Hyppää sisältöön

Hätäkeskuslaitokselle ja Suomen Poliisille kansainvälinen tunnustus hyvästä yhteistyöstä

sisäministeriö
Julkaisuajankohta 3.4.2014 9.57
Uutinen

Hätäkeskuslaitos tiedottaa 2.4.2014

Hätäkeskuslaitos ja Suomen Poliisi palkittiin hyvästä yhteistyöstä ja onnistuneesta 8-vuotiaan tytön pelastamisesta kansainvälisellä palkinnolla. Palkinto luovutettiin myöhään tiistai-iltana 2.4.2014 Varsovassa, Puolassa. Palkinnon vastaanotti Hätäkeskuslaitoksen johtaja Martti Kunnasvuori.

Euroopan hätänumerojärjestö EENA (the European Emergency Number Association) palkitsee vuosittain yksilöitä ja organisaatioita, jotka ovat tehneet merkittäviä tekoja tai saavuttaneet erinomaisia tuloksia hätänumeroon 112 liittyen. Palkintoja jaettiin seitsemässä eri kategoriassa. Suomi voitti palkinnon kategoriassa "Outstanding Rescue". Muut palkinnot menivät Tsekin tasavaltaan, Puolaan, Kreikkaan, Espanjaan, Romaniaan sekä Sloveniaan. Kategoriat ja niiden voittajat on esitelty tämän tiedotteen liitteessä.

EENA:n puheenjohtaja Demetrios Pyrros onnitteli kaikkia voittajia hyvästä työstä ja kaikista niistä ponnisteluista, joita on tehty Euroopan Unionin yhteisen hätänumeron 112 puolesta.

— Palkintoja, jotka on tänään täällä arvokkaassa seremoniassa luovutettu, voidaan pitää "112-toiminnan Oskareina", jotka antavat omalta osaltaan lupausta turvallisemmasta yhteiskunnasta ja rajat ylittävästä turvallisuusyhteistyöstä, Pyrros totesi.

8-vuotiaan tytön pelastaminen Kotkassa

Syyskuussa 2012 Kotkassa siepattiin 8-vuotias tyttö koulumatkalta. Tuntematon mies otti tytön kiinni ja pakotti hänet pakettiautoon. Hätäkeskus vastaanotti hätäilmoituksen klo 12.53. Tiedossa oli, että siepatulla tytöllä on mukanaan matkapuhelin. Hätäkeskus teki päätöksen matkapuhelimen hätäpaikannuksesta. Tästä käynnistyi poliisijohtoinen suuroperaatio.

Hätäkeskus paikansi puhelinta operaattorin kanssa yhdessä ja tytön olinpaikka pystyttiin kohdentamaan. Tytön puhelinta paikannettiin noin 50 kertaa koko tilanteen aikana. Tytön itse soittama hätäpuhelu vahvisti hätäpaikannuksen avulla saadun paikkatiedon. Poliisi löysi tytön noin klo 16.00 mökistä, jonne mies oli ajanut suoraan sieppauspaikalta. Noin klo 18.00 poliisi löysi sieppaajaksi epäillyn miehen ja aloitti kuulustelut.

— Kyseessä olevan tehtävän onnistumisessa keskeistä oli Hätäkeskuslaitoksen ja poliisin välinen luonteva ja saumaton yhteistyö sekä tekniikan toimiminen. Hätäkeskus antoi nopeasti pyydetyn virka-avun ja henkilöstön omaehtoinen lisätyöpanos täydensi hyvin poliisin työtä, totesi Hätäkeskuslaitoksen johtaja Martti Kunnasvuori kansainvälisen palkinnon taustalla olevasta tapauksesta.

Suomalaisen hätäkeskustoiminnan ydin on moniviranomaistoiminnassa.

