Lausuntokierros: Liikennemerkkejä ja -opasteita koskeva yleissopimus muuttuu
Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja hallituksen esitysluonnoksesta, joka koskee liikennemerkkejä ja -opasteita koskevan yleissopimuksen muutosten hyväksymistä. Lausuntoja voi antaa 27.1.2026 saakka.
Liikennemerkkejä ja -opasteita koskevan yleissopimuksen tarkoitus on helpottaa tieliikennettä ja lisätä liikenneturvallisuutta yhtenäistämällä liikennemerkit ja niissä olevat tunnukset sekä liikenneopasteet ja tiemerkinnät. Sopimuksen on allekirjoittanut 35 valtiota ja ratifioinut 75 valtiota. Yhdistyneiden Kansakuntien Euroopan talouskomission (UNECE) alainen liikenneturvallisuustyöryhmä (WP.1) pitää sopimusta ajan tasalla.
Yhtenäisillä kansainvälisillä säännöillä pyritään vähentämään sopimusvaltioiden teillä tapahtuvien onnettomuuksien määrää. Myös tieliikenteen automaatio edellyttää, että liikenteenohjauslaitteet ovat kansainvälisesti yhdenmukaisia.
Hallituksen esitysluonnoksessa ehdotetaan, että eduskunta hyväksyisi UNECE:n alaisen liikenneturvallisuustyöryhmän 90. istunnossa hyväksytyt muutokset liikennemerkkejä- ja opasteita koskevaan yleissopimukseen sekä täydentävään eurooppalaiseen sopimukseen ja siihen liitettävään tiemerkintöjä käsittelevään pöytäkirjaan. Esitysluonnos sisältää myös ehdotukset laeiksi, joilla saatetaan voimaan sopimusmuutosten lainsäädännön alaan kuuluvat määräykset.
Liikennemerkkejä ja -opasteita koskevan yleissopimuksen muutokset ovat pääosin teknisiä tai liittyvät liikennemerkkien ulkonäköön tai sopimuksen luettavuuden parantamiseen. Sopimusmuutosten tarkoituksena on vähentää tulkinnanvaraisuutta ja yhdenmukaistaa liikennemerkkejä ja -opasteita entisestään. Lisäksi muutoksilla pyritään päivittämään liikenteenohjauslaitteiden ulkoasua siten, että ne ovat mahdollisimman selkeitä, yhtenäisiä ja helposti ymmärrettäviä kansainvälisessä liikenteessä.
Muutosten laajuuden vuoksi uusi sopimusteksti korvaa yleissopimuksen koko nykyisen tekstin. Eurooppalaiseen sopimukseen ja siihen liitettävän tiemerkintöjä käsitelevän pöytäkirjan muutokset ovat vähäisempiä.
Ei merkittäviä vaikutuksia Suomelle
Sopimuksen muutosehdotukset vastaavat pääosin Suomen voimassa olevaa sääntelyä. Sopimuksen voimaansaattamisesta johtuvat muutostarpeet tieliikennelakiin ovat vähäisiä ja ne liittyvät liikennemerkkien ulkonäköön tai merkkien määritelmiin. Sopimuksen mukaan merkit täytyy korvata sopimuksen voimaantulon jälkeen 15 vuoden kuluessa. Sopimusmuutoksilla ei ole merkittäviä taloudellisia vaikutuksia Suomelle.
Valmistelun aikana on tunnistettu yksittäisiä sopimusmääräyksiä, jotka edellyttävät joko kansallisen sääntelyn muuttamista tai sopimusvarauman tekemistä. Lisäksi osa Suomen voimassa olevista varaumista tulee peruuttaa, koska ne eivät ole enää tarpeellisia.
Hallituksen esitysluonnoksessa ehdotetuilla muutoksilla tehtäisiin vähäisiä täydennyksiä ja tarkennuksia liikenteenohjauslaitteita koskeviin säännöksiin. Muutoksia esitetään muun muassa liikenteenohjauslaitteiden A27 ja M3 ulkonäköön.
Mitä seuraavaksi?
Lausunnon hallituksen esitysluonnoksesta voi antaa osoitteessa Lausuntopalvelu.fi. Lausuntoaika päättyy 27.1.2026. Lausuntokierroksella saatu palaute otetaan huomioon, kun lain valmistelu liikenne- ja viestintäministeriössä jatkuu.
YK:n pääsihteeri on jakanut sopimusten muutosehdotukset sopimuspuolille 12.5.2025. Sopimuspuolilla on 12 kuukautta aikaa ilmoittaa pääsihteerille, hyväksyvätkö tai hylkäävätkö ne sopimusmuutokset. Suomen on ilmoitettava sopimusmuutosten hyväksymisestä ja mahdollisista varaumista keväällä 2026.
Lisätietoja:
erityisasiantuntija Juuso Suomento, p. 0295 342 071, [email protected]
erityisasiantuntija Sofia Johansson, p. 0295 342 090, [email protected]
Valtioneuvoston hankeikkuna: Hallituksen esitys eduskunnalle liikennemerkkejä ja -opasteita koskevan yleissopimuksen muutosten hyväksymiseksi ja voimaansaattamiseksi (LVM036:00/2025)