Suomalaiset elintarvikkeet kiinnostavat saksalaisia, yli 20 vientiyritystä esittäytyy alan ammattilaisille

Yli 20 suomalaista elintarvikeyritystä esittelee tuotteitaan saksalaisille ravintola- ja suurkeittiöalan ammattilaisille 3.–6. kesäkuuta Helsingissä ja Joensuussa. Helsingin tapahtuma tarjosi kontakteja, valmennusta ja mahdollisuuksia ruokavientiin.
Saksalaisille vieraille suunnattu ammattilaismatka esittelee Suomea ruokamaana. Ohjelmassa esitellään suomalaista ruokakulttuuria, vastuullista tuotantoa sekä puhtaista ja laadukkaista raaka-aineista valmistettuja elintarvikkeita. Vieraat pääsevät tutustumaan muun muassa suomalaiseen kouluruokailuun ja saavat tietoa sen ainutlaatuisuudesta.
Tapahtumassa tavoitellaan suomalaisten elintarvikkeiden pääsyä Saksan ammattikeittiö- ja ravintolamarkkinoille. Saksalaisiin osallistujaryhmiin kuuluu muun muassa alan tukkukauppiaita, ateriapalveluyrityksiä, messujärjestäjiä, konseptikehittäjiä sekä ruokapalvelualan mediaa ja asiantuntijaverkostoja.
Helsingin tilaisuudessa vieraat kertoivat, että foodservice-myynti kasvaa vuosittain, mikä on kiinnostavaa myös suomalaisille yrityksille. Esimerkiksi työpaikkaruokailu kasvattaa suosiotaan, samalla kun Fine Dining menettää asiakkaita. Vieraat uskovat, että Suomella on paljon tarjottavaa Saksan ammattikeittiömarkkinoille – erityisesti kouluruokailun, vastuullisten tuotteiden ja laatulihan osalta.
Suomalaiset yritykset esittelivät Helsingissä tuotteitaan, tapasivat potentiaalisia asiakkaita ja loivat uusia kontakteja. Yrityksille järjestettiin myös valmennusta Saksan ammattikeittiömarkkinoiden erityispiirteistä, kuluttajatrendeistä, vaatimuksista ja tuotteiden brändäyksestä. Valmennuksessa käsiteltiin muun muassa liha-, leipomo- ja kouluruokailun markkinoita.
- Hienoa, että saimme tällaisen mahdollisuuden päästä esittelemään tuotteitamme saksan markkinoille. Odotuksemme ovat korkealla, että tuotteemme herättävät kiinnostusta ja tilaisuudesta poikii meille uusia asiakkaita, sanoo Jaana Vainikainen Pohjolan Peruna Oy:stä.
Suomi–Saksa-yhteistyö saa jatkoa vuonna 2026, kun suomalaisia elintarvikeyrityksiä osallistuu saksankielisen Euroopan merkittäviin Intergastra-ammattimessuihin Stuttgartissa.
Tapahtuma on osa ruoka-alan -kasvuohjelmaa, ja sen toteutuksesta vastaa FinDe Business Consulting Oy yhteistyössä maa- ja metsätalousministeriön, Business Finlandin ja Business Joensuun kanssa.
Lisätietoja:
Annaleena Soult, Erityisasiantuntija, p. 0295162092
Kirsi Viljanen, Erityisasiantuntija, p. 0295162142
Sähköpostit ovat muotoa etunimi.sukunimi(at)gov.fi