Hyppää sisältöön

Visuaalisuus tukee viestiä

liikenne- ja viestintäministeriö
Julkaisuajankohta 8.1.2025 8.22
Kolumni
Anna Jokela
Anna Jokela (Kuva: LVM)

Informaatiotulvan ja visuaalisten ärsykkeiden keskellä viestinsä kuuluviin saaminen vaatii johdonmukaisuutta. Sitä tuo ajatuksella suunniteltu ja laadittu visuaalinen ilme osana viestintästrategiaa.

Niin kuin kaikenlainen muukin viestintä, myös visuaalinen viestintä pohjautuu toimijan arvoihin. Värimaailma, fonttivalinnat ja kuvakieli ovat kaikki osa kokonaisuutta, joka kuvastaa toimijan identiteettiä.

Kun halutaan tehdä helposti lähestyttävää ja ystävällistä viestintää, se näkyy esimerkiksi fontin selkeydessä ja luettavuudessa sekä hallitussa harmonisessa väripaletissa. Tuntuisi erikoiselta, jos esimerkiksi ministeriön viestintä olisi räiskyvää, huomioväreillä korostettua ja isoilla kirjaimilla varustettua. Kun kyseessä on viranomaisviestintä, tyylitelty, neutraali ja hallittu visuaalisen viestinnän linja on omiaan herättämään luottamusta ja ylläpitämään uskottavuutta. Toki tilanteeseen sopiessa myös rentous ja pilke silmäkulmassa pitävät meidätkin inhimillisinä.

Jotta voimme palvella mahdollisimman montaa tiedon äärelle pyrkivää, on huolehdittava viestinnän saavutettavuudesta. Saavutettavaksi tehty viestintä ei palvele vain erityisryhmiä, vaan se tekee viestinnästä kaikille helpommin ymmärrettävää. Visuaalisessa viestinnässä tämä tarkoittaa muun muassa värien välisistä kontrasteista huolehtimista, riittävän fonttikoon varmistamista ja loogisen lukujärjestyksen huomioimista.

Visualisointi voi auttaa hahmottamaan ja ymmärtämään monimutkaisia prosesseja, kuten lainsäädännön eri vaiheita. Visualisoinnilla pystytään jäsentelemään informaatiota sekä havainnollistamaan ja selkeyttämään käsiteltävää aihetta.

Harjoitteluni aikana olen päässyt visualisoimaan tietoa esimerkiksi erilaisten kuvaajien ja karttojen muodossa. Nämä työtehtävät ovat olleet erityisen opettavaisia ja palkitsevia. Vaikka infografiikan tarkoitus on useimmiten olla mahdollisimman yksinkertainen visuaalinen esitys kuvattavasta aiheesta, vaatii sen tekeminen paljon taustatyötä ja ongelmanratkaisukykyä. Usein paras lopputulos syntyykin graafisen suunnittelijan ja asiantuntijoiden yhteistyöllä.

Olipa kyse PowerPoint-esityksestä tai raportin julkaisusta, visuaalisen ilmeen tehtävä on tukea viestiä ja niitä mielikuvia, joita halutaan välittää. Viranomaisviestinnässä kyse ei ole viestin silottelusta tai koristelusta, vaan informaation välittämisestä ja ymmärryksen lisäämisestä.

 

Anna Jokela

harjoittelija, ministeriön viestintä