Valtioneuvoston kirjelmä VM/2022/24

« Valtioneuvoston yleisistunto 10.2.2022 13.00

Valtiovarainministeriö

Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle ehdotuksesta neuvoston direktiiviksi konsernien globaalin verotuksen vähimmäistason varmistamisesta unionissa

U 10/2022

Käsittelytiedot eduskunnan verkkosivuilla

Ministeri

Annika Saarikko

Esittelijä

Neuvotteleva virkamies Jaana Mikkola, p. +35 8295530665

Asia

Direktiiviehdotuksen (COM (2021) 823 final) tarkoituksena on panna täytäntöön globaalia konsernien minimiverotasoa koskevat säännökset EU-alueella. Jäsenvaltioiden tulisi implementoida sääntely 31.12.2022 mennessä. Ehdotuksen taustalla on Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestössä (OECD) käynnistetty kansainvälisen tuloverotuksen uudistamishanke, joka on sisältänyt kaksi kokonaisuutta: verotusoikeuden uudelleen allokointi valtioiden kesken (ns. pilari 1) ja minimiverotus (ns. pilari 2). Direktiiviehdotuksen ja taustalla olleen OECD:n pilari 2-sääntelyn tavoitteena on, että konserneja verotettaisiin vähintään minimitason mukaisesti riippumatta siitä, missä valtioissa toimintaa harjoitetaan. Minimiverotasoa arvioitaisiin valtiokohtaisesti ja tosiasiallisen verotason tulisi olla vähintään 15 prosenttia. Sääntelyssä olisi kyse tosiasiallisen eli efektiivisen verotason arvioinnista ja direktiiviehdotus sisältää hyvin yksityiskohtaiset säännöt muun muassa siitä, millä tavalla sääntelyssä tarkoitettu veropohja laskettaisiin kaikissa valtioissa. Sääntelyn soveltamisalaan kuuluisivat konsernit, joiden liikevaihto on vähintään 750 miljoonaa euroa. Minimiverotus toteutettaisiin kahden erillisen verotussäännön avulla. Pääasiallisesti sovellettava sääntö olisi niin sanottu tuloksi lukemista koskeva sääntö (income inclusion rule, IIR-sääntö), jota sovellettaisiin lähtökohtaisesti konsernin ylimmän emon sijaintivaltiossa. Komission direktiiviehdotus perustuu pääosin OECD:ssä valmisteltuihin mallisääntöihin. EU:n primäärioikeudesta, erityisesti EU:n perusvapauksista, johtuen direktiiviehdotus poikkeaa OECD-säännöistä kuitenkin siinä, että tosiasiallista minimiverotusta sovellettaisiin myös eräissä puhtaasti kotimaisissa tilanteissa (suuret puhtaasti kotimaiset konsernit ja monikansallisten konsernien kotimaiset tytäryhtiöt). Direktiiviehdotus edellyttäisi tällöin, että myös näissä kotimaisissa tilanteissa tosiasiallinen 15 prosentin verotaso täyttyy. Direktiiviehdotuksessa siirrettäisiin komissiolle toimivaltaa delegoiduilla säädöksillä. Siirrettävä toimivalta on direktiiviehdotuksessa määritelty selvästi ja täsmällisesti koskemaan kolmansien valtioiden lainsäädännön arviointia ja sen perusteella päivitettävää liitettä.

Esitys

Valtioneuvosto päättää lähettää eduskunnalle valtioneuvoston kirjelmän liitteineen

Vaikutukset

Direktiiviehdotuksen toimeenpano edellyttäisi kansallisia lainsäädäntötoimia. Ehdotuksessa olisi kyse uudenlaisesta sääntelystä, joka tulisi sovellettavaksi nykyisen verojärjestelmän rinnalle. Verotuottoon kohdistuvista vaikutuksista ei ole mahdollista antaa tässä vaiheessa tarkkaa euromääräistä arviota. Verohallinto saatujen tietojen perusteella voidaan arvioida, että direktiivin soveltamisalan piiriin kuuluvia monikansalliseen konserniin kuuluvia konserniyhtiöitä Suomessa on arviolta noin 2 800. Sellaisia monikansallisia konserneja, joiden ylin emoyhtiö on Suomessa, on noin 50-60. Puhtaasti kotimaisista suurista konserneista ei ole saatavilla vastaavaa arviota. Vaikutusarviota pyritään tarkentamaan jatkovalmistelun aikana. Uudesta järjestelmästä arvioidaan syntyvän hallinnollisia kustannuksia sekä verovelvollisille että Verohallinnolle. Voidaan arvioida, että ehdotus kokonaisuudessaan vähentäisi jäsenvaltioiden välistä verokilpailua, koska sääntelyllä varmistettaisiin, että konserneja verotetaan kaikkialla tietyn minimitason mukaisesti.

Päätös

Valtioneuvosto hyväksyi esityksen

Päätökset ja niiden liitteet julkaistaan istuntojen jälkeen. Verkkosivustoilla julkaistavat aineistot eivät ole virallisia asiakirjoja.