Ammattihenkilöitä koskevan lainsäädännön uudistus tehostaa palvelujen vaikuttavuutta
Asiakkaan ja potilaan oikeus laadultaan hyvään ja palvelutarpeeseensa vastaavaan palveluun vaatii muutoksia niin toiminnan rakenteisiin kuin palveluiden sisältöön. Sääntelyn on kannustettava näihin muutoksiin ja tehostettava niiden vaikuttavuutta.
Ammattihenkilöstöä koskevassa lainsäädännössä kyse on siitä, että säännellyt ammatit ja sääntelyn oikeusvaikutukset – niin mahdollisuudet kuin rajoituksetkin – valitaan läpinäkyvästi, yhdenvertaisesti ja oikeudenmukaisesti. Lähtökohtana on asiakkaan ja potilaan oikeus saavutettaviin, turvallisiin ja laadukkaisiin palveluihin. Laki on meitä ihmisiä varten.
Mahdollistavalla lainsäädännöllä on kaksi tärkeintä peruselementtiä: Ensinnäkin sen on kestettävä aikaa eli sääntelytavan ja -tason on vastattava pitkän aikavälin vaatimuksia. Toiseksi sääntelyn on osaltaan suunnattava kehitystyötä perusoikeuksien entistä parempaan turvaamiseen, kuten julkisesti ohjatulta toiminnalta vaaditaan.
Lailla täytyy säätää oikeuksien ja velvollisuuksien perusteista täsmällisesti ja tarkkarajaisesti. Huomatkaa: paino on sanalla ”perusteista”. Erityisesti sosiaali- ja terveysalalla erityispiirre on se, että tutkimus ja kehitys sekä niistä johtuva toiminnan ja palveluiden vaikuttavuus muuttavat sääntelyn soveltamisympäristöä jatkuvasti. Sääntelyn on annettava tälle kehitykselle perusoikeuksien vaatimat reunaehdot, mutta se ei saa kahlita kehitystä tai sen edellyttämää osaamista.
Sääntelyn täytyy myös mahdollistaa dynaaminen kehitys ammattitoiminnan ja muun elintärkeän sosiaali- ja terveystyön osaamisessa, tämän osaamisen hyödyntämisessä ja osaamisen hankinnassa. Lain täytyy tunnustaa koulutuksen antama perusosaaminen ja sen täydentyminen, osaamisen hankinnan eri kanavat ja osaamisen merkitys palvelulle. Tunnustaminen on myös kannustamista.
Nämä elementit – selkeys, tarkoitussidonnaiset rajat sekä osaamisen tunnustaminen – ovat juuri niitä tekijöitä, joilla ammattihenkilölainsäädäntö tukee toiminnan ja palveluiden muutoksia.
Aikaa kestävä ja mahdollistava laki luo turvaverkon, jonka sisällä palvelurakenteita voidaan muuttaa kulloistenkin tarpeiden mukaisesti, mutta aina asiakasta, potilasta ja ammattilaista kuunnellen.
Jaska Siikavirta
Johtaja
Sosiaali- ja terveysministeriö
Lue myös Jaska Siikavirran aiempi kolumni: