Lausuntopyyntö
Lainsäädäntöehdotukset kuolinpesän sähköisestä asioinnista lausuntokierrokselle
Lainsäädäntöehdotusten tavoitteena on mahdollistaa kuolinpesän sähköinen asiointi nykyistä laajemmin. Jatkossa asiakas voisi laatia perukirjan ja perintöveroilmoituksen Verohallinnon OmaVero-asiointipalvelussa. Mahdollisuutta paperiasiointiin ei kuitenkaan olla poistamassa.
Lainsäädäntöehdotusten taustalla on valtiovarainministeriön asettama Edesmenneen omaisen asioiden vaivaton hoito -ohjelma, joka toteuttaa läheisen kuolemaan liittyvien palveluiden digitalisointia. Tavoitteena on helpottaa omaisten asiointia raskaassa elämäntilanteessa sekä tehostaa viranomaisten prosesseja. Lausuntokierrokselle lähetettävä työryhmämietintö ja siihen sisältyvät ehdotukset on valmisteltu ohjelman lainsäädäntötyöryhmässä valtiovarainministeriön ja oikeusministeriön yhteistyönä.
Tällä hetkellä edesmenneen omaisen asioiden hoitaminen on läheisille usein pitkä ja raskas prosessi, johon liittyy asiointia eri viranomaisten kanssa ja yhä paljon paperilomakkeita. Nykyiset käytänteet ovat myös kustannustehottomia viranomaisille, kun tiedot eivät liiku saumattomasti digitaalisessa muodossa eri toimijoiden välillä.
Kuolinpesän asioita hoidetaan jatkossa OmaVerossa
Jatkossa asiakas voisi hoitaa kuolinpesän asioita sähköisesti ajasta ja paikasta riippumatta. Lainsäädäntöehdotuksilla mahdollistettaisiin seuraavat uudet palvelut ja toiminnallisuudet:
- Kuolinpesän osakastietoihin, perukirjaan ja perintöverotukseen liittyviä asioita olisi mahdollista hoitaa OmaVerossa, jossa osakkailla olisi myös yhdenvertainen näkyvyys kuolinpesän tietoihin.
- Kuolinpesä saisi osakastietoja suoraan OmaVeroon Digi- ja väestötietoviraston tuottamasta kuolinpesän osakasrekisteristä. OmaVerossa olisi myös esitäytettynä tietoja kuolinpesän varoista, mikä helpottaisi perukirjan ja perintöveroilmoituksen laatimista.
Ulkopuolinen asiantuntija kuten asianajotoimisto voisi hoitaa asioita kuolinpesän puolesta OmaVerossa, jos kuolinpesän ilmoittaja antaa asiantuntijalle Suomi.fi-valtuuden sähköistä asiointia varten. Osakkaat saisivat ohjeita ja tietoja Suomi.fi-viestien kautta.
Uudistus koskisi vain niitä kuolinpesiä, jotka muodostuvat palveluiden käyttöönoton jälkeen ja joissa perittävällä on suomalainen henkilötunnus. Kuolinpesän paperiasiointi säilyisi mahdollisena tulevaisuudessakin.
Ehdotetut muutokset tulisivat voimaan vuoden 2027 alussa.
Lausuntoaika päättyy helmikuussa
Lausuntokierrokselle lähetettävän työryhmämietinnön mukaan säädettäisiin kaksi uutta lakia, jotka sisältävät tarvittavat säädökset kuolinpesän palvelualustan ja kuolinpesän osakasrekisterin toteuttamiseksi. Lisäksi ehdotetaan useita muutoksia nykyiseen lainsäädäntöön muun muassa perintö- ja lahjaveroa koskevan lain sekä perintökaaren osalta.
Valtiovarainministeriö lähetti lakiluonnoksen lausuntokierrokselle 5. joulukuuta. Lausuntoaika päättyy 6. helmikuuta 2026. Lausuntopyyntö on nähtävissä lausuntopalvelussa.
Lisätietoja:
Neuvotteleva virkamies Kaj Välimäki (VM, poissa 20.12.2025-6.1.2026), puh. 029 553 0090
Ohjelmapäällikkö Nico Käräjäoja (VM, poissa 31.12.2025-6.1.2026), puh. 029 553 0516