Kansalaiskysely: Millä periaatteilla julkisten sosiaali- ja terveyspalveluiden tarjoamisesta mielestäsi pitäisi päättää?
Julkisten sosiaali- ja terveyspalvelujen tarkoitus on turvata kansalaisille mahdollisimman hyvä terveys, hyvinvointi ja toimintakyky. Sosiaali- ja terveydenhuollon resurssit ovat kuitenkin aina rajalliset. Miten rajalliset voimavarat pitäisi käyttää? Mitkä palvelut julkisen sosiaali- ja terveydenhuollon on pystyttävä aina tarjoamaan?
Kansalaisille on avattu kysely, jolla kokoamme heidän näkemyksiään siitä, millaisin perustein määritellään palvelujen kuuluminen sosiaalihuollon tai terveydenhuollon palveluvalikoimaan tai rajaaminen niiden ulkopuolelle. Sosiaalihuollon ja terveydenhuollon palveluvalikoimalla tarkoitetaan julkisin varoin rahoitettuja sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita.
”Sosiaali- ja terveydenhuollon resurssit ovat rajalliset. Uusia hoitomenetelmiä ja lääkkeitä kehitetään jatkuvasti. Ne voivat olla erittäin kalliita, vaikka niiden potilaille tuottama hyöty saattaa olla vähäinen. Jotta rajallisilla resursseilla saataisiin suurin mahdollinen hyöty potilaille, joudumme priorisoimaan eli tekemään valintoja. Priorisointi on tehtävä niin, että asiakkaita ja potilaita koskevat päätökset ovat oikeudenmukaisia ja yhdenvertaisia koko Suomessa”, sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuso painottaa.
Kysely on käynnissä 15.1. – 28.2.2025. Kysymykset ovat sekä suomeksi että ruotsiksi.
Kyselyn järjestävät sosiaali- ja terveysministeriö, Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta (ETENE) sekä Terveydenhuollon palveluvalikoimaneuvosto (Palko) yhdessä. Kyselyn toteuttaa Taloustutkimus.
Palveluvalikoiman periaatteiden määrittely on parhaillaan käynnissä
Kysely liittyy sosiaali- ja terveysministeriössä parhaillaan käynnissä olevaan sosiaali- ja terveydenhuollon palveluvalikoiman periaatteiden määrittelyyn.
Sääntelyssä määritellään ne periaatteet, jotka ohjaavat palvelujen ja menetelmien kuulumista sosiaali- tai terveydenhuollon palveluvalikoimaan. Sääntelyn tarkoituksen on varmistaa yhdenvertaiset palvelut ja paras mahdollinen vaikuttavuus.
”Haluamme nyt kuulla kansalaisten näkemyksiä siitä, mitkä periaatteet ohjaavat palveluvalikoiman sisältöä. Kannustan kaikkia vastaamaan tähän kyselyyn. Jokainen vastaus on tärkeä”, toteaa ministeri Kaisa Juuso.
Lue lisää
Myös sidosryhmien osallistumiskanava on edelleen auki – Kaikki tulokset kootaan yhteen
Sidosryhmät voivat osallistua palveluvalikoiman periaatteiden määrittelyyn Howspace-alustalla, joka on auki 16.2.2025 saakka. Ilmoittautumisia ei enää kuitenkaan enää oteta vastaan; alustalla on jo noin 200 käyttäjää.
Kansalaiskyselyn ja sidosryhmäkyselyn tulokset kootaan yhteen heti kyselyjen päättymisen jälkeen. Kaikkia näkemyksiä hyödynnetään palveluvalikoiman periaatteiden määrittelyyn liittyvässä säädösvalmistelussa.
Lisätietoja
Pääsihteeri Maija Miettinen, ETENE, p. 0295 163 452
Pääsihteeri Hanna-Mari Jauhonen, Palko, 0295 163 060
Erityisasiantuntija Leini Sinervo, STM, 0295 163 445
Kaikkien sähköpostit ovat muotoa [email protected]
Linkit
- Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta (ETENE)
- Terveydenhuollon palveluvalikoimaneuvosto (Palko)
Tiedotetta on korjattu 15.1.2025 kello 15.00. Kyselyn alkamispäivä oli väärin - oikea päivämäärä on 15.1.2025.