Kotimaanmatkailun kampanjalle 35 000 euron valtionavustus
Työ- ja elinkeinoministeriö on myöntänyt 35 000 euron valtionavustuksen Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistys SUOMA ry:lle käytettäväksi 100 syytä matkailla Suomessa -kampanjan toteuttamiseen vuonna 2019. Kolmatta kertaa toteutettavan, matkailuelinkeinon yhteisrahoitteisen kampanjan tavoitteena on innostaa suomalaisia matkailemaan kotimaassa.
Vuonna 2017 työ- ja elinkeinoministeriö käynnisti elinkeinoministeri Mika Lintilän johdolla Suomi100 -juhlavuoden kunniaksi kotimaanmatkailun haastekampanjan Löydä Suomesi. Vuonna 2018 ministeriö oli ensimmäistä kertaa mukana tukemassa Suoma ry:n 100 syytä
-kampanjaa. Kampanjan tähänastiset tulokset ovat hyviä: eri matkailukohteita esitteleviä kampanjakortteja avattiin 100 syytä -kampanjasivustolla lähes 900 000 kertaa, kolminkertainen määrä vuoden 2017 ensimmäiseen kampanjaan verrattuna.
Kampanjan tavoitteena vuodelle 2019 on ylittää matkailukohteita esittelevien kohdekorttien avauksissa miljoonan avauksen raja. 100 syytä -kampanjasivustolle haetaan edelleen kävijöiden kasvua, tavoitteena on kasvattaa määrää 50 000 uniikilla kävijällä. Yhtenä tavoitteena on myös kotimaan matkailukauden pidentäminen kampanja-aikaa pidentämällä.
Mainoskampanjaa rahoittavat lisäksi matkailuorganisaatiot, matkailuyritykset, nähtävyyskohteet sekä valtakunnalliset matkailutoimijat. Alueellinen koordinointi sekä sisäinen markkinointi tehdään SUOMA ry:n jäsenorganisaatioiden toimesta.
100 syytä -kampanjan toteutusaika on 1.5.–30.9.2019.
Vuoden 2019 kampanjakuvaus ja virallinen kampanjasivusto löytyvät verkosta.
Valtionavustuksen käyttöä osana kampanjan rahoitusta ohjataan työ- ja elinkeinoministeriöstä Innovaatiot ja yritysrahoitus -osastolta. Ministeriön puolelta yhteyshenkilönä toimii asiantuntija Ida Müller.
Linkit:
100 syytä matkailla Suomessa -kampanja
SUOMA ry.
Lisätiedot:
asiantuntija Ida Müller, TEM, puh. 050 454 8949
toiminnanjohtaja Hannu Komu, Suoma ry., puh. 0400 615756