Hyppää sisältöön

Lasten ja nuorten kokemuksia taiteen perusopetuksesta selvitettiin

opetus- ja kulttuuriministeriö
Julkaisuajankohta 22.11.2024 11.54
Uutinen

Opetus- ja kulttuuriministeriö on osana taiteen perusopetuksen lakiuudistusta kartoittanut taiteen perusopetukseen osallistuvien lasten ja nuorten kokemuksia taiteen harrastamisesta. Lapsia ja nuoria tulee kuulla kaikessa heitä koskevassa säädösvalmistelussa. Kuuleminen toteutettiin avoimella verkkokyselyllä, johon vastasi yli 2100 taiteen perusopetuksessa olevaa 7–29-vuotiasta eri puolilta Suomea.

Kuulemisen tulokset ovat erittäin myönteisiä. Vastausten perusteella taiteen perusopetuksella ja taideharrastuksella on merkittävä positiivinen vaikutus sekä oppilaiden taiteenalakohtaisiin että sosiaalisiin taitoihin ja niiden kehittymiseen. Taiteen harrastaminen koettiin vahvasti yksilön henkistä hyvinvointia vahvistavaksi ja ylläpitäväksi tekijäksi. Taiteen perusopetukseen osallistuvat lapset ja nuoret ovat erittäin tyytyväisiä opetukseen ja sen toteutustapoihin.

Vastaajat pitivät taiteen harrastamista mielekkäänä ja tärkeänä toimintana, joka täydentää ja laajentaa perus- ja toisen asteen opetuksessa opittuja taitoja. Taiteen perusopetuksella on positiivisia vaikutuksia sekä yksilöön että yhteisöön. Vaikutukset näkyvät taitojen kehityksenä, mielekkyyden kokemuksina ja taiteen tuntemuksen lisääntymisenä. 

Vanhemmat ikäryhmät nostivat esiin kokemuksen oppimisesta vaiheittain etenevänä prosessina. He näkevät taiteen perusopetuksen polkuna kulttuurikansalaisuuteen, jossa kulttuurilla ja taiteella on sekä välittömiä (taiteenlajiin liittyviä) että välillisiä (sosiaalisia taitoja ja hyvinvointia tukevia) vaikutuksia.

Kysely tavoitti vastaajia lähes koko Suomesta. Huolena vastaajien keskuudessa nousi esiin harrastuksen jatkumisen mahdollisuus sekä alueellisen ja taiteenalakohtaisen saatavuuden varmistaminen koko maassa muuttuvassa rahoitustilanteessa. Erityisesti suurten kaupunkien ulkopuolelta vastaajat korostavat tasavertaisten osallistumismahdollisuuksien turvaamista sekä taiteen perusopetuksen hinnan kohtuullisuutta. 

Runsaasti uutta tietoa saatavilla

Kyselyn vastaukset ovat hyvin yhdenmukaisia Taiteen perusopetusliiton keväällä 2024 toteuttaman Kulttuuriharrastamisen koetut vaikutukset -kyselyn kanssa. Näitä tuloksia tarkasteltaessa voidaan todeta, että taiteen perusopetuksella ja harrastamisella on merkittävä vaikutus yksilön hyvinvointiin. Hyvinvointia edistävät taiteesta oppiminen, yhteistyö muiden kanssa ja positiiviset haasteet, joita taideharrastus tarjoaa.

Taiteen harrastaminen on selvitysten perusteella yksilölle mielekäs tapa luoda uusia ja vahvistaa olemassa olevia sosiaalisia suhteita sekä kyvykkyyksiä. Samaan aikaan vastauksista piirtyy kuva taiteen harrastamisesta tärkeänä reittinä kulttuurikansalaiseksi kasvamisessa.

Uudistuva taiteen perusopetus. Kokemuksia taiteen perusopetuksesta – lasten ja nuorten kuulemisen tulokset

Aiheeseen liittyvää

Taiteen perusopetusliitto: Kulttuuriharrastamisen koetut vaikutukset - selvitysraportti 2024