Kirjastolain uudistamista valmisteleva työryhmä
OKM120:00/2014 Säädösvalmistelu
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta
Kirjastolain uudistamista valmistelevan työryhmän asettaminen
Nykytilanne
Koko maan kattava kirjastoverkko toteuttaa käytännössä kansalaisten sivistyksellisiä perusoikeuksia ja varmistaa asukkaiden tiedon ja kulttuurin saatavuuden. Kehittyneet ja asukkaiden tarpeita vastaavat kirjasto- ja tietopalvelut vähentävät digitaalista kuilua sekä tiedollista syrjäytymistä asukkaiden keskuudessa.
Kirjastopalvelut ovat käytetyin kaikki kunnat kattava tiedon ja kulttuurin perus- ja lähipalvelu.
Lähes 50 prosenttia asukkaista käyttää kirjastoa vähintään kerran kuukaudessa ja vähintään kerran viikossa käy lähes 20 prosenttia (Julkisten palvelujen laatubarometri ja verkkopalvelut 2011).
Kirjastojen kansallisen käyttäjäkyselyn (2013) tulosten perusteella kirjaston asiakkaiden kokemat kirjaston tuottamat hyödyt ovat merkittäviä. Lähes yhdeksän kymmenestä vastaajasta (88 %) kokee kirjaston parantaneen elämänlaatuaan.
EU-maissa tehtiin vuonna 2013 selvitys yleisen kirjaston tarjoaman tieto- ja ...
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero OKM120:00/2014
Asianumerot OKM/72/040/2014
Asettaja opetus- ja kulttuuriministeriö
Toimikausi/aikataulu 23.2.2015 – 29.2.2016
Asettamispäivä 11.2.2015
Lainvalmistelu
Hallituksen esitys-
Hyväksytty säädös-
Tiivistelmä
Kirjastolain uudistamista valmistelevan työryhmän asettaminen
Nykytilanne
Koko maan kattava kirjastoverkko toteuttaa käytännössä kansalaisten sivistyksellisiä perusoikeuksia ja varmistaa asukkaiden tiedon ja kulttuurin saatavuuden. Kehittyneet ja asukkaiden tarpeita vastaavat kirjasto- ja tietopalvelut vähentävät digitaalista kuilua sekä tiedollista syrjäytymistä asukkaiden keskuudessa.
Kirjastopalvelut ovat käytetyin kaikki kunnat kattava tiedon ja kulttuurin perus- ja lähipalvelu.
Lähes 50 prosenttia asukkaista käyttää kirjastoa vähintään kerran kuukaudessa ja vähintään kerran viikossa käy lähes 20 prosenttia (Julkisten palvelujen laatubarometri ja verkkopalvelut 2011).
Kirjastojen kansallisen käyttäjäkyselyn (2013) tulosten perusteella kirjaston asiakkaiden kokemat kirjaston tuottamat hyödyt ovat merkittäviä. Lähes yhdeksän kymmenestä vastaajasta (88 %) kokee kirjaston parantaneen elämänlaatuaan.
EU-maissa tehtiin vuonna 2013 selvitys yleisen kirjaston tarjoaman tieto- ja viestintäteknologian vaikutuksista yli 15-vuotiaiden elämään. Selvitys valotti yleisen kirjaston merkitystä elinikäisessä oppimisessa, työllistymisessä sekä sähköisen hallinnon ja aktiivisen kansalaisuuden edistämisessä. Selvitys nosti esiin kirjaston vaikutuksen tietoyhteiskuntataitojen edistäjänä ja tieto- ja viestintäteknologian käyttömahdollisuuksien tasa-arvoisena turvaajana.
Voimassa olevassa kirjastolaissa (904/1998) säädetään muun muassa yleisten kirjastojen kirjasto- ja tietopalvelujen tavoitteista ja niiden järjestämisestä, kirjasto- ja tietopalveluverkosta, palvelujen maksuttomuudesta ja arvioinnista. Lain 2 §:n mukaan yleisten kirjastojen kirjasto- ja tietopalvelujen tavoitteena on edistää väestön yhtäläisiä mahdollisuuksia sivistykseen, kirjallisuuden ja taiteen harrastukseen, jatkuvaan tietojen, taitojen ja kansalaisvalmiuksien kehittämiseen, kansainvälistymiseen sekä elinikäiseen oppimiseen. Kirjastotoiminnassa tavoitteena on edistää myös virtuaalisten ja vuorovaikutteisten verkkopalvelujen ja niiden sivistyksellisten sisältöjen kehittymistä.
