Vaalitarkkailun tavoitteena on vahvistaa kohdemaan demokraattista kehitystä
Olin syyskuussa 2024 jo viidettä kertaa lyhytaikaisena vaalitarkkailijana, tällä kertaa Sri Lankassa. Komennus kesti vajaat kaksi viikkoa. Meitä lyhytaikaisia vaalitarkkailijoita oli yhteensä 32 – eli 16 paria – ja hajauduimme eri puolelle maata tukemaan pitkäaikaisia tarkkailijoita.
Pitkäaikaisia tarkkailijoita oli missiolla yhteensä 26 – eli 13 paria. He seurasivat noin parin kuukauden ajan laajemmin vaaleihin valmistautumista, kun taas lyhytaikaiset tarkkailijat keskittyivät enemmän itse vaalipäivän tapahtumiin ja äänten laskentaan.
Kriisinhallintakeskus koordinoi vaalitarkkailumissioille lähettämistä
Suomessa kansainvälisille vaalitarkkailumissioille lähettämistä koordinoi Kriisinhallintakeskus CMC. Kansainvälisen vaalitarkkailun tavoitteena on vahvistaa kohdemaan demokraattista kehitystä keskittyen erityisesti vaalien järjestämisen tarkkailuun.
Vaaleja tarkkailemaan lähetetyt missiot antavat suosituksia vaaleista kerättävien havaintojen pohjalta, esimerkiksi miten vaalikäytäntöjä tulisi jatkossa parantaa, jotta ne täyttäisivät vapaille vaaleille asetetut vaatimukset.
Suomi lähettää tarkkailijoita EU:n ja Etyj:n (Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestö) vaalitarkkailumissioihin. Minulla on kokemusta yhdestä Etyj:n missiosta (Kazakstan) ja neljästä EU:n missiosta (Sambia, Sierra Leone, Zimbabwe ja Sri Lanka).
Etyj:n vaalitarkkailumissioista vastaa ODIHR (The OSCE Office for Democratic Institutions and Human Rights) ja Etyj tekee vaalitarkkailua vain jäsenmaissaan. Etyj vastaa siten vaalitarkkailusta EU-maissa. Vaalitarkkailu on osa EU:n ulkopolitiikan työkalupakkia. EU voi tarkkailla vaaleja missä tahansa Etyj-alueen ulkopuolella saatuaan kutsun kyseiseltä maalta.
Vaalitarkkailijalta vaaditaan kiinnostusta demokratia- ja ihmisoikeuskysymyksistä ja tuntemusta erilaisista poliittisista järjestelmistä ja vaalikäytännöistä. Valtioneuvoston virkamiehenä näihin asioihin on kosketuspintaa ainakin välillisesti ja koenkin, että työkokemuksesta sisäministeriöstä on hyötyä vaaleja tarkkaillessa. Tämän lisäksi paineensietokyvystä ja kyvystä tulla erilaisten ihmisten kanssa toimeen on vaalitarkkailussa hyötyä.
Oikeusvaltioperiaatetta ja ihmisoikeuksia edistämässä
Vaalitarkkailu osaltaan edistää kohdemaissa demokratiaa, oikeusvaltioperiaatetta ja ihmisoikeuksia. Olen ylpeä siitä, että vaalitarkkailijana olen ollut mukana näitä asioita edistämässä. Vaalitarkkailumissioilla ymmärrys ja arvostus näitä aiheita kohtaan kasvaa. Palattuani missioilta osaa sitten arvostaa näiden toteutumista omassa virkatyössä ja muutenkin laajemmin hyvässä suomalaisessa hallintokulttuurissa.
Mielenkiintoista on myös ollut päästä tutustumaan erilaisiin poliittisiin järjestelmiin ja vaalikäytäntöihin. Sattumalta olen ollut tarkkailijana eniten Britannian entisissä siirtomaissa, joissa on ollut käytössä sieltä periytynyt pluraliteettijärjestelmä (first-past-the-post). En ole vielä päässyt tarkkailemaan vaaleja, jossa on Suomesta tuttu D’Hondtin menetelmä käytössä.
Mielenkiintoa ja mielekkyyttä vaalitarkkailumissioissa lisää myös mahdollisuus tutustua vieraisiin maihin ja viettää niissä aikaa sellaisilla alueilla, joihin ei todennäköisesti muuten ikinä päätyisi. Nautin myös mahdollisuudesta tutustua muihin tarkkailijoihin, joilla on mitä erilaisimmat taustat.
Vaalitarkkailuoperaatioita on useita. Tänä vuonna on ollut seitsemän Etyj:n missiota ja neljä EU:n missiota, joihin on lähetetty yhteensä 44 suomalaista (23.10. mennessä).
Olen nauttinut suuresti mahdollisuudesta osallistua vaalitarkkailumissioihin. Sisäministeriön virkamiehenä olen saanut hyvät edellytykset vaalitarkkailulle. Missioilta saatu arvokas kokemus puolestaan tukee arkityössä kehittymistä. Näin ollen voin lämpimästi suositella vaalitarkkailua!
Artsi Alanne
vastuualueen esimies
kansainvälisten asioiden yksikkö