Hyppää sisältöön

Minister Mattila: Social- och hälsovårdsförändringen genomförs av personalen

social- och hälsovårdsministeriet
Utgivningsdatum 29.9.2016 13.46
Pressmeddelande 155/2016

Konkurrensen om klienterna och patienterna förändrar attityderna inom social- och hälsovårdsområdet anser social- och hälsovårdsminister Pirkko Mattila. Ett av målen för social- och hälsovårdsreformen är att utvidga klienternas och patienternas valfrihet.

I detta läge ska såväl servicen som serviceprocesserna förnyas särskilt inom den offentliga servicen. Patientens kunskap om var man får god och saklig service inverkar på vilken vårdenhet man väljer.

– Konkurrensen om klienter och patienter är redan en del av vardagen inom den privata sektorn, men den offentliga sektorn klarar också av att hävda sig i konkurrensen, sade minister Mattila i sitt tal vid social- och hälsovårdens fackorganisation Tehys hälsopolitiska seminarium.

Hälso- och sjukvårdspersonalen är i nyckelposition när det gäller ett lyckat genomförande av social- och hälsovårdsreformen. Social- och hälsovårdsreformen är en stor förändring, men samtidigt är den också en stor möjlighet. De som i verkligheten genomför reformen är den social- och hälsovårdspersonal som finns ute på fältet. Social- och hälsovårdsminister Mattila påminde att trots reformen är även i fortsättningen den viktigaste uppgiften för dem som arbetar inom social- och hälsovården att hjälpa och vårda klienter och patienter.

Ytterligare information:

social- och hälsovårdsminister Pirkko Mattilas specialmedarbetare Niina Perälä, tfn 02951 63107