Tarvitsemme sote-toimijat mukaan palveluvalikoiman periaatteiden määrittelyyn
Sosiaali- ja terveydenhuollon hallinnollisen uudistuksen jälkeen on vuorossa palvelujen sisältöjen uudistaminen ja erityisesti palvelujen vaikuttavuuden parantaminen. Mitä teemme tämän tavoitteen saavuttamiseksi? Mitä juuri nyt on meneillään ja mitä on odotettavissa?
Palveluvalikoimalla tarkoitetaan niitä menetelmiä, joita julkisesti rahoitetuissa palveluissa käytetään. Sosiaalihuollossa kyse on esimerkiksi eri palveluihin kuuluvista menetelmistä, toimintatavoista ja työmuodoista ja terveydenhuollossa esimerkiksi lääkkeistä, tutkimuksista sekä hoito- tai kuntoutusmenetelmistä.
Valmistelen parhaillaan lainsäädäntöä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluvalikoiman periaatteista, joiden avulla on tarkoitus varmistaa, että palvelujen yhdenvertaisuus ja paras mahdollinen vaikuttavuus toteutuvat kaikkialla Suomessa.
Kyseessä on haastava ja laaja kokonaisuus, koska työssä on otettava huomioon sosiaalihuollon ja terveydenhuollon erityispiirteet, joten valmistelua on tehtävä kummankin alan osalta sekä erikseen että yhteen sovittamalla.
Haastekerrointa lisää se, että pohjimmiltaan palveluvalikoimassa on kyse priorisoinnin kehittämisestä ja eettisistä periaatteista. Miten työ voidaan ylipäänsä saada valmiiksi?
Tärkeintä palveluvalikoiman ja priorisoinnin kehittämisessä on sote-toimijoiden laaja osallistuminen valmistelussa. Periaatteilla on käytännön merkitystä vain, jos sote-alan organisaatiot, ammattilaiset, järjestöt, asiakkaat, potilaat ja kansalaiset kokevat ne hyväksyttäviksi ja toimiviksi.
Siksi sidosryhmät otetaan mukaan lainvalmisteluun monella eri tavalla. Aloitamme 19.8.2024 sote-toimijoille suunnatulla lähetekeskustelulla, jossa kerromme valmistelusta ja siihen osallistumisesta sekä kartoitamme aiheeseen liittyviä haasteita.
Ennakoin, että periaatteisiin liittyvästä keskustelusta tulee monipuolista ja haastavaa. Palveluvalikoimaan liittyvät arvokysymykset voivat olla abstrakteja ja vaikeasti tavoitettavia, jolloin arvoja pitää avata sote-palvelujen arjen esimerkkien avulla. Parhaimmillaan keskustelussa kuitenkin päästään yhteisten tavoitteiden, ymmärryksen ja luottamuksen rakentamiseen priorisoinnin kehittämiseksi.
Siksi minulla on teille, sote-alan toimijat, tärkeä viesti: Teitä tarvitaan laajasti mukaan palveluvalikoiman periaatteiden tunnistamiseen ja määrittelyyn, jotta toimintaa voidaan kehittää kestävältä pohjalta nyt ja tulevaisuudessa.
Kaisa-Maria Kimmel
Lakimies
Sosiaali- ja terveysministeriö