Hyppää sisältöön

Sijaintiselvityksien toteutusvaihtoehdot lausuntokierrokselle

liikenne- ja viestintäministeriö
Julkaisuajankohta 10.1.2025 16.08
Tiedote
Kone ja työntekijä asentavat valokuitukaapelia maantien varteen.
Valokuidun asennusta maantien varteen maaseudulla. (Kuva: Markus Pentikäinen, Keksi/LVM)

Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja arviomuistiosta sijaintiselvityspyyntöihin vastaamiseksi toteutettavan järjestelmän ratkaisu- ja sääntelyvaihtoehdoista. Lausuntoja voi antaa 24.1.2025 asti.

Arviomuistiossa esitellään sijaintiselvityspyyntöjen vastaamiseen tarkoitettuja ratkaisuja, niitä koskevan sääntelyn nykytilaa ja siinä tunnistettuja haasteita. Sijaintiselvityksien tavoitteena on helpottaa ja nopeuttaa viestintäverkkojen rakentamista, ehkäistä kaivuutöiden aiheuttamia vika- ja häiriötilanteita sekä parantaa verkkotietojen tietoturvaa. 

Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne antoi lokakuussa 2024 Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille toimeksiannon, jolla keskeytettiin viraston valmisteleman Sijaintitietopalvelun käyttöönotto. Kokonaisturvallisuustilanteen vuoksi Traficom sai tehtäväksi tarkastella uudelleen palvelun toiminnallisuuksia ja toteutusmallia sekä vaihtoehtoisia ratkaisuja yhdessä turvallisuusviranomaisten kanssa. Sijaintitietopalvelua valmisteltiin usean vuoden ajan. Muuttuneen turvallisuustilanteen vuoksi on tarpeen kiinnittää erityistä huomioita toteutettavan palvelun tietoturvallisuuteen ja huolehtia paikkatietojen turvaamisesta.

Sijaintitietopalvelu oli Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin valmistelema verkkopalvelu, johon verkkotoimijat olisivat toimittaneet viestintäverkkojensa aktiivisten osien sijaintitiedot. Tietoja tarvitsevat kansalaiset ja organisaatiot olisivat voineet pyytää niitä palvelusta. Sijaintitietopalvelu oli tarkoitus avata tuotantokäyttöön lokakuussa 2024 ja sijaintiselvitysten tekijöille keväällä 2025. Nykyisellään johtojen sijaintiselvitykseen liittyvät tiedot ovat hajautuneina useissa eri lähteissä. Sijaintiselvitysvastauksissa ei jaeta tietoa kriittisestä infrastruktuurista.

Arviomuistiossa vertaillaan eri toteutusmalleja

Arviomuistiossa on vertailtu eri vaihtoehtoja sijaintiselvityksien toteuttamiselle ja arvioitu niiden vaikutuksia palvelun eri käyttäjäryhmille. Sijaintitietopalvelua oltiin alun perin toteuttamassa keskitetyllä mallilla. Keskitetyssä mallissa tunnistettujen haasteiden ja heikkouksien vuoksi arviomuistiossa on esitelty vaihtoehtoisia malleja, joissa kokonaisturvallisuus on huomioitu paremmin.

Arviomuistion mukaan kaikki tarkastellut toteutusmallit voivat edellyttää lakimuutoksia viranomaisen toimivaltuuksiin ja tarpeisiin määrittää järjestelmän teknisiä toiminnallisuuksia. Lakimuutosten tarvetta arvioidaan tarkemmin, kun toteutustapa on päätetty.

Keskitetty malli

Keskitetyssä mallissa palveluun kerättäisiin etukäteen verkkotiedot kaikilta verkkotoimijoilta. Valvova viranomainen käsittelisi sijaintiselvityspyynnöt ja -vastaukset sekä valvoisi niitä. 

Verkkotiedon keskittäminen palveluun antaisi mahdollisuuden valvoa verkkotiedon laatua. Malli mahdollistaisi monijohtokartan tuottamisen, mikä helpottaisi maanrakennustöiden suunnittelua ja toteuttamista. Lisäksi keskitetyssä mallissa viranomaiselle kertyisi tietoa siitä, mihin sijaintiselvityspyyntöjä tehdään ja kenen toimesta.

Keskitetyssä mallissa verkkotiedot sekä sijaintiselvityspyynnöt ja -vastaukset kasautuisivat viranomaisjärjestelmään. 

Hajautettu malli

Hajautetussa mallissa kaikkien verkkotoimijoiden osalta sijaintiselvityspyyntö tehtäisiin viranomaisen palvelun kautta, mutta vastaus annettaisiin joko viranomaisen palvelussa tai verkkotoimijalta suoraan kysyjälle. Verkkotieto säilyisi koko ajan verkkotoimijan verkkotietojärjestelmässä hajautettuna eikä sitä talletettaisi viranomaisen palveluun. Viranomainen tietäisi mihin sijaintiselvityspyyntöjä tehdään ja kenen toimesta.

Arviomuistiossa on esitelty hajautetusta mallista kaksi vaihtoehtoa. Variaatio A mahdollistaisi monijohtokartan tuottamisen. Viranomaisella olisi mahdollisuus valvoa verkkotiedon laatua. Toimijoiden verkkotiedot eivät keskittyisi viranomaisen järjestelmään. Sen sijaan järjestelmään kerättäisiin tieto verkkoalueista ja selvitysvastaukset esitettäisiin palvelun kautta. Näin ollen sijaintiselvityspyynnöt ja -vastaukset kasaantuisivat palveluun.

Variaatiossa B verkkotietoja ei lainkaan toimitettaisi viranomaisen palveluun eikä monijohtokartan tuottaminen olisi siten mahdollista. Verkkotoimijat päättäisivät, missä verkkotietoa säilytetään sekä miten ja kenelle sitä luovutetaan. Sijaintiselvityspyynnöt kasautuisivat palveluun.

Hybridimalli

Hybridimallissa osa toimijoista, erityisesti pienet toimijat, toimittaisivat verkkotiedot palveluun etukäteen ja palvelu toimisi heidän osaltaan kuin keskitetty ratkaisu. Samalla mahdollistettaisiin verkkotoimijoille itsenäinen päätöksenteko verkkotietojen luovuttamiseen, jolloin osalle toimijoista vain välitettäisiin sijaintiselvityspyyntö verkkotoimijalle palvelun kautta ja verkkotoimija antaisi vastauksen suoraan. Näiden verkkotoimijoiden osalta viranomaisen palveluun kerättäisiin ainoastaan tieto verkkoalueista.

Hybridimallissa viranomainen voisi valvoa verkkotiedon laatua ja malli mahdollistaisi monijohtokartan tuottamisen. Viranomainen tietäisi myös mihin sijaintiselvityspyyntöjä tehdään ja kenen toimesta.

Jos malli toteutettaisiin keskitettynä ratkaisuna, sijaintiselvityspyynnöt ja -vastaukset kasautuisivat palveluun. Jos malli toteutettaisiin siten, että verkkotiedot pysyisivät verkkotoimijoiden järjestelmässä, sijaintiselvityspyynnöt kasautuisivat palveluun.  

Lausuntokierrokselta toivotaan näkemyksiä mallien hyödyistä ja haitoista

Lausuntokierroksella toivotaan vastauksia seuraaviin kysymyksiin:

  • Minkä edellä esitetyistä vaihtoehdoista näette parhaaksi organisaatiollenne tai edustamallenne taholle ja toimialalle ja miksi?
  • Mitkä vaihtoehdot näette toteuttamisen kannalta erityisen haastaviksi ja miksi?
  • Miten näette eri vaihtoehtojen kustannukset organisaatiollenne tai edustamallenne taholle ja toimialalle?
  • Tunnistatteko vaihtoehdoissa muita hyötyjä tai haasteita, joita arviomuistiossa ei ole arvioitu?

Mitä seuraavaksi?

Arviomuistiosta voivat antaa lausuntoja kaikki kansalaiset ja organisaatiot osoitteessa lausuntopalvelu.fi. Lausuntoja voi antaa 24.1.2025 saakka. Lausuntokierroksen jälkeen valmistelu jatkuu virkatyönä.

Sijaintitietoselvityksiä koskevan lainsäädännön muutosehdotukset on tarkoitus antaa osana gigabitti-infrastruktuurisäädöksen kansallista toimeenpanoa. Hallituksen esitys gigabitti-infrastruktuurisäädöksestä on tarkoitus lähettää lausunnoille helmikuussa 2025.

Lisätietoja:

erityisasiantuntija Lauri Mustonen, p. 0295 342 252, [email protected] 

hallitusneuvos Iida Huhtanen, p. 0295 342 613, [email protected]

erityisasiantuntija Sofia Lindbäck, p. 0295 342 165, [email protected]