Kunnan tehtävänä on kirjastolaissa tarkoitettujen kirjasto- ja tietopalvelujen järjestäminen. Tehtävän hoitamista varten kunnalle myönnetään valtionosuutta kirjaston käyttökustannuksiin siten kuin kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetussa laissa (1704/2009) säädetään. Lisäksi kunnalle voidaan myöntää valtionavustusta keskuskirjasto- ja maakuntakirjastotehtävän hoitamiseen, kirjastojen investointihankkeisiin, kunnalle annetun erityisen tehtävän hoitamiseen ja yleisten kirjastojen kehittämishankkeisiin siten kuin opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetussa laissa (1705/2009) säädetään.
Kirjastolain ohella on olemassa kirjastoja koskevaa muuta lainsäädäntöä. Näkövammaisten kirjastopalveluista säädetään Näkövammaisten kirjastosta annetussa laissa (638/1996). Varastokirjastosta annetussa laissa (1078/1988) säädetään tieteellisistä ja yleisistä kirjastoista siirrettävän aineiston säilyttämistä ja käyttöön asettamista. Yliopistolaissa (558/2009) ja kulttuuriaineistojen tallentamisesta ja säilyttämisestä annetussa laissa (1433/2007) säädetään myös Kansalliskirjaston asemasta ja tehtävistä. Eduskunnan kirjastosta annetussa laissa (717/2000) säädetään Eduskunnan kirjaston asemasta ja tehtävistä.
Yleisten kirjastojen toimintaympäristö on muuttunut merkittävästi ja muuttuu edelleen kiihtyvällä vauhdilla. Kunta- ja aluerakenteen muutokset sekä heikkenevä kuntatalous tulevat lähivuosina vaikuttamaan kuntien kykyyn järjestää riittävän laadukkaat peruspalvelut. Myös väestömuutokset – muutokset ikärakenteessa, maan sisäisen muuttoliike ja maahanmuutto – vaikuttavat kirjasto- ja tietopalvelujen järjestämiseen tulevaisuudessa.
Digitalisoitumiskehityksellä on monihaaraisia ja osin vaikeasti ennakoitavia vaikutuksia yleisten kirjastojen toimintaan. Digitaaliset palvelut ja sovellukset monimuotoistuvat. Sähköisten aineistojen saatavuuden, tietojen yhdisteltävyyden sekä palvelujen ja järjestelmien yhteentoimivuuden merkitys kasvaa. Digitaaliset ympäristöt mahdollistavat uusia toimintamalleja ja yhteisöllisyyden muotoja, joilla on vaikutuksia kirjastojen käyttöön. Sähköisten aineistojen laajempi käyttöön saattaminen yleisissä kirjastoissa edellyttää myös kansallisten sopimusrakenteiden kehittämistä.
Asettaminen
Opetus- ja kulttuuriministeriö on tänään asettanut työryhmän, jonka tehtävänä on laatia ehdotus kirjastolain ja siihen liittyvän lainsäädännön uudistamisesta.
Kirjastolain uudistamisella edistetään asukkaiden osallisuutta ja sivistyksellisten perusoikeuksien toteutumista verkottuneessa kansalaisyhteiskunnassa sekä turvataan tiedon ja kulttuurin yhdenvertainen saatavuus. Keskeisenä tavoitteena on edistää yhteiskunnallista demokratiakehitystä ja vahvistaa yleisten kirjastojen toimintaedellytyksiä nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä. Kirjastolain uudistamisen lähtökohtana tulee olla maksuttomuuden säilyttäminen.
Toimikausi
23.2.2015–29.2.2016
Tehtävä
Työryhmän tulee valmistella ehdotus kirjastolain muuttamiseksi. Ehdotus laaditaan hallituksen esityksen muotoon.
Työryhmän tulee valmistelutyössä ottaa huomioon toimintaympäristön muutokset ja niiden vaikutukset kirjasto- ja tietopalvelujen saatavuuden, saavutettavuuden ja moninaisuuden turvaamiseen ja edistämiseen sekä kirjasto- ja tietopalveluverkon toiminnallisuus ja koko kirjastoverkon yhteistyö, kirjastopalvelujen tavoitteiden toteutumisen ja toiminnan arvioiminen sekä osaamisen varmistaminen kirjasto- ja tietopalvelujen järjestämisessä.
Työryhmän tulee käydä työnsä aikana kattavaa ja avointa vuoropuhelua sidosryhmien kanssa kirjastolain uudistamiseen kohdistuvista odotuksista, tarpeista ja ratkaisumalleista. Lisäksi työryhmän tulee hyödyntää aiheeseen liittyvää tutkimusta työnsä tukena soveltuvin osin.