— Kunnia tästä palkinnosta kuuluu koko suomalaiselle auttamisen ketjulle. Ilman aktiivista viranomaisten välistä yhteistyötä ei tehokas 112-toiminta olisi Suomessa mahdollista. Myös tulevaisuudessa tulee entistä enemmän kiinnittää huomiota sisäasiainhallinnon ja muiden turvallisuustoimijoiden poikkihallinnollisuuden ja toiminnan tuloksellisuuden kehittämiseen. Tätä kautta pystymme tehokkaammin auttamaan kiireellisen avun tarvitsijoita, Kunnasvuori sanoo.

— Tämä on suuri kunnianosoitus jälleen Suomelle, ohjaaville ministeriöillemme sekä poliittisille päättäjille siitä, että 112-toiminta on meillä hyvin organisoitua. Palkinto antaa lisäpuhtia tavoitteeseen kehittää edelleen Suomen 112-toimintaa, jotta saavutetaan yhä laaja-alaisempi auttamisen ketjun toiminta ja tehokkaampi vaikutus.

Hätäkeskuslaitos palkittiin kansallisesta hätäkeskusjärjestelmästä viime vuonna vastaavassa tilaisuudessa.

Hätäpaikannuksen kehittäminen tärkeää

Koko EU:ssa tehdään vuosittain noin 320 miljoonaa hätäpuhelua ja näistä noin puolet matkapuhelimista. Hätäkeskuslaitos teki vuonna 2013 hätäpaikannuksia noin 425 000.

— Hätäpaikannuksen kehittäminen on tärkeää, eikä sitä tulisi nähdä kustannuskysymyksenä, vaan kansantaloudellisena säästötoimena. Ihmishenki on suojattavista arvoista tärkein ja hätätilanteiden viivästysten välilliset kustannukset ovat todennäköisesti mittavampia kuin järjestelmien kehittämisen vaatimat satsaukset, hätäkeskuspalveluiden johtaja Marko Nieminen toteaa.

Hätäpaikannuksen merkitys on tunnistettu kansainvälisesti ja Hätäkeskuslaitos on osaltaan pyrkinyt vaikuttamaan asian edistämiseen.
— Olemme lähestyneet erilaisia kansainvälisiä tahoja hätäpaikannuksen kehittämisessä sekä osallistuneet EENA:n kautta asian eteenpäin viemiseksi. Toivomme, että lähitulevaisuudessa saisimme selkeitä vaatimuksia hätäpaikannuksen kehittämiseen koko EU:ssa, Nieminen sanoo.

**************************************************************************

Lisätietoa:
Video poliisin ja Hätäkeskuslaitoksen yhteistyöstä 8-vuotiaan tytön sieppauksessa (Dramatisoitu) /YouTube:
http://www.youtube.com/watch?v=i3Bfb1jcZmI

EENA, 112 palkintoseremonia 2014:
http://www.eena.org/view/en/112events/Awards/awards2014.html

www.112awards.eu

HÄTÄKESKUSLAITOS
Martti Kunnasvuori
Hätäkeskuslaitoksen johtaja, puh. 0295 480 112 (vaihde),
email:[email protected]

Marko Nieminen
Johtaja, hätäkeskuspalvelut, GSM 040 8366 112,
email:[email protected]

POLIISIHALLITUS
Seppo Kolehmainen
poliisijohtaja, puh. 0295 418 904
email: [email protected]

*********************************************************************
CASE: Suomen Poliisin ja Hätäkeskuslaitoksen onnistunut yhteistyö — 8-vuotiaan tytön pelastaminen Kotkassa

Syyskuun 25. päivänä 2012 Kotkassa, Suomenlahden rannalla olevassa kaupungissa, siepattiin 8-vuotias tyttö koulumatkalta. Tuntematon mies otti tytön kiinni ja pakotti hänet pakettiautoon, jossa hänen jalkansa ja kätensä sidottiin. Koska äiti ei saanut tytärtään koulusta kotiin, alkoi vanhempien huoli ja selvitys, missä tyttö oli.

