Panssarilaiva Ilmarisen hylkyä tutkitaan mahdollisen öljyvahingon välttämiseksi
Tutkimukset panssarilaiva Ilmarisen hylyn tyhjentämiseksi öljystä jatkuvat 12.–18.8.2024 Merivoimien monitoimialus Louhella. Vuoden 2023 alusta voimaan tulleen ympäristönsuojelulain muutoksen johdosta riskihylkyjen tiedustelu ja tarkkailu on säädetty kuuluvaksi Suomen ympäristökeskukselle (Syke), joka koordinoi Ilmarisella tehtävää tutkimusta.
Suomen ympäristökeskus ja ympäristöministeriö tiedottavat
Kevyttä polttoöljyä sisältävä Ilmarisen hylky on merkittävä riski meriluonnolle. Panssarilaiva Ilmarinen upposi 13.9.1941 pohjoiselle Itämerelle noin 40 kilometriä Utön saaresta etelään osuttuaan miinaan. Hylky sijaitsee noin 80 metrin syvyydessä. Sen tankeissa on arviolta 100 000 litraa kevyttä polttoöljyä.
”Ilmarisen saneeraus suojelee Itämerta vähentämällä hylyn öljyvuotoriskiä. Samalla vahvistamme viranomaisten ja muiden toimijoiden hylkysaneerausosaamista. Suomen aluevesillä on lähes kolmekymmentä hylkyä, jotka ovat riski ympäristölle”, ympäristö- ja ilmastoministeri Kai Mykkänen sanoo.
Suomen ympäristökeskus teki yhteistyössä Rajavartiolaitoksen ja Museoviraston kanssa Ilmarisen hylyllä ensimmäiset ennakkotutkimukset vuosi sitten, elokuussa 2023. Näissä tutkimuksissa Ilmarisen hylyn todettiin olevan hyvin säilynyt, mutta erityisesti sen pinnassa on huomattavasti korroosion aiheuttamia muutoksia. Hylystä havaittiin nousevan säännöllisesti pintaan öljypisaroita.
Projektipäällikkö Tommi Kontto Suomen ympäristökeskuksesta kertoo, että viime vuoden tutkimusten perusteella hylystä tehty riskiarvio päivitettiin. Arvion mukaan hylky aiheuttaa merkittävän riskin meriluonnolle ja ympäristölle mahdollisessa öljyvuototilanteessa. Hylyn läheisyydessä sijaitsee Saaristomeren kansallispuisto. Alueella vallitsevat tuulet ja virtaukset kuljettaisivat todennäköisesti mahdollisen öljyvuodon kohti kansallispuistoa.
Ilmarisen jatkotutkimukset
Ilmarisen hylyn tutkimukset jatkuvat monitoimialus Louhella 12.–18.8.2024. Hylyllä tehdään muun muassa aineenpaksuusmittauksia, jotta voidaan arvioida hylyn nykyistä kuntoa paremmin ja suunnitella tarkemmin saneerauksen toteuttamista. Lisäksi hylkyä kuvataan lisää hyödyntämällä sekä sukeltajia että sukellusrobottia. Kuvattuja materiaaleja hyödynnetään fotogrammetrisen mallin rakentamisessa.
Suomen ympäristökeskuksen kumppaneina tutkimuksissa ovat Rajavartiolaitos ja Merivoimat.
”Tutkimussukellukset panssarilaivan hylylle ovat hyvin vaativia, ja niistä kerättävä tieto mahdollistaa hylyn saneerauksen jatkossa. Viranomaisyhteistyömme ansiosta kykenemme tällaisiin monipuolista osaamista vaativiin operaatioihin merellisessä ympäristössä tehokkaasti,” Merivoimien operaatiopäällikkö, kommodori Marko Laaksonen kertoo.
Suomen ympäristökeskus kilpailutti Ilmarisen hylyn saneerauksen viime helmikuussa, ja tarkoituksena oli tyhjentää hylyn öljytankit vuoden 2024 aikana. Kilpailutuksessa ei kuitenkaan löytynyt työlle sopivaa tekijää. Ympäristöministeriö edistää yhteistyössä muiden viranomaisten kanssa Ilmarisen saneerausta viranomaistyönä. Tavoitteena on tyhjentää hylky öljystä vuonna 2025.
Hylyn saneerausta rahoitetaan ympäristöministeriön Ahti-vesiensuojeluohjelmasta (2023–2027).
Lisätietoja
Tommi Kontto (Avomeren huonoista puhelinyhteyksistä johtuen tavoitettavissa vasta tutkimusmatkan jälkeen 19.8.2024 alkaen)
projektipäällikkö
Suomen ympäristökeskus
p. 029 525 2278
[email protected]
Milka Parviainen
erityisasiantuntija
ympäristöministeriö
p. 029 525 0037
[email protected]