Kestävyyttä edistävät sopimukset ja kuluttajanvalta digimaailmassa kilpailu- ja kuluttajapäivän aiheena
Suomen EU-puheenjohtajakauden päätapahtuma kilpailu- ja kuluttajapolitiikan saralla, Competition and Consumer Day, kokoaa 250 asiantuntijaa Helsinkiin torstaina 26.9. Pääaiheita on kaksi: kilpailulainsäädännön ja kestävyyttä edistävien sopimusten välinen suhde ja kuluttajanvalta digitaalisessa Euroopassa.
Suomen EU-puheenjohtajakauden ohjelma perustuu otsikkoa myöten kestävyyden ajatukselle. Euroopan talouskasvun on oltava hyvinvoinnin, kilpailukyvyn ja ympäristön kannalta kestävää. EU:n kilpailulainsäädäntö ja -politiikka eivät ole irrallaan tästä kokonaisuudesta.
Kilpailu- ja kuluttajapäivän tärkeänä tavoitteena on avata keskustelu kilpailulainsäädännön tulkinnan ja kestävyyttä edistävien sopimusten välisestä suhteesta ja siitä, onko kilpailuoikeuden tulkinta yritysten kannalta riittävän selkeää.
Kyse on esimerkiksi siitä, missä määrin ja mistä keskenään kilpailevat yritykset voivat kilpailuoikeuden mukaan sopia esimerkiksi ympäristöhyötyjä edistävissä sopimuksissa.
- Keskustelun tavoitteena on hahmottaa sitä, miten lisätä EU:n kilpailuoikeuden sääntöjen tulkinnan ennustettavuutta. Kun tulkinnoista on epäselvyyttä, on mahdollista, ettei uskalleta tehdä sopimuksia, jotka voisivat olla paitsi ympäristön kannalta hyviä, myös kilpailuoikeuden mukaan sallittuja, TEM:n ylijohtaja Antti Neimala kertoo.
Kuluttajan aseman vahvistaminen tärkeä painopiste EU:ssa
Kilpailu- ja kuluttajapäivän toisena aiheena on kuluttajan aseman ja valinnanmahdollisuuksien vahvistaminen digitaalisessa yhteiskunnassa. Aihe on laaja, ja sitä lähestytään muun muassa kuluttajansuojaa koskevan lainsäädännön, kuluttajan omadatan ja datatalouden näkökulmista.
Toimivat sisämarkkinat, sujuva sääntely ja digiteknologian nopea kehitys luovat otolliset olosuhteet aktiiviselle kuluttajalle. Digitalisoituvassa yhteiskunnassa verkkopalvelut parhaimmillaan tukevat kuluttajaa tekemään itsensä kannalta perusteltuja ja kestäviä valintoja sekä tekevät asiakkuuden vaihtamisen helpommaksi palveluntarjoajalta toiselle paremman diilin perässä.
Miten voidaan edesauttaa, että juuri näin käy? Yritysten kuluttajista keräämä yksityiskohtainen data voi verkossa johtaa myös kuluttajan valinnan manipulointiin tai palveluiden henkilökohtainen hinnoittelu joidenkin ryhmien kannalta syrjivään lopputulokseen.
Taustana tälle keskustelulle on, että kuluttajan aseman vahvistaminen suhteessa yrityksiin on tärkeä painopiste EU:ssa.
- EU-maiden kuluttajaviranomaisten valtuudet laajenevat pian, yrityksille koituvat seuraamukset kuluttajalainsäädännön rikkomisesta tehostuvat ja kuluttajan oikeudet verkossa kasvavat. Kilpailu- ja kuluttajapäivässä puhumme siitä, onko nykyinen tilanne kuluttajalle hyvä – ja jos ei, tarvitaanko uusia toimia lainsäädännössä, viranomaistoiminnassa, järjestöissä vai missä, Antti Neimala kertoo.
Kilpailu- ja kuluttajapolitiikka kulkevat käsi kädessä
Kilpailu- ja kuluttajapäivä (Competition and Consumer Day) kuuluu puolivuosittain vaihtuvan EU-puheenjohtajamaan tapahtumakalenteriin. Suomelle, ja tapahtuman järjestävälle työ- ja elinkeinoministeriölle olennaista on kilpailu- ja kuluttajapolitiikan entistä vahvempi yhteensovittaminen.
- Tämä edistää markkinoiden toimivuutta ja parantaa kuluttajien asemaa, sanoo Antti Neimala.
Competition and Consumer Day -tapahtumassa Finlandia-talolla 26.9. puhuvat muun muassa Euroopan komission kilpailun pääosaston varapääjohtaja Carles Esteva Mosso, kuluttajapolitikasta vastaava johtaja Marie-Paule Benassi Euroopan komissiosta, kilpailulain professori Giorgio Monti European University Institute -yliopistosta, taloustieteen professori Maarten Pieter Schinkel Amsterdamin yliopistosta, johtaja Isabelle Buscke Saksan kuluttajajärjestöjen keskusliitosta sekä oikeustieteen professori Hans Micklitz European University Institute -yliopistosta. Yhden tapahtuman avauspuheenvuoroista pitää oikeusministeri Anna-Maja Henriksson.
Lisätietoja:
Antti Neimala, ylijohtaja, TEM, p. 0295 047 039