Mitä Liikenne 12 -suunnitelma oikeastaan tarkoittaa, ja miksi sillä on väliä?

Liikenne 12 -suunnitelmaa päivitetään parhaillaan ensimmäistä kertaa. On hyvä jälleen palauttaa mieleen, mitä ylipäätään Liikenne 12 -suunnitelmalla tavoitellaan ja miksi sitä tehdään.
Ensimmäinen Liikenne 12 -suunnitelma on hyvä pohja lakisääteiselle päivitykselle. Toimintaympäristön isojen muutosten takia päivitystarve on kuitenkin ennakoitua paljon suurempi. Muuttuva maailma haastaa Liikenne 12 -suunnitelman kykyä luoda ennakoitavuutta, mutta tahtotilan on oltava selkeä. Suuntaa on määrittämässä visio tulevaisuudesta.
Liikenne 12 -suunnitelman tavoite on liikennejärjestelmä, joka palvelee yhteiskunnan tarpeita monipuolisesti ja tehokkaasti. Ennakoitavuus on tärkeää sekä alueiden ja yritysten kehittymiselle ja kilpailukyvylle että arjen sujuvuudelle. Ennakoitavuus saavutetaan läpinäkyvällä ja tietoon perustuvalla suunnittelulla ja toimeenpanolla.
Yhteisten keskustelujen pohjalta suunnitelmalle on määritelty kolme tavoitetta: toimivuus, turvallisuus ja kestävyys. Ne ohjaavat suunnitelman sisältöä ja toimeenpanoa. Liikenne 12 -suunnitelman arvo on siinä, että se kokoaa kaikki liikennejärjestelmän osat yhteen ja tarkastelee liikennejärjestelmää kokonaisuutena. Siten voidaan huomioida erilaisten ratkaisujen vaikutusketjut ilman osaoptimointia.
Suomessa liikennejärjestelmän kehittäminen on perinteisesti ollut lyhytjänteistä, mikä on johtanut poukkoilevaan investointipolitiikkaan. Tätä on havaittavissa edelleen. Liikenne 12 -suunnitelmalla pyritään tuomaan tähän muutosta. Tavoitteena on kohdentaa valtion rahoitus tehokkaasti, vaikuttavasti ja yhteisiin tavoitteisiin perustuen merkittävimpien haasteiden ratkaisemiseksi. Näin pyritään välttämään hukkainvestointeja ja varmistamaan, että rahoitus suunnataan koko maan kehityksen ja kilpailukyvyn kannalta tärkeimpiin tarpeisiin.
Yksi Liikenne 12 -suunnitelman suurimmista haasteista on sen toimeenpano. Suunnitelma tarjoaa pitkäjänteisen näkymän liikennejärjestelmän kehittämiseen, mutta sen toteutus riippuu poliittisesta tahdosta ja valtion budjettikehyksistä. Liikenne 12 -prosessia on kehitettävä, jotta sen merkitys valtakunnallisesti tärkeimpien tarpeiden tunnistajana huomataan täysin.
Liikenne 12 -suunnitelma ei ole vain strategiapaperi, vaan yksi kertomus siitä, millaisen yhteiskunnan haluamme rakentaa. Kun puhumme liikenteestä, puhumme arjen sujuvuudesta, Suomen kokonaisturvallisuudesta ja kilpailukyvystä.
Jos suunnitelma toteutetaan johdonmukaisesti, se tarjoaa vakaan ja kestävän pohjan liikennepolitiikalle – ei vain seuraavaksi kahdeksitoista vuodeksi, vaan pidemmälle tulevaisuuteen.
Kaisa Kuukasjärvi
liikenneneuvos, verkko- ja palveluosasto
Maria Torttila
liikenneneuvos, verkko- ja palveluosasto