää tulisi lisätä, mikäli väestömäärä tulevaisuudessa merkittävästi kasvaisi. Kaupunkitausta- asemien lukumäärän lisäämisestä aiheutuisi kustannuksia niille kunnille, joihin asemat sijoitettaisiin. Kustannuksiin vaikuttaisi merkittävällä tavalla se, voitaisiinko kunnassa hyödyntää jo olemassa olevaa muita ilman epäpuhtauspitoisuuksia mittaavaa asemaa, vai jouduttaisiinko perustamaan kokonaan uusi asema. Ensimmäisessä tilanteessa kokonaiskustannukset olisivat arviolta 12 000 euroa vuodessa. Jälkimmäisessä tilanteessa kokonaiskustannukset olisivat arviolta 450 000 euroa ensimmäisenä vuonna. Valtioiden rajat ylittävää ilman pilaantumista koskevan sääntelyn täsmennykset tarkoittaisivat kunnille uutta tehtävää ilmoittaa niiden alueella merkittävän kaukokulkeuman vuoksi tapahtuneesta ilmanlaatuvaatimuksen – tai tavoitteen ylityksestä ympäristöministeriölle. Tästä ilmoitusvelvollisuudesta kunnille käytännössä aiheutuvaa työmäärää on mahdotonta arvioida täsmällisesti, mutta joka tapauksessa se hoidettaisiin olemassa olevilla henkilöstövoimavaroilla. Ympäristöministeriölle täsmennykset eivät tarkoittaisi merkittävää työmäärän lisäystä, koska sillä on jo nykyisen lainsäädännön mukaan johtava rooli valtioiden rajat ylittävään ilman pilaantumiseen liittyvän yhteistyön toteuttamisessa. Siitä, miten paljon työtä esimerkiksi naapurissa olevan jäsenvaltion kanssa yhteisten ilmanlaadun turvaamista koskevien suunnitelmien valmistelemisesta ja toimeenpanosta käytännössä aiheutuu, ei ole käytännön kokemusta.
Päätös
Valtioneuvosto hyväksyi esityksen