Hyppää sisältöön

Saamelaisvainajat lasketaan maahan uudelleen elokuussa

opetus- ja kulttuuriministeriö
Julkaisuajankohta 27.4.2022 10.33
Tiedote
Inarin Vanhahautuumaasaari on ollut Pielpajärven kirkon hautausmaana 1700-luvulla ainakin vuoteen 1793 saakka, jolloin vihittiin käyttöön toinen, uusi Hautuumaasaari. Kuvaaja Eija Ojanlatva, Saamelaismuseo Siida.

Viimeiset saamelaisalueen hautausmaista kaivetut saamelaisvainajien jäänteet kätketään maahan uudelleen Inarissa ja Utsjoella Saamelaisten kirkkopäivien jälkeen 7.–8. elokuuta. Vainajat on siunattu maan lepoon aikanaan, ja tulevissa toimituksissa käytetään kirkollista maahan kätkemisen kaavaa. Vainajia on säilytetty vuodesta 2001 alkaen Saamelaismuseo Siidassa.

Sunnuntaina 7.8.2022 saamelaisvainajat kätketään maahan Inarin Vanhahautuumaasaareen ja maanantaina 8.8.2022 Utsjoen Mantojärvelle sekä Nellimin ortodoksiselle hautausmaalle.

Tilaisuudet

Sunnuntaina 7.8.2022 kello 15 alkaen järjestetään Inarissa Saamelaisille kirkkopäiville varatussa laavussa tilaisuus, jossa muun muassa kerrotaan vainajien historiasta. Vainajat lasketaan uudelleen maahan Inarin Vanhahautuumaasaareen, jonne vainajat ja saattoväki kuljetetaan. Laavussa maahan uudelleen kätkemistä seurataan striimin kautta.

Tilaisuudet jatkuvat maanantaina 8.8.2022 kello 10 Utsjoella, jossa vainajat kätketään uudelleen Mantojärven vanhalle hautausmaalle. Kirkkokentällä järjestetään saattoväelle kahvitus- ja keskustelutilaisuus. 

Kolttasaamelaiset vainajat haudataan Nellimin ortodoksiselle hautausmaalle maanantaina 8.8.2022 kello 15 järjestettävässä tilaisuudessa. Saattoväelle järjestetään kahvitus- ja keskustelutilaisuus Nellimin kerhotalolla.

Kaikkia tilaisuuksia on mahdollista seurata etänä striimin kautta. 

Maahan uudelleen kätkemiset ovat koko suomalaista ja pohjoismaista saamelaisyhteisöä koskettava tilaisuus. Saamelaisalueella vastaavia tilaisuuksia on järjestetty aiemmin vuonna 1995 Inarin Vanhahautuumaasaaressa, vuonna 1997 Norjan Alattiossa, vuonna 2011 Norjan Näätämössä ja vuonna 2019 Ruotsin Lyckselessä.

Toimikunta vastaa järjestelyistä

Saamelaismuseo Siida on perustanut toimikunnan toteuttamaan vainajien maahan uudelleen kätkemistä. Toimikuntaan kuuluvat Saamelaiskäräjät (Leo Aikio, Anu Avaskari, Vuokko Hirvonen), Kolttien kyläkokous (Hanna-Maaria Kiprianoff), Suomen evankelis-luterilainen kirkko (Tuomo Huusko, Erva Niittyvuopio), Suomen evankelis-luterilaisen kirkon Saamelaistyön neuvottelukunta (Veli-Pekka Lehtola), Lapin ortodoksinen kappeliseurakunta (Jaakko Vainio), Helsingin yliopisto (Hanna Snellman), opetus- ja kulttuuriministeriö (Hanna Kiiskinen) ja Saamelaismuseo Siida (Minna Lehtola, Eija Ojanlatva).  

Taustaa

Vuonna 1995 Inarin Vanhahautuumaasaareen palautettiin Helsingin yliopiston biolääketieteen laitoksen anatomian osastolta 95 saamelaisvainajan jäänteet. Tuolloin aloitteen hautaamiseen teki Inarin seurakunnan kirkkoneuvosto.

Anatomian osastolle jäi kuitenkin vainajia, jotka yliopiston perustama toimikunta inventoi. Vuosina 1998–1999 toimikunta pohti 1800- ja 1900-luvuilla kerätyn laajan ihmisluukokoelman hallintaa ja tutkimuskäytön periaatteita. Saamelaisvainajien osalta neuvottelukunta teki yhteistyötä myös Saamelaiskäräjien kanssa.

Neuvottelukunnan ehdotuksen mukaisesti anatomian osaston kokoelman saamelaisvainajat siirrettiin säilytettäväksi saamelaisalueelle, Inarin Saamelaismuseo Siidaan vuonna 2001. Saamelaismuseo on säilyttänyt 172 vainajan jäänteitä asianmukaisesti niiden luovutuksesta lähtien. Sovitun mukaisesti tuona aikana vainajien tutkimiseen ei ole myönnetty yhtäkään lupaa.

Lisätietoja: vs. museonjohtaja Eija Ojanlatva, Saamelaismuseo Siida, p. 040 1676 145, [email protected]

Kirkollisasiat Kulttuuri