Hätäkeskus vastaanotti hätäilmoituksen siepatusta työstä klo 12.53. Hätäilmoituksessa saatiin tietää, että siepatulla tytöllä on mukanaan matkapuhelin. Hätäkeskus teki päätöksen matkapuhelimen hätäpaikannuksesta, koska oli perusteltua epäillä hänen terveydentilansa ja/tai henkensä olevan vaarassa. Myös poliisin kenttäjohto esitti paikannuspyynnön. Tästä käynnistyi poliisijohtoinen suuroperaatio: kolmetoista poliisipartiota keskusrikospoliisin avustuksella etsi tyttöä. Puolustusvoimien helikopteri lähetettiin myös matkaan ja Rajavartiolaitoksen henkilöstölle annettiin tieto kadonneesta tytöstä. Myös sosiaalisen median kautta levitettiin tietoa tytön katoamisesta: Facebook ja Twitter kehoittivat ihmisiä kertomaan viranomaisille kaikista mahdollisista havainnoista liittyen 8-vuotiaan sieppaukseen.

Jotta tytön puhelimen viimeinen sijainti saataisiin selville, paikannuspyyntö tehtiin välittömästi operaattorille. Hätäkeskus paikansi puhelinta operaattorin kanssa yhdessä ja tytön olinpaikka pystyttiin kohdentamaan paikannustiedon ja operaattorin antaman suuntimen avulla haja-asutusalueelle. Tytön puhelinta paikannettiin noin 50 kertaa koko tilanteen aikana. Tytön vanhemmat saivat tytölle puhelimitse viestin, että hänen tulisi itse soittaa hätänumeroon 112. Tytön itse soittama hätäpuhelu vahvisti hätäpaikannuksen avulla saadun paikkatiedon sekä tilanteen vakavuuden. Tyttö toimi tilanteessa neuvokkaasti ja ollessaan yhteydessä hätäkeskukseen hän kertoi päivystäjälle muun muassa kuulevansa helikopterin äänen, jolloin tiedettiin viranomaisten olevan lähellä tytön olinpaikkaa. Hätäkeskus välitti viestin heti poliisille.

Poliisi löysi tytön noin klo 16.00 mökistä, jonne mies oli ajanut suoraan sieppauspaikalta. Tyttö oli ollut mökissä yksin joitakin tunteja. Tyttö oli tilanteeseen nähden hyvässä kunnossa ja pystyi antamaan poliisille tuntomerkit sieppaajasta. Noin klo 18.00 poliisi löysi sieppaajaksi epäillyn miehen ja aloitti kuulustelut.

Keskeistä ja erityistä tämän poliisijohtoisen operaation onnistumisessa oli Hätäkeskuslaitoksen ja poliisin välinen luonteva ja saumaton yhteistyö sekä avustavan tekniikan toimiminen. Hätäkeskus pystyi hyvin nopeasti toteuttamaan siltä pyydetyn virka-avun ja hoiti omia tehtäviään erityisellä innostuksella ja osaamisella välittäen poliisille viivytyksettä myös sinne tulleet tapaukseen liittyvät vihjepuhelut. Hätäkeskuksen henkilöstön omaehtoinen lisätyöpanos täydensi hyvin poliisin työtä ja sen operatiivisten, niin taktisten kuin teknistenkin, menetelmien käyttöä.

Koska tapauksen kohteena oli lapsi, oli kaikkien viranomaisten halu auttaa ja onnistua tehtävässä erityisen suuri. Viiden tunnin tapahtumasarjan jälkeen viranomaisten yhteistyön ponnistus sai onnellisen lopun ja hätäkeskuksessakin todettiin: "Se tuntui meille kaikille isolta voitolta!"

*********************************************************************
Euroopan hätänumerojärjestö EENA
Euroopan hätänumerojärjestö, EENA, the European Emergency Number Association, on kansalaisjärjestö, joka on perustettu vuonna 1999 Brysselissä. Järjestön päämääränä on edistää korkealaatuisia 112-palveluita EU:n alueella.

EENA:n jäsenistöön kuuluu yli 600 edustajaa 112-toimintaan liittyvistä organisaatioista 43 Euroopan maasta, tekniikan toimittajia, kansainvälisiä järjestöjä ja 26 Euroopan parlamentin jäsentä.
www.eena.org