Hyppää sisältöön

Jakeluvelvoite nousee ensi vuonna maltillisesti 16,5 prosenttiin

työ- ja elinkeinoministeriö
Julkaisuajankohta 19.12.2024 15.37
Tiedote
Mies tankkamassa bensapumpulla

Tasavallan presidentti vahvisti 19.12.2024 lakiesityksen uusiutuvien polttoaineiden käytön edistämisestä liikenteessä annetun lain muuttamisesta. Muutoksen myötä jakeluvelvoitteen ja lisävelvoitteen tasot nousevat maltillisesti vuonna 2025. Ehdotetut lait tulevat voimaan 1.1.2025.

Jakeluvelvoite nousee lakimuutoksen myötä vuosina 2025–2027 nykyisestä 13,5 prosentin tasosta vuosittain kolme prosenttiyksikköä kerrallaan. Jakeluvelvoite on ensi vuonna 16,5 prosenttia, 19,5 prosenttia vuonna 2026 ja 22,5 prosenttia vuonna 2027. Vuosina 2028–2030 taso nousee 31 prosentista 34 prosenttiin. Niin sanottujen kehittyneiden uusiutuvien polttoaineiden lisävelvoite olisi vuosina 2026 ja 2027 neljä (4) prosenttiyksikköä. 

Lisäksi jakeluvelvoitetta täyttävään keinovalikoimaan lisätään joustomekanismi, jonka puitteissa jakelija voi täyttää velvoitettaan rahoittamalla Suomessa toteutettavia muita vaihtoehtoisia päästövähennystoimia taakanjakosektorilla ja myöhemmin myös maankäyttösektorilla. 

”Nostamme nyt pitkäjänteisesti uusiutuvan polttoaineen osuutta. Vähennämme näin Suomen liikenteen riippuvuutta fossiilisista polttoaineista. Lisäksi kehitämme jakeluvelvoitelainsäädäntöä edelleen ottamalla käyttöön uuden joustomekanismin, jonka kautta voimme hyödyntää vaihtoehtoisia päästövähennystoimia. Tuomme myös uusiutuvaan sähköön ja vetyyn perustuville synteettisille polttoaineille (RFNBO) oman velvoitetasonsa vauhdittamaan investointeja”, sanoo ympäristö- ja ilmastoministeri Kai Mykkänen.

Tehdyllä muutoksella jakeluvelvoitetta koskeva lainsäädäntö saatetaan vastaamaan pääministeri Petteri Orpon hallituksen hallitusohjelman kirjauksia.

Samalla pannaan täytäntöön päivitetyn uusiutuvan energian direktiivin (RED III) edellyttämät kansalliset säännökset. Näillä uusilla säännöksillä varmistetaan, että direktiivin mukaiset liikenteen uusiutuvan energian tavoitteet saavutetaan Suomessa vuonna 2030. Direktiivin mukaisesti yleisesti saatavilla olevien latauspisteiden kautta liikenteen toimitetulla uusiutuvalla liikennesähköllä voidaan jatkossa täyttää jakeluvelvoitteen yleisvelvoitetta. 

Synteettisille uusiutuville polttoaineille oma nouseva vähimmäisosuusvelvoite v. 2028 lähtien

Synteettisille, muuta kuin biologista alkuperää oleville uusiutuville polttoaineille asetetaan oma, vuonna 2028 alkava ja asteittain nouseva vähimmäisosuusvelvoite. Näiden nk. RFNBO-polttoaineiden velvoite olisi 1,5 prosenttiyksikköä vuosina 2028–2029 ja neljä prosenttiyksikköä vuonna 2030 ja sen jälkeen. Vähimmäisosuusvelvoitetta voi täyttää myös jalostamolla käytettävällä uusiutuvalla välituotevedyllä.

Kunnianhimoisen RFNBO:n vähimmäisosuusvelvoitteen katsotaan edistävän kansallisen vetytalouden kehitystä, bioperäisen hiilidioksidin talteenottoa ja jatkojalostusta sekä uusien investointien syntyä Suomeen. 

Lisätiedot:
erityisasiantuntija Nicoleta Kaitazis, TEM, p. 0295 047 067