Työryhmä voi työnsä aikana teettää lain uudistamisen kannalta tarpeellisia selvityksiä sekä kuulla eri sidosryhmien edustajia, asiantuntijoita sekä muita tahoja. Työryhmä työskentelee avoimen hallinnon periaatteiden mukaan hyödyntäen myös osallistamisen ja joukkoistamisen sähköisiä mahdollisuuksia.
Työryhmän kokoonpano
Puheenjohtaja
Kulttuuriasiainneuvos Hannu Sulin, opetus- ja kulttuuriministeriö
Jäsenet
Kulttuuriasiainneuvos Leena Aaltonen, opetus- ja kulttuuriministeriö
Ylitarkastaja Eeva Hiltunen, Itä-Suomen aluehallintovirasto
Kulttuuriasiainneuvos Minna Karvonen, opetus- ja kulttuuriministeriö
Hallitusneuvos Merja Leinonen, opetus- ja kulttuuriministeriö
Kirjastopalvelujohtaja Pirkko Lindberg, Tampereen kaupunginkirjasto – Pirkanmaan maakuntakirjasto
Kirjastonhoitaja Juha Manninen, Suomen kirjastoseura
Informaatikko Christian Nelson, Tritonia tiedekirjasto
Kirjastonjohtaja Susanna Parikka, Lapin korkeakoulukirjasto
Kirjastopalveluiden päällikkö Asko Rossi, Porvoon kaupunginkirjasto – Uudenmaan maakuntakirjasto
Erityisasiantuntija Johanna Selkee, Suomen Kuntaliitto
Kirjastonjohtaja Leif Storbjörk, Pietarsaaren kaupunginkirjasto
Ylitarkastaja Marjariitta Viiri, Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto (1.4.2015 alkaen)
Pysyvät asiantuntijat
Projektitutkija Anna Kirveennummi, Turun yliopisto, Tulevaisuuden tutkimuskeskus
Opetusneuvos Jaana Roos, opetus- ja kulttuuriministeriö
Yliopistonlehtori Sanna Talja, Tampereen yliopiston Informaatiotieteiden yksikkö
Hallitusneuvos Anna Vuopala, opetus- ja kulttuuriministeriö
Erityisasiantuntija Maria Wakeham-Hartonen, oikeusministeriö, demokratia-, kieli- ja perusoikeusasioiden yksikkö
Sihteerit
Työryhmän asiantuntijasihteereinä toimivat Merja Leinonen, Leena Aaltonen ja Minna Karvonen sekä teknisenä sihteerinä hallinnollinen avustaja Leila Hohtari opetus- ja kulttuuriministeriöstä.
Työryhmän ohjausryhmänä toimii opetus- ja kulttuuriministeriön kulttuuri- ja taidepolitiikan osaston johtoryhmä.
Kustannukset ja rahoitus
Lausuntokierrokset ja kuuleminen
-
Lausunto PDF
30.11.2016 Etelä-Savon kirjastonjohtajat
-
Lausunto PDF
3.10.2016 Helsingin kaupunki
-
3.10.2016 Helsingin kaupunki
-
Lausunto PDF
27.9.2016 Oikeusministeriö
-
Lausunto PDF
27.9.2016 Oikeusministeriö
-
Lausunto PDF
26.9.2016 Pietarsaaren kaupunki
-
Lausunto, ruotsi PDF
26.9.2016 Pietarsaaren kaupunki
-
Lausunto PDF
23.9.2016 Yleisten kirjastojen neuvosto
-
Lausunto DOCX
23.9.2016 Jyväskylän kaupunginkirjasto - Keski-Suomen maakuntakirjasto
-
Lausunto PDF
23.9.2016 Seinäjoen ammattikorkeakoulun lausunto
-
Lausunto PDF
23.9.2016 Varastokirjasto
-
Lausunto PDF
23.9.2016 Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto
-
Lausunto PDF
23.9.2016 Erikoiskirjastojen neuvosto
-
Lausunto PDF
23.9.2016 Turun kaupunki
-
Utlåtande PDF
23.9.2016 Staden Jakobstad
-
Lausunto DOC
23.9.2016 Keski-Pohjanmaan liitto
-
Lausunto PDF
23.9.2016 Tampereen kaupunki
-
lausunto
23.9.2016 Kuntien asiantuntijat - KUMULA ry
-
Lausunto PDF
23.9.2016 Suomen yliopistokirjastojen neuvosto
-
Lausunto PDF
23.9.2016 Kannuksen kaupunki
-
Lausunto DOCX
23.9.2016 Porvoon kaupunki
