Valtioneuvoston kirjelmä MMM/2022/134

« Valtioneuvoston yleisistunto 8.9.2022 13.00

Maa- ja metsätalousministeriö

Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle komission ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi neuvoston asetuksen (EY) N:o 1217/2009 muuttamisesta maatalouden kirjanpidon tietoverkon muuntamisesta maatilojen kestävyyden tietoverkoksi

U 68/2022

Käsittelytiedot eduskunnan verkkosivuilla

Ministeri

Antti Kurvinen

Esittelijä

Osastopäällikkö, ylijohtaja Minna-Mari Kaila, p. 029 5162013

Asia

Asetusehdotuksessa (COM(2022) 269 final) ehdotetaan maatalouden kirjanpidon tietoverkko (FADN, Farm Accountancy Data Network) muutettavaksi maatilojen kestävyyttä koskevaksi tietoverkoksi (FSDN, Farm Sustainability Data Network). Muutoksen toteuttamiseksi tarkoituksena on muuttaa maatalouden kirjanpidon tietoverkkoa koskevaa perussäädöstä (neuvoston asetus (EY) N:o 1217/2009). Tietojenkeruun soveltamisala laajenee kattamaan taloudellisen ulottuvuuden lisäksi myös ympäristöulottuvuuden ja sosiaalisen ulottuvuuden EU:n Pellolta pöytään -stategian mukaisesti. Järjestelmän yritystasolla kerättävää muuttujasisältöä laajennetaan tämän mukaisesti. Ehdotuksen mukaan muutoksessa luovuttaisiin maatalousyritysten anonymiteetistä. Aineistojen mukana komissiolle toimitettaisiin yritysten tilatunnisteet. Ehdotuksessa maatalousyrittäjät velvoitettaisiin osallistumaan tietoverkkoon ja toimittamaan nykyisin toimittamiensa taloustietojen lisäksi myös ympäristöä ja sosiaalisia näkökohtia koskevat tiedot. Maatalousyrittäjien halukkuutta toimittaa aineistot voitaisiin lisätä kansallisin toimin mm. maksamalla FSDN-tiloille korvausta kansallisista varoista sekä toimittamalla heille yrityskohtaisia raportteja ja erilaisia vertailuraportteja.

Esitys

Valtioneuvosto päättää lähettää eduskunnalle valtioneuvoston kirjelmän liitteineen

Vaikutukset

Luonnonvarakeskus hoitaa Suomessa FADN-tehtävää. FADN-järjestelmän laajennus FSDN-järjestelmäksi kasvattaisi Luonnonvarakeskukselle kohdistuvaa hallinnollista taakkaa sekä kustannuksia. Kustannusten suuruutta voidaan arvioida kattavammin, kun FSDN-muuttujien määrä, sisältö ja sen myötä keräämisestä aiheutuvat kustannukset selviävät. FADN-järjestelmään osallistuminen on ollut jäsenvaltioiden maatalousyrittäjille vapaaehtoista, mikä on nähty edellytyksenä laadukkaan aineiston tuottamiselle. Suomessa ei ole tarjolla tietokantoja, joista FADN- ja FSDN-muuttujat olisivat kattavasti ja riittävällä tarkkuudella saatavissa. Siksi aineiston koostaminen edellyttäisi maatalousyrittäjien aktiivista panosta ja positiivista asennoitumista. Ehdotettu pakollisuus ja mahdollinen tietosuojan heikkeneminen maatalousyritysten tilatunnisteiden komissiolle toimittamisen yhteydessä tulevat todennäköisesti vähentämään viljelijöiden halukkuutta liittyä kannattavuuskirjanpitotoimintaan, mikä voi vähentää FSDN-tilamäärää Suomessa. Pakollisuus voi myös heikentää aineiston laatua. Nämä yhdessä heikentäisivät merkittävästi tarkoituksenmukaisen maatalouspolitiikan suunnittelua. Suomessa FADN ei ole tilastotuotantoa eikä aineiston koostamisessa voi hyödyntää tilastotarkoituksiin kerättyjä yrityskohtaisia aineistoja. Jotta FSDN -aineisto kyettäisiin tuottamaan, tarvittaisiin kansallista lainsäädäntöä, joka antaisi oikeuden hyödyntää FSDN-aineistotuotannossa muihin tarkoituksiin alun perin kerättyjä aineistoja. Kansallisen lainsäädännön muutostarpeet riippuvat asetuksen lopullisesta sisällöstä.

Päätös

Valtioneuvosto hyväksyi esityksen

Päätökset ja niiden liitteet julkaistaan istuntojen jälkeen. Verkkosivustoilla julkaistavat aineistot eivät ole virallisia asiakirjoja.