Hyppää sisältöön

Kansainvälisessä merenkulkujärjestössä jatketaan neuvotteluja keinoista kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi

liikenne- ja viestintäministeriö
Julkaisuajankohta 30.9.2024 9.04
Tiedote
Rahtialus merellä
Finnlinesin rahtialus Helsingin edustalla (Kuva: Mika Pakarinen, Keksi/LVM)

Kansainvälisen merenkulkujärjestön meriympäristön suojelukomitea kokoontuu Lontoossa 30.9.–4.10.2024. Komitean 82. istunnossa jatketaan neuvotteluja maailmanlaajuisista keinoista vähentää meriliikenteen kasvihuonekaasupäästöjä. Käsiteltävänä on mahdollisen polttoainestandardin ja hiilisisältömaksun kokonaisuus. Liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö Minna Kivimäki osallistuu istuntoon 30.9.–2.10.2024.

Meriympäristön suojelukomitean (Marine Environment Protection Committee, MEPC) 82. istunnossa neuvotellaan myös alusten kasvihuonekaasupäästöjen elinkaarilaskennan tarkentamisesta. Lisäksi istunnossa käsitellään esimerkiksi alusten hiili-intensiteettisääntelyn tarkentamista ja energiatehokkuutta, painolastivesien sääntelyä sekä vedenalaisen melun mahdollista tulevaa sääntelyä.

Suomen delegaatioon kuuluu liikenne- ja viestintäministeriön, ympäristöministeriön, Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin, Ilmatieteen laitoksen sekä Ahvenanmaan maakuntahallituksen edustajia. Mukana on myös elinkeinoelämän edustajia neuvonantajina.

Suomi katsoo, että kunnianhimoinen maailmanlaajuinen Kansainvälisen merenkulkujärjestön (International Maritime Organization, IMO) päästövähennystoimi tasaisi kansainvälisen merenkulun päästösääntelyn epäsuhtaa sekä merenkulun ja elinkeinoelämän kilpailuympäristöä EU:n ja muun maailman välillä. Meriliikenteen päästövähennyksiä tulisi edistää ensisijaisesti riittävän määrätietoisin maailmanlaajuisin toimin. Jos määrätietoisia maailmanlaajuisia toimia saadaan aikaiseksi, tulee merkittävää kaksinkertaista taakkaa EU:n toimissa purkaa.

- IMO:ssa pöydällä on kestävän kansainvälisen meriliikenteen kannalta erittäin tärkeä kokonaisuus. Tuloksena saattaa olla jopa koko YK-järjestelmän tähän asti suurin ilmastorahasto, sanoo kansliapäällikkö Minna Kivimäki.

IMO:n tavoitteena on, että meriliikenne on hiilineutraalia vuoteen 2050 mennessä tai sen tienoilla huomioiden kansalliset olosuhteet. IMO:n jäsenvaltiot ovat sopineet, että maailmanlaajuiset toimet alusliikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi hyväksytään vuoden 2025 aikana. Tällä aikataululla sovitut toimet astuisivat voimaan vuonna 2027. Suomi pitää tärkeänä, että kansainvälinen sääntely ottaa huomioon talvimerenkulun vaatimukset.

Mitä seuraavaksi?

Meriympäristön suojelukomitea kokoontuu Lontoossa 30.9.–4.10.2024. Neuvottelut jatkuvat huhtikuussa 2025. Kasvihuonekaasupäästöjen sääntelykeinojen kokonaisuudesta on tarkoitus päättää lopullisesti lokakuussa 2025. 

Lisätietoja:

liikenne- ja viestintäministeriö:
Suomen pysyvän edustajan sijainen IMO:ssa, neuvotteleva virkamies Eero Hokkanen, p. 050 476 0401, eero.hokkanen(at)gov.fi

yksikön johtaja, viestintäneuvos Päivi Antikainen, p. 0295 342 101, paivi.antikainen(at)gov.fi

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom:
Suomen pysyvän edustajan sijainen IMO:ssa, johtava asiantuntija Anita Mäkinen, p. 040 162 4592, anita.makinen(at)traficom.fi