Hyppää sisältöön
Media
Valtioneuvosto etusivu

Raportti: Valtori on parantanut toimintaansa

valtiovarainministeriö
Julkaisuajankohta 12.5.2023 11.51
Uutinen
Rakennus ja pilviä taivaalla

Selvityksen mukaan valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtorin toiminta on parantunut, mutta kehitystyötä on jatkettava yhä määrätietoisesti. Selvityksen tuloksia tullaan käyttämään hyödyksi Valtorin jatkuvassa kehittämisessä.

Ulkopuolisessa arvioinnissa selvitettiin Valtorin kehitystä vuosina 2020–2022. Valtorin toiminnan katsotaan kehittyneen myönteisesti esimerkiksi palveluiden hinnoittelussa ja valtion toimialariippumattomien tieto- ja viestintäteknisten palveluiden (Tori-palvelut) asiakastyytyväisyydessä.
 
Arvioinnissa nostettiin esiin kehityskohteita. Valtorissa toteutetun muutosohjelman ei katsottu onnistuneen suunnitellusti, vaan sen nähtiin jääneen lähinnä johdon työkaluksi. Raportissa esitetään, että toiminnan rakenteellista uudistamista tulee jatkaa myös tulevaisuudessa. Samoin Valtorin johtamisjärjestelmää ja keskeisiä toimintaprosesseja sekä asiakasohjattuja palveluita tulee kehittää. 

Muita suosituksia olivat muun muassa Valtorin kustannustehokkuuden parantaminen ja palvelustrategian kehittäminen. Monien arvioinnissa ehdotettujen toimenpiteiden osalta kehitystyö on jo aloitettu.  

Valtorin kehittämistarvetta on seurattu pitkäjänteisesti

Suositukset koskivat myös valtiovarainministeriötä. Arvioinnin mukaan ministeriön tulee antaa selkeät strategiset suuntaviivat ja ohjata Valtorin palvelustrategiaa. Lisäksi ministeriötä suositellaan ohjamaan Valtoria edistämään edelleen Tori-lain yhtenäistämistavoitteiden toimeenpanoa.

Valtiovarainministeriö on jo aiemmin selvittänyt Valtorin tilannetta ja kehittämistarpeita. Ministeriö tulee yhdessä Valtorin kanssa asettamaan pitkän aikavälin tavoitteet viraston kehittämiselle syksyn 2023 aikana. 

Jälkiarviointi on osa valtion yhteisten palvelujen konsernipolitiikkalinjausten toimeenpanoa, jossa palvelujen tuottajista teetetään ulkopuolinen arviointi ja kustannustehokkuusvertailu. Vertailun tavoitteena on tuottaa aikasarja ja seurata palvelutuottajien kehittymistä.

Riippumattoman jälkiarvioinnin toteutti Deloitte Consulting Oy valtiovarainministeriön toimeksiannosta. 

Lisätietoja:
tietohallintoneuvos Tommi Kangasaho, 0295 530 264, [email protected]
 

 
Sivun alkuun