Hallituksen esitys VM/2022/80

« Valtioneuvoston yleisistunto 5.5.2022 13.00

Valtiovarainministeriö

Hallituksen esitys eduskunnalle sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen uudistukseen liittyvän rahoituslainsäädännön muuttamiseksi

HE 68/2022

Käsittelytiedot eduskunnan verkkosivuilla

Ministeri

Sirpa Paatero

Esittelijä

Hallitusneuvos Eeva Mäenpää, p. +358 295 530 266

Asia

Esitykseen sisältyvät laissa edellytetyt kuntien ja hyvinvointialueiden v. 2023 rahoituksesta lukien tehtävät tarkistukset sekä eräitä muita sote-uudistuksen toimeenpanon yhteydessä tarpeellisiksi osoittautuneita lakimuutoksia. Hyvinvointialueiden rahoituksesta annetussa laissa tarkistettaisiin hyvinvointialueiden vuosittaista palvelutarpeen kasvun arviota vuosille 2023 - 2026 perustuen THL:n tutkimukseen. Lisäksi ehdotetaan, että indeksikorotus otettaisiin vuosittain huomioon myös palvelutarpeen arvioidun kasvun ja toteutuneiden kustannusten jälkikäteisen tarkistamisen osalta. Hyvinvointialuekohtaisen rahoituksen osalta terveyden-, vanhusten- ja sosiaalihuollon tehtäväkohtaiset painotukset tarkistettaisiin v. 2022 kustannustietojen pohjalta. Terveyden-, vanhusten- ja sosiaalihuollon tarvetekijät ja niiden painokertoimet tarkistettaisiin uusimpien THL:n tutkimukseen perustuvien tietojen pohjalta. Lisäksi määriteltäessä hyvinvointialuekohtaisia palvelutarvekertoimia tarvetekijät ehdotetaan otettavaksi vuosille 2023 ja 2024 huomioon kahden vuoden tietojen perusteella laskettujen palvelutarvekertoimien keskiarvon mukaan, jotta koronavuodet 2020 ja 2021 eivät liiaksi vaikuttaisi rahoitukseen. Hyvinvointialuekohtainen rahoitus ehdotetaan tarkistettavaksi kuntien v. 2022 tilinpäätöstietojen perusteella ja mahdollinen erotus 2023 maksettuun rahoitukseen nähden korvattavaksi hyvinvointialueille vuonna 2024. Kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetussa laissa säädettäisiin perushinnoista v. 2022 tasolla sekä täsmennettäisiin sitä, miten kunnilta siirtyvät kustannukset tarkistetaan v. 2022 tilinpäätöstietojen perusteella. Lisäksi säädettäisiin kustannustenjaon tarkistuksen laskentatavasta ja otettaisiin huomioon lain vahvistamisen jälkeen voimassa olevaan valtionosuuslakiin tehdyt muutokset. Voimaanpanolaissa säädettäisiin v. 2023 kunnan tuloveron leikkausprosentiksi 12,64 prosenttiyksikköä. Ehdotus perustuu päivitettyihin laskelmiin. Verotusmenettelylakiin ja tuloverolakiin tehtäisiin vastaava muutos. Valtiokonttorista annetussa laissa säädettäisiin hyvinvointialueiden taloustietojen raportointiin ja taloustietovarannon ylläpitämiseen liittyvistä Valtiokonttorin tehtävistä. Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2023. Lait voimaanpanolain ja verotusmenettelylain muuttamisesta kuitenkin mahdollisimman pian.

Esitys

Valtioneuvosto antaa eduskunnalle hallituksen esityksen sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen uudistukseen liittyvän rahoituslainsäädännön muuttamiseksi (RV)

Vaikutukset

Hyvinvointialueiden nettokustannukset ovat vuoden 2022 tasossa noin 21,2 miljardia €. Näistä sosiaali- ja terveydenhuollon osuus on n. 20,75 miljardia € ja pelastustoimen n. 485 milj. €. Tehtävien rahoitusvastuun siirtyessä kunnilta valtiolle, valtion talousarviossa aiheutuvat menot ovat lähes 13,17 miljardia € nykyistä suuremmat. Tämä katetaan lisäämällä valtion verotuloja. Jotta kokonaisveroaste ei kasva, vähennetään kunnallisveroja vastaavasti alentamalla veroprosentteja tasasuuruisesti 12,64 %-yksiköllä. Siirtyvien nettokustannusten ja laskennallisen rahoituksen muutos vaihtelee huomattavasti hyvinvointialueittain. Vuoden 2022 tasolla suurin lisäys olisi 560 €/asukas ja vähennys -367 €/asukas. Muutoksia rajoitetaan siirtymätasauksella enintään -100/+200 euroon/asukas 7 vuoden aikana. Enimmäismuutoksen ylittävä osa jää toistaiseksi pysyväksi tasaukseksi. Vuonna 2023 rahoituksen erotus tasataan täysimääräisesti. Siirtolaskelmat tarkistetaan kuntien v. 2022 tilinpäätöstietojen perusteella ja muutokset otetaan huomioon kustannusneutraalisti kunta - valtio - hyvinvointialue -suhteessa. Rahoituksen erotus tarkistettaisiin myös hyvinvointialuekohtaisesti vuonna 2024 maksettavalla kertakorvauksella. Kuntien valtionosuudessa erotus otetaan huomioon tasasuuruisesti v. 2024 ja 2025. Korvaus voi merkitä valtiolle lisärahoitustarvetta vuonna 2024, jota vastaava osuus vähennetään valtionosuudesta vuonna 2025. Indeksitarkistuksen laskentatapa lisäisi hyvinvointialueiden rahoitusta arvioidun palvelutarpeen kasvun osalta arviolta muutamia milj. € vuodesta 2023. Vuodesta 2025 tehtävän jälkikäteistarkistuksen osalta vaikutus riippuu jälkikäteistarkistuksen suuruudesta.

Päätös

Valtioneuvosto hyväksyi esityksen

Päätökset ja niiden liitteet julkaistaan istuntojen jälkeen. Verkkosivustoilla julkaistavat aineistot eivät ole virallisia asiakirjoja.