Ministeriön asetus STM/2024/160

« Raha-asiainvaliokunta 12.12.2024 13.00

Sosiaali- ja terveysministeriö

Sosiaali- ja terveysministeriön asetus Sosiaali- ja terveysalan tietolupaviranomaisen suoritteiden maksullisuudesta

Ministeri

Arto Satonen

Esittelijä

Erityisasiantuntija Essi Suonvieri, p. +358 295 163 137

Asia

Sosiaali- ja terveysalan tietolupaviranomaisen (Tietolupaviranomainen) suoritteista perittävät maksut määräytyvät valtion maksuperustelain (150/1992, maksuperustelaki) mukaan. Maksuperustelain 8 §:n mukaan maksujen tarkemmista perusteista tulee säätää asianomaisen ministeriön antamalla asetuksella. Maksuasetuksessa määritellään Tietolupaviranomaisen maksulliset suoritteet.

Sosiaali- ja terveysministeriö on antanut yhteensä viisi maksuasetusta (1500/2019, 1168/2020, 1294/2021, 1091/2022 ja 1147/2023) Sosiaali- ja terveysalan tietolupaviranomaisen suoritteiden maksullisuudesta. Nykyinen maksuasetus (1147/2023) on annettu ajalle 1.1.2024-31.12.2024.

Nyt tarkoituksena on säätää sarjassaan kuudes maksuasetus, jossa määritellään Tietolupaviranomaisen maksulliset suoritteet ajalle 1.1.2025-31.12.2025.

Asetus tuodaan valtioneuvoston raha-asiainvaliokunnan käsittelyyn valtioneuvoston raha-asiainvaliokunnassa annetun valtioneuvoston määräyksen (TM 0201; 15.11.2012) kohdan 2.2.8 mukaisesti, sillä valtiovarainministeriö ei ole lausunnossaan puoltanut maksujen vahvistamista lausuntokierroksella ehdotetulla tavalla.

Tietolupaviranomaisen suoritteista perittäviin maksuihin ei esitetä tehtäväksi muutoksia, vaan vuoden 2025 maksuasetuksessa maksut ja maksukategoriat olisivat samat kuin voimassa olevassa asetuksessa.

Tietolupaviranomaisen suoritteiden kustannusvastaavuus on vaihdellut voimakkaasti toisiolain voimassaolon aikana. Lisäksi yksittäisten suoritteiden lukumäärä on monissa suoritekategorioissa hyvin pieni. Nämä seikat vaikeuttavat luotettavan kustannusvastaavuuslaskelman laatimista. Esimerkiksi suppeiden tietolupien, eli tietolupien, joiden käsittelyaika on alle 7 tuntia, kustannusvastaavuus oli 460 % vuonna 2023 ja 93 % vuonna 2024, kun taas laajojen tietolupien, eli tietolupien, joiden käsittelyaika on 14 tuntia tai yli, kustannusvastaavuus oli 235 % vuonna 2023 ja 70 % vuonna 2024. Kustannusvastaavuus vaihtelee voimakkaasti riippuen siitä, minkä tyyppisiä hakemuksia Tietolupaviranomaisen käsiteltäväksi tulee kyseisenä vuonna. Lisäksi näiden kategorioiden tietolupia käsitellään hyvin pieni lukumäärä, 3 kappaletta suppeita tietolupia ja 10 kappaletta laajoja tietolupia vuonna 2023. Tietolupaviranomaisen toimintaa kehitetään edelleen, joka myös vaikuttaa laskelmien vuosittaiseen vaihteluun.

Suoritteiden pienet lukumäärät ja kustannusvastaavuuden voimakas vaihtelu tekee maksujen ennakoinnista haastavaa. Tämän vuoksi ei ole myöskään tässä vaiheessa mahdollista arvioida, millä tasolla maksujen tulisi olla, jotta suoritteiden kustannusvastaavuus toteutuisi pidemmällä aikavälillä.

Asiaan vaikuttaa myös sosiaali- ja terveysministeriössä tällä hetkellä valmisteilla oleva hallituksen esitys toisiolain korjaamisesta. Esitys liittyy pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelman kirjaukseen, jonka mukaan tulee ratkaista sote-tiedon toisiolain ja -käytön haasteet niin, että voidaan edistää Suomessa tehtävää tutkimusta ja mahdollisuutta hyödyntää tietoa. Hallituksen esitys on tarkoitus viedä eduskuntaan syksyllä 2025.

Hallituksen esityksessä on tarkoitus esittää muutosehdotuksia toisiolakiin, jotka mahdollistavat houkuttelevan toimintaympäristön kotimaisille ja kansainvälisille TKI-alan toimijoille sekä edistävät hallitusohjelman mukaista terveys- ja hyvinvointialan kasvuohjelmaa. Muutosehdotukset tulevat vaikuttamaan Tietolupaviranomaisen toimintaan ja sen perimiin maksuihin. Toisiolain korjauksen vaikutuksia Tietolupaviranomaisen suoritteista perittäviin maksuihin on mahdollista arvioida tarkemmin, kun hallituksen esitys on edennyt eduskunnan käsiteltäväksi syksyllä 2025.

Esitys

Puolletaan

Päätös

Raha-asiainvaliokunta puolsi ehdotusta.

Päätökset ja niiden liitteet julkaistaan istuntojen jälkeen. Verkkosivustoilla julkaistavat aineistot eivät ole virallisia asiakirjoja.