Ensihoidon palvelutason uudistuksessa siirretään pääpaino tehtävämääristä potilaiden saamaan hyötyyn
Ensihoidon palvelutasossa painotetaan jatkossa erityisesti potilaiden saamaa hyötyä pelkkien tehtävämäärien ja tavoittamisaikojen sijaan. Sosiaali- ja terveysministeriö on päivittänyt ohjeen ensihoitopalvelun palvelutasopäätösten tekemiseen ja toteutumien arviointiin. Ohje on tarkoitettu ensihoitopalvelun järjestämisestä vastaaville hyvinvointialueille ja HUS-yhtymälle sekä valvontaviranomaisille.
Ensihoidon palvelutasopäätösten pohjana ovat pitkään olleet valtakunnallisesta hätäkeskustietojärjestelmästä saatavat hälytys- ja tehtävätiedot, joissa on keskitytty erityisesti palvelun nopeuteen.
Nyt ensihoitopalvelun valtakunnallinen tiedonhallinta on merkittävässä muutoksessa. Viranomaisten yhteinen kenttäjärjestelmä KEJO ja siihen kuuluva kansallinen sähköinen ensihoitokertomus (EHK) ovat käyttöönottovaiheessa ja käytössä jo yli puolessa hyvinvointialueita. Ensihoitokertomuksen myötä palvelutasopäätösten sisältö laajenee kohteiden tavoittamisaikojen seuraamisesta ensihoidon potilaita kuvaavien muuttujien arviointiin ja seurantaan.
Ohjeessa suositellaan, että palvelutasopäätösten tekemiseen ja seurantaan sisällytetään potilasmuuttujia. Oleellisia potilaita kuvaavia tunnusmuuttujia ovat esimerkiksi potilaiden määrä aikajaksolla erityyppisissä hälytystehtävissä, potilaiden hoidon syy ja kiireellisyys sekä potilaiden jatkohoitotiedot (hoidettu kohteessa, kuljetettu sairaalaan jne.).
Potilaisiin kohdistuvia tietoja saadaan toisiokäyttöä varten Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ensihoitopalvelun rekisteristä. THL tuottaa jatkossa tietoa ensihoidon palvelutasopäätösten valtakunnalliseen raportointiin.
Ohjeen päivitys on valmisteltu yhteistyössä ensihoitopalvelusta vastaavien hyvinvointialueiden ja THL:n asiantuntijoiden kanssa.
Lisätietoja
Lääkintöneuvos Lasse Ilkka, p. 0295163714
Lääkintöneuvos Sirkku Pikkujämsä, p. 0295163014
Sähköpostit muotoa [email protected]