Hyppää sisältöön
Media
Valtioneuvosto etusivu

Julkisen hallinnon organisaatioille apua yrityksille suunnatun digitaalisen asiointipalvelun hankkimiseen

valtiovarainministeriö
Julkaisuajankohta 14.7.2022 8.28
Uutinen

Valtiovarainministeriön raportissa käydään läpi, mitä hankittavalta asiointipalvelulta olisi hyvä vaatia. Näiden vaatimusmäärittelyiden on tarkoitus helpottaa asiointipalvelujärjestelmien hankintoja ja siten palvelujen ja toimintojen digitalisoitumista.

Julkisen hallinnon organisaatiot hankkisivat, kilpailuttaisivat ja vastaisivat edelleen asiointipalvelujen tarjoamisesta itsenäisesti, mutta hankinnat perustuisivat yhteisiin määriteltyihin vaatimuksiin. Tämä mahdollistaisi paremman yhteentoimivuuden ja kehittämismahdollisuudet jatkossa.

Yrityksille suunnatuissa asiointipalveluissa vielä reilusti kehitettävää 

Yrityksille ja yhteisölle suunnattujen digitaalisten asiointipalvelujen saatavuutta ja kehittyneisyyttä selvittäneet kyselyt osoittivat, että kuntien asiointipalvelut eivät ole tarjolla digitaalisina tai että niiden digitaalisuus vaatisi kehittämistä. Kehittämisen resurssirajallisuudet ilmenevät varsinkin pienten asiointivolyymien palveluissa. Loppuraportti tarjoaa ratkaisun tähän haasteeseen.

Hallitusohjelmassa on asetettu tavoitteeksi, että Suomi tunnetaan edelläkävijänä digitalisaation ja teknisen kehityksen saralla. Digitalisaation edistämisen ohjelman tavoitteena on tukea ja kannustaa viranomaisia tuomaan palvelunsa digitaalisina kansalaisten ja yritysten saataville. Asiakkaat toivovat ajasta ja paikansa riippumatonta digitaalista asiointia, ja digitaaliset palvelut mahdollistavat myös viranomaistoimintojen kehittämisen. 

Lisätietoja:
Hankepäällikkö Petteri Ohvo, puh. 0295 530 427, petteri.ohvo(at)gov.fi

Julkisen hallinnon ICT
 
Sivun alkuun