-
23.9.2016 Porvoon kaupunki
-
Lausunto PDF
23.9.2016 Etelä-Karjalan liitto
-
Lausunto DOC
23.9.2016 Svenska Finlands Folkting
-
Lausunto PDF
23.9.2016 Opetushallitus
-
Lausunto DOC
23.9.2016 Etelä-Pohjanmaan liitto
-
Lausunto DOCX
23.9.2016 Oulun ammattikorkeakoulu
-
Lausunto PDF
23.9.2016 Vaasan kaupunginhallitus
-
Lausunto ruotsi PDF
23.9.2016 Vaasan kaupunginhallitus
-
Lausunto PDF
23.9.2016 Yhdenvertaisen kulttuurin puolesta ry
-
Lausunto DOCX
23.9.2016 Espoon kaupunki
-
Lausunto DOCX
23.9.2016 Kesi-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keuda
-
Lausunto PDF
23.9.2016 Lapin liitto
-
Lausunto PDF
23.9.2016 Korsholms kommun
-
Lausunto PDF
23.9.2016 Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry
-
Lausunto PDF
22.9.2016 Lappeenrannan kaupunki/maakuntakirjasto
-
Lausunto PDF
22.9.2016 Keski-Suomen liitto
-
Lausunto DOC
22.9.2016 Oulun yliopisto
-
Lausunto PDF
22.9.2016 Rovaniemen kaupunginkirjasto - Lapin maakuntakirjasto
-
Lausunto PDF
22.9.2016 Aluehallintovirastot
-
Lausunto DOC
22.9.2016 Tampereen yliopisto
-
Lausunto PDF
22.9.2016 Kainuun liitto
-
Lausunto DOCX
22.9.2016 Porin kaupunginkirjasto
-
Lausunto PDF
22.9.2016 Suomen kirjastoseura
-
Utlåtande PDF
21.9.2016 Finlands svenska biblioteksförening r.f.
-
Lausunto PDF
21.9.2016 Etelä-Savon maakuntaliitto
-
Lausunto PDF
21.9.2016 Varsinais-Suomen liitto
-
Lausunto PDF
21.9.2016 Sastamalan kaupunki
-
Lausunto PDF
21.9.2016 Keravan kaupunki
-
Lausunto PDF
21.9.2016 Suomen Kuntaliitto ry
-
Utlåtande PDF
21.9.2016 Åbo Akademi
-
Lausunto PDF
20.9.2016 Kansalliskirjasto
-
Lausunto DOCX
20.9.2016 Mikkelin kaupunginkirjasto
-
Lausunto PDF
20.9.2016 Kokkolan kaupunginkirjasto - maakuntakirjasto
-
Lausunto PDF
20.9.2016 Joensuun seutukirjasto
-
Lausunto PDF
19.9.2016 Oulun yliopisto
-
Lausunto PDF
19.9.2016 Ähtärin kaupunki
-
Lausunto PDF
19.9.2016 Valtiovarainministeriö
-
Lausunto PDF
16.9.2016 Suonenjoen kaupunki
-
Lausunto PDF
16.9.2016 Kunnallinen työmarkkinalaitos
-
Utlåtande PDF
16.9.2016 Fredrikabiblioteken
-
Lausunto PDF
15.9.2016 Kouvolan kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto
-
Lausunto PDF
14.9.2016 Inarin kunta
-
Lausunto PDF
14.9.2016 Celia
-
Lausunto DOCX
12.9.2016 Lahden kaupunginkirjasto
-
Lausunto PDF
12.9.2016 Pirkanmaan maakuntahallitus
-
Utlåtande PDF
9.9.2016 Svenska Österbottens förbund
-
Lausunto PDF
9.9.2016 Turun ammattikorkeakoulu
-
Lausunto PDF
7.9.2016 YTY-kirjastot
-
Lausunto PDF
6.9.2016 Kuopion kaupunki
-
Lausunto PDF
6.9.2016 Kornäs kommun
-
Lausunto PDF
5.9.2016 Pohjanmaan liitto
-
Lausunto PDF
31.8.2016 Inkoon kunta
-
Lausunto PDF
30.8.2016 Kokemäen kaupunki
-
Lausunto PDF
30.8.2016 Seinäjoen kaupunginkirjasto
-
Lausunto PDF
24.8.2016 Parikkalan kunta
-
19.8.2016 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Asettaminen ja organisointi
-
Asettamispäätös PDF
11.2.2015 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Tiedot tuottaa ministeriöiden Hankeikkuna - valtioneuvoston sisäinen hankehallinnan palvelu. Toivomme palautetta osoitteeseen info.hankeikkuna(at)gov.fi.
Hankeikkunan avoin rajapinta
api.hankeikkuna.fi