Hallituksen esitys OM/2022/44
« Valtioneuvoston yleisistunto 21.4.2022 13.00
Oikeusministeriö
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi kuluttajansuojalain muuttamisesta
HE 48/2022Käsittelytiedot eduskunnan verkkosivuilla
Ministeri
Anna-Maja Henriksson
Esittelijä
Lainsäädäntöneuvos Riitta Haapasaari, p. +358 295 150 139
Asia
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi kuluttajansuojalakia. Muutoksella toteutettaisiin hallitusohjelman kirjaus kuluttajansuojan ajantasaistamisesta etenkin palveluiden osalta. Hallitusohjelmakirjauksen toimeenpanemiseksi ehdotetaan lisättäväksi kuluttajansuojalakiin uusi 9 a luku eräistä henkilöön kohdistuvista palveluista. Luvun säännöksiä sovellettaisiin elinkeinonharjoittajien kuluttajille tarjoamiin terveys- ja sosiaalipalveluihin, varhaiskasvatus- ja koulutuspalveluihin, ulkonäköön kohdistuviin palveluihin, liikunta- ja muihin hyvinvointipalveluihin, elämyspalveluihin, vapaa-ajan kursseihin, juhla- ja ravintolapalveluihin sekä taksiliikenteen palveluihin. Luku sisältäisi säännökset kuluttajien ja elinkeinonharjoittajien oikeuksista ja velvollisuuksista näiden palvelujen viivästys- ja virhetilanteissa. Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2023.
Esitys
Valtioneuvosto antaa eduskunnalle hallituksen esityksen laiksi kuluttajansuojalain muuttamisesta
Vaikutukset
Henkilöön kohdistuvia palveluja koskevat nimenomaiset ja pakottavat säännökset parantaisivat kuluttajan asemaa ja lisäisivät oikeusvarmuutta palvelun viivästys- ja virhetilanteissa. Palvelun viivästystilanteissa kuluttajan asemaa parantaisi erityisesti oikeus vaatia hinnanalennusta kertasuoritteisen palvelun viivästyessä olennaisesti. Myös uudet säännökset vakiokorvauksista ja kuluttajan oikeudesta peruuttaa palvelu ilman peruutusmaksua ylivoimaisen esteen sattuessa selkeyttäisivät sopimuskäytäntöä ja parantaisivat kuluttajan asemaa. Palvelua tarjoaville elinkeinonharjoittajille aiheutuisi alkuvaiheessa henkilökunnan koulutuksesta ja vakiosopimusten ehtojen päivittämisestä lisäkustannuksia. Uusista tiedonantovelvoitteista aiheutuisi myös hallinnollista taakkaa. Kuluttajien oikeudesta hinnanalennukseen palvelun viivästyessä olennaisesti ja mahdollisuudesta peruuttaa palvelu ilman peruutusmaksua ylivoimaisen esteen tilanteissa aiheutuisi elinkeinonharjoittajille lisäkustannuksia. Toisaalta palveluihin sovellettavien säännösten ollessa aiempaa selvempiä, riitojen määrä ja niihin liittyvä selvitystyö vähenee.
Päätös
Valtioneuvosto hyväksyi esityksen