Finland Promotion Board: Maakuvatyöhön lisää tehoa
Tiedote 73/2017
20.4.2017
Suomen maakuvatyötä linjaava Finland Promotion Board (FPB) on julkaissut maakuvatyön katsauksen vuosilta 2015-2016. Katsaukseen on kerätty tuoreimmat tutkimustiedot, tietoa viime vuosina tehdyistä maakuvaviestinnän työkaluista sekä ehdotuksia Suomen maakuvatyön terävöittämiselle. Katsauksen tarkoituksena on herättää keskustelua ja tarjota sisältöä ja faktaa.
”Erityisesti näinä päivinä kansainvälinen tilanne ja oma taloudellinen tilanteemme vaativat, että maakuvatyö otetaan vakavasti. Onnistunut maakuvatyö näkyy lopulta niinkin tärkeissä asioissa kuin Suomen poliittisena ja taloudellisena menestyksenä,” sanoo vuosina 2015-2016 FPB:n puheenjohtajana valtioneuvoston kansliassa toiminut Mari-Kaisa Brander.
Maakuvatyötä tekevät lukuisat toimijat osana perustyötään. Maakuvatyöllä ei siis tarkoiteta vain hauskoja kampanjoita, vaan pitkäjänteistä ja hidasta vaikuttamis-, viestintä- ja markkinointityötä. Finland Promotion Board kokoaa keskeisimmät maakuvatoimijat yhteen ja koordinoi toimintaa. FPB:n puheenjohtajuus on valtioneuvoston kansliassa ja ulkoministeriön maakuvayksikkö toimii sihteeristönä.
”Suurin merkitys on makro- ja mikrotasolla; millaisia päätöksiä Suomi on tehnyt ja tekee sekä minkälaisen mielikuvan Suomesta kukin yksittäinen ihminen tai yritys erilaisissa kohtaamisissa antaa. Tämän päälle tulevat ne narratiivit, työkalut ja toimet joita lukuisat valtiorahoitteiset ja alueelliset toimijat tekevät, nostamalla esiin keskeisimmiksi koettuja vahvuuksiamme,” kertoo Petra Theman, FPB:n pääsihteeri ja ulkoministeriön maakuvayksikön päällikkö.
Finland Promotion Boardin johtoryhmä on tyytyväinen kahden viime vuoden aikana tehtyihin uudistuksiin liittyen yhteisiin maakuvatyön työkaluihin sekä usean toimijan saavuttamiin tavoitteisiin, jotka näkyvät mm. Suomen sijoituksina erilaisissa mielikuva- ja suosittelulistauksissa.
Finland Promotion Boardin johtoryhmä on kuitenkin huolissaan maakuvatyön sirpaleisuudesta ja resursseista. Katsauksessa ehdotetaan, että tällä hetkellä maakuvatyötä tekevien toimijoiden tehtävät ja resurssit kartoitettaisiin. Kartoituksen pohjalta selvitettäisiin Promote Finland -toimijan perustamisedellytyksiä. Mahdollinen Promote Finland -toimija voisi kantaa päävastuun Suomen maakuvaviestinnästä, samalla tapaa kuin esim. Promote Iceland Islannissa tai Svenska institutet Ruotsissa.
Näin Suomikuvaa rakennetaan. Katsaus maakuvatyöhön vuosina 2015–2016
Englanninkielinen ja ruotsinkielinen versio saatavilla noin viikon kuluessa osoitteesta toolbox.finland.fi -> Research.
Lisätietoa: Petra Theman, maakuvayksikön päällikkö, puh. 0295 351 558.
Ulkoministeriön sähköpostiosoitteet ovat muotoa [email protected].
Finland Promotion Board, maaliskuusta 2017 lähtien- puheenjohtaja: yksikön päällikkö Jorma Korhonen, valtioneuvoston kanslia
- varapuheenjohtaja: viestintäjohtaja Jouni Mölsä, ulkoasiainministeriö
- varapuheenjohtaja: viestintäpäällikkö Mari-Kaisa Brander, työ- ja elinkeinoministeriö
- pääsihteeri: maakuvayksikön päällikkö Petra Theman, ulkoasiainministeriö
Jäsenet
- kansainvälisten asiain johtaja Jaana Palojärvi, opetus- ja kulttuuriministeriö
- pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen, Opetushallitus
- johtaja Paavo Virkkunen, Visit Finland
- viestintä- ja markkinointijohtaja Maija Karhusaari, Finpro
- viestintäjohtaja Tomi Korhonen, Tekes
- toiminnanjohtaja Tove Ekman, Suomen kulttuuri- ja tiedeinstituutit
- elinkeinojohtaja Marja-Leena Rinkineva, Helsingin kaupunki
- markkinointijohtaja Maija Loikkanen, House of Lapland
- viestintäjohtaja Atte Palomäki, Wärtsilä
- brändi- ja markkinointijohtaja Johanna Jäkälä, Finnair
- viestintäjohtaja Veera Heinonen, Sitra
- hallituksen puheenjohtaja Pauli Waroma, Sherpa