Valtion takaukset VM/2020/102

« Valtioneuvoston yleisistunto 11.6.2020 13.00

Valtiovarainministeriö

Valtiontakauksen myöntäminen työllisyysrahaston lainoille

Ministeri

Matti Vanhanen

Esittelijä

Neuvotteleva virkamies Juho Kostiainen, p. +35 8295530178

Asia

Valtioneuvostolle esitetään, että työllisyysrahastolle myönnettäisiin valtiontakaus pääomaltaan enintään 800 miljoonan euron valmiusluottolimiitille pankkien kanssa. Takaus kattaisi lisäksi näihin lainoihin liittyvät korot, kuitenkin siten, että takauksen kohteena olevan pääoman ja korkojen enimmäismäärä on enintään 880 miljoonaa euroa. Työllisyysrahasto on allekirjoittanut lainajärjestelyyn liittyvät sopimukset viiden pankin kanssa 9.4.2020, siten, että lainasopimukset ovat voimassa 9.4.2022 saakka. Valtiontakaus olisi voimassa kuukauden lainasopimusten päättymisen jälkeen eli 9.5.2022 asti. Valtiontakauspäätöksessä määrättäisiin lisäksi valtiovarainministeriön ja valtiokonttorin tehtävistä, jotka liittyvät takausten hallintaan ja työllisyysrahaston raportointivelvollisuudesta valtiovarainministeriölle ja valtiokonttorille. Valtioneuvostolle esitetään, että työllisyysrahastolle myönnettävästä valtiontakauksesta ei perittäisi takausmaksua. Työttömyysturvan rahoituksen taso on lakisääteisesti asetettu tasolle, joka vallitsevassa taloustilanteessa on edellyttänyt rahastolta lainarahoitukseen turvaamista. Tällä perusteella voidaan katsoa, että valtion lainanannosta sekä valtiontakauksesta ja valtiontakuusta annetun lain (449/1988) 15 §:n mukaan on erityinen syy olla perimättä takausmaksua.

Esitys

Valtioneuvosto päättää antaa vastavakuuksia vaatimatta valtiontakauksen työllisyysrahaston Single Currency Revolving Facility -lainajärjestelyille, joiden puitteissa otettujen lainojen sekä näihin lainoihin liittyvien korkojen enimmäismäärä on enintään 880 miljoonaa euroa; päättää, että takauksesta ei peritä takausmaksua (RV)

Vaikutukset

TALOUDELLISET VAIKUTUKSET Valtioneuvostolle esitettävä valtiontakaus olisi rajattu enimmäismäärältään 800 miljoonaan euroon pääoman osalta. Tämän lisäksi valtiontakaus kattaisi näihin lainoihin liittyvät korot. Takauksen kohteena olevan pääoman ja korkojen enimmäismäärä saisi olla yhteensä enintään 880 miljoonaa euroa. Koronakriisin ja siihen liittyvien rajoitusten seurauksena lomautusten ja irtisanomisten määrä on kasvanut voimakkaasti, mikä lisää Työllisyysrahaston vastuulla olevia työttömyysturvamenoja merkittävästi. Rahasto arvioi sen tuloksen painuvan jopa noin 3 000 miljoonaa euroa alijäämäiseksi vuonna 2020. Rahaston suhdannepuskurin nettovarallisuus oli 1 618 miljoonaa euroa vuoden 2019 lopussa, mutta sen ennakoidaan kääntyvän 1 439 miljoonaa alijäämäiseksi tänä vuonna. Rahasto tarvitsee velkarahoitusta alijäämän kattamiseksi ja maksuvalmiuden varmistamiseksi. Rahasto on hakenut valtiontakausta pankkien kanssa tehdyille luottolimiiteille, joilla varmistetaan Työllisyysrahaston rahoituksen saatavuus kaikissa markkinatilanteissa. Ilman valtiontakausta rahaston mahdollisuus saada lyhytaikaista pankkirahoitus olisi rajoitetumpi. Valtiontakauksen kustannusvaikutus rahaston korkomenoihin on arvioitavissa hyvin pieneksi. KILPAILUVAIKUTUKSET Työllisyysrahaston tapauksessa kyse ei ole markkinoilla tarjottavan palvelun tuottamisesta, vaan ennemminkin ns. solidaarisuuden periaatteeseen perustuvasta järjestelmästä. Tämän johdosta valtiontakauksen myöntämisellä ei olisi kilpailuvaikutuksia markkinoilla eikä sen osalta olisi tarvetta soveltaa EU:n valtiontukisääntöjä.

Päätös

Valtioneuvosto hyväksyi esityksen

Päätökset ja niiden liitteet julkaistaan istuntojen jälkeen. Verkkosivustoilla julkaistavat aineistot eivät ole virallisia asiakirjoja.