Hallituksen esitys VM/2021/23

« Valtioneuvoston yleisistunto 25.2.2021 13.00

Valtiovarainministeriö

Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi sijoituspalvelulain ja Finanssivalvonnasta annetun lain muuttamisesta sekä eräiksi niihin liittyviksi laeiksi

HE 16/2021

Käsittelytiedot eduskunnan verkkosivuilla

Ministeri

Matti Vanhanen

Esittelijä

Lainsäädäntöneuvos Paula Kirppu, p. +358 295 530 552

Asia

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi sijoituspalvelulakia, Finanssivalvonnasta annettua lakia, luottolaitostoiminnasta annettua lakia sekä eräitä muita lakeja. Ehdotuksella pantaisiin kansallisesti täytäntöön sijoituspalveluyritysten vakavaraisuusvalvonnasta annettu Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi. Sijoituspalvelulaista ehdotetaan muutettavaksi säännökset sijoituspalveluyritysten perustamispääomavaatimuksista ja lisättäväksi säännökset hallinto- ja ohjausjärjestelmistä, riskien käsittelystä ja palkitsemisesta, vakavaraisuuden valvonnasta sekä hallinnollisista seuraamuksista. Finanssivalvonnasta annettuun lakiin ehdotetaan lisättäväksi tarpeelliset täsmennykset määritelmiin, toimivaltuuksiin ja tehtäviin. Lisäksi lakiin tehtäisiin muita teknisluonteisia korjauksia. Luottolaitostoiminnasta annettuun lakiin ehdotetaan eräiden toimilupasäännösten muuttamista ja sijoituspalveluyritysten vakavaraisuussääntelyn eriyttämisestä johtuvia muita muutoksia. Luottolaitosten ja sijoituspalveluyritysten kriisinratkaisusta annettuun lakiin ehdotetaan tehtäväksi teknisluonteisia säännösmuutoksia. Sijoitusrahastolakiin ja vaihtoehtorahastojen hoitajista annettuun lakiin ehdotetaan vähimmäispääomavaatimuksia koskevia muutoksia, jotka koskevat sijoituspalveluja tarjoavia toimijoita. Lisäksi rahastoyhtiöiden ja vaihtoehtorahastojen hoitajien omien varojen vähimmäismäärää koskeviin säännöksiin ehdotetaan tehtäväksi direktiivimuutosta vastaavat muutokset.

Esitys

Valtioneuvosto antaa eduskunnalle hallituksen esityksen laeiksi sijoituspalvelulain ja Finanssivalvonnasta annetun lain muuttamisesta sekä eräiksi niihin liittyviksi laeiksi

Vaikutukset

Suomessa oli 50 sijoituspalveluyritystä 31.3.2020. Sijoituspalveluyritykset ovat keskenään heterogeenisia. Vaikka ehdotettu uusi sääntely nostaa sijoituspalveluyritysten vähimmäispääomavaatimuksia, niin Finanssivalvonnalle raportoitujen tietojen mukaan suomalaiset sijoituspalveluyritykset täyttäisivät uuden kehikon vähimmäispääomavaatimukset jo nykyisillä omilla varoillaan eikä pääomavaatimuksen kasvun siten arvioida vaikuttavan merkittävästi sijoituspalveluyritysten toimintaan. Yksikään suomalainen sijoituspalveluyritys ei ole niin suuri, että olisi jatkossa luottolaitos luottolaitosdirektiivin ja EU:n vakavaraisuusasetuksen mukaan. Tämä vaatisi sitä, että sijoituspalveluyrityksen tase on yli 30 miljardia. Luottolaitosten vakavaraisuuskehikkoa tulisi soveltaa myös sijoituspalveluyritykseen silloin, jos sijoituspalveluyrityksen tase on yli 15 miljardia euroa tai valvojan päätöksellä yli 5 miljardia euroa ja se tarjoaa kaupankäyntiä omaan lukuun tai liikkeeseenlaskun takaamista. Finanssivalvonnan keräämien tietojen mukaan yksikään suomalainen sijoituspalveluyritys ei täyttäisi näitäkään kynnysarvoja, eikä siten joutuisi käyttämään luottolaitoksille tarkoitettua vakavaraisuuskehikkoa tällä perusteella. Edellä kuvatusta johtuen kaikki suomalaiset sijoituspalveluyritykset, jotka eivät kuulu luottolaitosryhmän konsolidointiryhmään, kuuluvat sijoituspalveluyritysten vakavaraisuuskehikon piiriin ja niiden tulee seurata, laskea ja raportoida uuden kehikon K-mittareiden tietoja. K-mittarit ovat sellaisia sijoituspalveluyrityksen kannalta keskeisiä liiketoimintamittareita, joita voidaan olettaa sijoituspalveluyrityksen seuraavan ainakin osaksi jo muutoinkin. K-mittareiden seuraaminen ja uuden kehikon käyttöönotto erityisesti järjestelmissä aiheuttanee aluksi merkittävää lisätyötä ja hallinnollista taakkaa sijoituspalveluyrityksissä, mutta työmäärän tulisi vähetä ajan kanssa.

Päätös

Valtioneuvosto hyväksyi esityksen

Päätökset ja niiden liitteet julkaistaan istuntojen jälkeen. Verkkosivustoilla julkaistavat aineistot eivät ole virallisia asiakirjoja.