Hyppää sisältöön

Valtiovarainministeriö myöntää valtionavustusta itsehallittavan identiteetin luottamusverkon kehittämiseen

valtiovarainministeriö
Julkaisuajankohta 31.8.2022 10.02
Tiedote

Valtiovarainministeriö myöntää kolmen miljoonan euron valtionavustuksen Findynet Osuuskunnalle vuosille 2022–2024. Osuuskunta rakentaa avustuksella itsehallittavan identiteetin luottamusverkon kokeiluympäristön.

Findynet Osuuskunta kehittää yhteistä ja turvallista vahvistetun datan verkkoa eli niin sanottua luottamusverkostoa, jonka avulla voidaan varmistaa tietojen oikeellisuus sähköisessä asioinnissa. Tavoitteena on, että verkoston avulla niin yksityishenkilöt kuin organisaatiot voivat tulevaisuudessa jakaa asiointitilanteissa tietojaan – esimerkiksi erilaiset todistukset, valtakirjat ja kanta-asiakastiedot – yksityisyyttä suojaavalla tavalla ja näiden vahvistettujen tietojen avulla eri osapuolet voivat asiointitilanteissa luottaa toisiinsa.

Findynet Osuuskunnan on tarkoitus luoda pohja suomalaiselle itsehallittavan identiteetin verkon toiminnalle, joka olisi yhteensopiva rajat ylittävää sähköistä tunnistamista ja sähköisiä luottamuspalveluja sääntelevän EU:n eIDAS-asetuksen (EU) N:o 910/2014) kanssa. Euroopan unionin digitavoitteita ovat muun muassa digitalouden kehittäminen ja keskeisten julkisten palveluiden digitalisointi. Findynet Osuuskunnan kehitystyö tukee tätä tavoitetta.

Findynet Osuuskuntaan kuuluvat tällä hetkellä Kela, Posti, Tietoevry, OP-ryhmä, Nixu, Nordea, Vastuu Group, Finanssiala ja Teknologiateollisuus. 

Taustaa: Eurooppalainen lompakkosovellus ja eIDAS-asetus

EU:n eIDAS-asetusta ollaan parhaillaan muuttamassa. Jatkossa asetus sääntelisi myös eurooppalaisia lompakkosovelluksia. Jäsenvaltioilla voisi tulevaisuudessa olla velvollisuus ilmoittaa komissiolle yksi asetuksen mukainen sähköisen tunnistautumisen järjestelmä sekä osana tätä myös eurooppalainen lompakkosovellus. 

Lompakkosovellus muistuttaisi toiminnaltaan nykyisiä perinteisiä lompakoita erityisesti erilaisten todisteiden ja henkilötietojen näkökulmasta. Nykyisin lompakoista saattaa löytyä esimerkiksi henkilöllisyystodistus, ajokortti sekä erilaisia ammattiin liittyviä todistuksia, kuten hygieniapassi – siis erilaisia henkilötietoja lompakon omistajasta. Lompakkosovellus voisi sisältää näitä samoja vahvistettuja henkilötietoja ja todisteita sähköisessä muodossa ja henkilö, joko luonnollinen henkilö tai oikeushenkilö, voisi osoittaa näitä tietoja lompakkosovelluksesta asiointitilanteissa.

Lisätietoja: 

Erityisasiantuntija Teemu Kääriäinen, valtiovarainministeriö, puh. 0295 530 138, teemu.kaariainen(at)gov.fi
Hallituksen puheenjohtaja Markus Hautala, Findynet Osuuskunta, puh. 040 182 4299, markus.hautala(at)tietoevry.com

Julkisen hallinnon ICT