Ändringar inom kommunikationsministeriets förvaltningsområde vid årsskiftet
Ändringar som träder i kraft vid ingången av år 2026 inom kommunikationsministeriets förvaltningsområde.
Skrotningspremiekampanj inleds
Den temporära lagen om skrotningspremie för personbilar träder i kraft den 1 januari 2026. Därefter kan skrotningspremieansökningar lämnas in till Transport- och kommunikationsverket. Skrotningspremiekampanjen upphör den 31 december 2027 eller när det anslag om 20 miljoner euro som reserverats för den tar slut.
Skrotningspremie kan erhållas genom skrotning av en gammal bil som registrerats 2015 eller tidigare. I arvode erhålls 2 500 euro för anskaffning av en bil med nollutsläpp och 2 000 euro för anskaffning av en annan bil vars koldioxidutsläpp är högst 140 g/km.
Mer information:
Anu Aavamäki-Tortosa, specialsakkunnig, tfn 0295 342 026, [email protected]
Dataförordningen främjar tillgången till och användningen av data
Den lagstiftning som kompletterar EU:s dataförordning träder i kraft den 1 januari 2026. Dataförordningen har en central betydelse för främjandet av dataekonomin. Syftet med förordningen är att främja tillgången till och användningen av data över sektorsgränser.
Dataförordningen är direkt tillämplig rätt, men den förutsätter kompletterande nationell reglering om behöriga myndigheter och deras uppgifter och befogenheter. Tillsynsmyndighet för förordningen är huvudsakligen Transport- och kommunikationsverket.
Mer information:
Merita Erkkilä, specialsakkunnig, tfn 0295 342 136, [email protected]
Lagen om digitala informationstjänster för trafiksystemet träder i kraft
Lagen om digitala informationstjänster för trafiksystemet träder i kraft den 1 januari 2026. Målet är att skapa en enhetligare grund för ett samordnat och fungerande ibruktagande av intelligenta trafik- och transportsystem och utnyttjandet av trafikrelaterad information.
I lagen är det fråga om trafiksystemets grundläggande uppgifter, det vill säga till exempel uppgifter om väginfrastruktur, vägmärken, störningar och bildande av resekedjor. Ändringarna grundar sig delvis på EU:s direktiv om intelligenta transportsystem, det vill säga det så kallade ITS-direktivet.
I och med ändringarna ska Trafikstyrningsbolaget Fintraffic Ab få i uppgift att svara för ordnandet och förvaltningen av en nationell åtkomstpunkt som grundar sig på EU-regleringen.
Mer information:
Kirsi Miettinen, lagstiftningsråd, tfn 0295 342 570, [email protected]
Kommunerna och regionerna får möjlighet att ordna persontågtrafik. Transport och kommunikationsverket får behörighet till upphandling av trafik i fråga om spårtrafik
Kommuner, samkommuner och andra regionala myndigheter ges möjlighet att, om de så önskar, ordna persontågtrafik inom sina områden från och med den 1 januari 2026. I fortsättningen kan kommunerna eller andra regionala myndigheter, om de så önskar, lägga fram initiativ för kommunikationsministeriet om ändring i den regionala behörigheten för järnvägstrafiken. Behörigheten att ordna upphandlad trafik kvarstår även i fortsättningen hos staten, om inte någon myndighet ansöker om ändring av den regionala behörigheten.
Dessutom överförs uppgiften som behörig myndighet inom statens järnvägstrafik till Transport- och kommunikationsverket den 1 januari 2026. För närvarande har kommunikationsministeriet behörigheten. Ett undantag från detta är HRT-området, vars behörighet även i fortsättningen kvarstår hos HRT-samkommunen.
Regleringsorganet för järnvägsbranschen som är knutet till Transport- och kommunikationsverket överförs till Konkurrens- och konsumentverket.
Mer information:
Tiia Orjasniemi, konsultativ tjänsteman, tfn 0295 342 068, [email protected]
Transport- och kommunikationsverkets avgifter höjs
Transport- och kommunikationsverkets, Trafikledsverkets och Meteorologiska institutets nya förordningar om avgiftsbelagda prestationer träder i kraft den 1 januari 2026 och gäller till den 31 december 2027.
Nästan alla Transport- och kommunikationsverkets avgifter höjs. Även om prishöjningarna på avgifterna procentuellt sett är höga, är deras konsekvenser för medborgarna i de flesta fall dock i praktiken små. Genom höjningarna säkerställs kostnadsmotsvarigheten för Transport- och kommunikationsverkets avgiftsbelagda verksamhet.
Mer information:
Pirjo Karttunen, överinspektör, tfn 0295 342 605, [email protected]
Livskraftscentralerna inleder sin verksamhet. Kommunikationsministeriet svarar för styrningen av trafik- och transportärenden
De tio nya livskraftscentralerna inleder sin verksamhet den 1 januari 2026. Samtidigt upphör verksamheten vid 15 närings-, trafik- och miljöcentraler. Livskraftscentralerna är sådana myndigheter inom statens regionförvaltning som hör till arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde och som främjar regionernas livskraft på ett sektorsövergripande sätt.
Kommunikationsministeriet kommer att svara för den strategiska styrningen av trafik- och transportärenden vid livskraftscentralerna och tillsammans med Trafikledsverket för resultatstyrningen. Även Transport- och kommunikationsverket ska styra livskraftscentralerna inom sitt eget ansvarsområde.
Mer information:
Matleena Kurki-Suutarinen, enhetsdirektör, tfn 0295 342 043, [email protected]
Pressmeddelande 4.12.2025: Regeringen föreslår att lagstiftning som kompletterar EU:s dataförordning ska stadfästas
Pressmeddelande 13.11.2025 Regeringen föreslår att den nya lagen om informationstjänsterna inom trafiksystemet stadfästs
Pressmeddelande 13.11.2025 Kommuner och regioner ges möjlighet att ordna persontågtrafik
Pressmeddelande 22.12.2025: Transport- och kommunikationsverkets avgifter höjs
Arbets- och näringsministeriets pressmeddelande 2.12.2025: De nya livskraftscentralerna främjar regionernas livskraft