Hyppää sisältöön

Puolustuskiinteistöjen organisointi seuraavaksi valtioneuvoston käsiteltäväksi

valtiovarainministeriö
Julkaisuajankohta 27.3.2020 10.00
Tiedote
Taivasta

Puolustuskiinteistöjen uudelleen järjestelyä koskeva hallituksen esitys etenee seuraavaksi valtioneuvoston käsiteltäväksi, jonka jälkeen se annetaan eduskunnalle. Hallituksen esityksen mukaisesti Senaatti-kiinteistöille perustettaisiin Puolustuskiinteistöt –tytärliikelaitos. Puolustuskiinteistöjen tehtävänä olisi tuottaa tilapalvelut Puolustusvoimille ja sen määrittämille kumppaneille.

Senaatti-kiinteistöt tuottaisi jatkossakin valtion muiden asiakkaiden tarvitsemat tilapalvelut. Uudessa Senaatti-konsernissa työskentelisi jatkossa yhteensä noin 1 100 valtion työntekijää ja sen arvioitu liikevaihto olisi yhteensä reilut 800 miljoonaa euroa.

Esitykseen tehdään vielä oikeuskanslerin viraston esityksestä joitain täydennyksiä perusteluihin. Pyrkimyksenä on, että hallituksen esitys käsiteltäisiin valtioneuvostossa viipymättä, kun tarvittavat täydennykset on tehty.

Mikäli lait menevät läpi suunnitellussa aikataulussa, voitaisiin Puolustuskiinteistöt organisaationa perustaa jo alkusyksystä 2020. Omaisuus ja henkilöstö siirtyisivät uuteen organisaatioon vuoden 2021 alusta lukien. Tällä tavoin Puolustuskiinteistöjen toimintavalmius voidaan varmistaa heti sen varsinaisen toiminnan käynnistyessä vuoden 2021 alussa. Nykyisin Puolustusvoimien kiinteistöjen ylläpidosta vastaava Puolustushallinnon Rakennuslaitos lopettaisi toimintansa samalla aikataululla, sen tehtävien ja henkilöstön siirtyessä uuteen Senaatti-konserniin.

Puolustusvoimien käytössä olevien kiinteistöjen omistuksen ja ylläpidon uudelleenorganisointi aloitettiin syksyllä 2019.

Puolustuskiinteistöjen valmisteluhankkeen ohjausryhmä on hyväksynyt esityksen organisaatiorakenteen perusteista, jossa on painotettu valmiuden parantamista ja ajatusta yhden luukun palvelusta. Organisaatiorakennetta käsitellään henkilöstötilaisuuksissa 1.4. ja 15.4. Tilaisuudet järjestetään verkkolähetyksenä, mikä mahdollistaa asianosaisten osallistumisen, koska moni on tällä hetkellä etätöissä.

Henkilöstötilaisuuksien välillä henkilöstölle on avoinna digitaalinen alusta, jossa tarkoituksena on kuulla koko henkilöstön ajatuksia, näkemyksiä ja kysymyksiä organisaatiorakenteeseen ja uudistukseen liittyen.

Lisätietoja:

hankejohtaja Lasse Koponen, valtiovarainministeriö, p. 050 421 0767, [email protected]
hankepäällikkö Ilkka Koponen, valtiovarainministeriö, p. 050 436 1909, [email protected]
kiinteistö- ja ympäristöyksikön johtaja Sara Kajander, puolustusministeriö, p. 0295 140 080, [email protected]