Hyppää sisältöön
Media
Valtioneuvosto etusivu

Mistä apua Vastaamo-tietomurron uhreille – lista tärkeimmistä avuntarjoajista

sosiaali- ja terveysministeriö
Julkaisuajankohta 25.10.2020 14.25

Useat eri tahot tarjoavat apua tietomurron kohteeksi joutuneille, alla niistä tärkeimmät. Muistathan tehdä myös rikosilmoituksen. Sen ehtii hyvin tehdä lähipäivien aikana.

Hyvät toimintaohjeet tilanteeseen löytyvät Rikosuhripäivystyksen sivuilta.

Digi- ja väestötietovirasto sekä Kyberturvallisuuskeskus ovat koonneet verkkosivuilleen kysymyksiä ja vastauksia identiteettivarkauden tai tietovuodon uhrille.

Poliisi ohjeistaa rikosilmoituksen tekemiseen omassa tiedotteessaan.

Oman asuinkunnan kriisipäivystyksen yhteystiedot löytyvät kunnan verkkosivuilta tai numerotiedustelusta. Kriisipäivystykset ovat aina avoinna.

Palvelevat puhelimet

Rikosuhripäivystys (RIKU) avaa 116 006 -puhelinpalvelun poikkeuksellisesti sunnuntaina 25.10. kello 13–17. Vastaamon tietomurron uhrit kaipaavat tietoa rikosprosessista sekä keskusteluapua. Palveluun voivat soittaa uhrit ja uhrin läheiset. Puhelu on maksuton.

Suomen Punaisen Ristin auttava puhelin on auki numerossa 0800 100 200. Auttava puhelin on tarkoitettu kriisiavuksi Vastaamon tietomurrosta kärsiville asiakkaille. Maksuton palvelu on suomeksi. Maanantaista lähtien puhelimeen voi soittaa klo 9-21. Lauantaina ja sunnuntaina klo 12-18.

Auttavaan puhelimeen vastaavat Punaisen Ristin henkisen tuen koulutetut vapaaehtoiset. Keskustelu on täysin luottamuksellista. 

Mieli ry:n valtakunnallinen kriisipuhelin: 09 2525 0111 (vuorokauden ympäri)

Kirkon palveleva puhelin: 0400 22 11 90 (joka päivä kello 18–24)

Rikosuhripäivystys: 116 006 (arkisin kello 9–20)

Vastaamon kriisipuhelin: 044 4141 99 (sunnuntaina kello 10–21)

Päivitämme tätä sivua sunnuntain aikana tarpeen mukaan.

Sivun alkuun